صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

قوانین ورود به ایران با خودرو شخصی

   یک ماشین سفری داشته باشید و به همراه خانواده، وسایل اولیه مورد نیاز را بردارید و بزنید به سینه جاده. شهر به شهر و کشور به کشور بروید، بدون اینکه دغدغه جا ماندن از هواپیما و قطار و کشتی داشته باشید. آن وقت است که می‌توانید یکی از جذاب‌ترین انواع سفر را تجربه کنید.
کسی که می‌خواهد با خودرو شخصی‌اش به ایران بیاید و جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی این سرزمین را ببیند، باید مطابق با قوانین گمرک جمهوری اسلامی برای اتومبیلش پروانه موقت بگیرد.
  صدور پروانه ورود موقت برای اتومبیل‌های مسافران ورودی به کشور تنها برای آن دسته از مسافران انجام می‌شود که مقیم خارج از کشور هستند و شرط شش ماه اقامت متوالی در کشور مربوطه را هم دارند.
  در سایت گمرک ایران آمده است: «مسافران خارجی و جهانگردان یا ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای این شرایط هستند و باخودرو شخصی خود وارد کشور می‌شوند، هروقت برای آن خودرو جواز عبور از کانون‌های جهانگردی کشورهای ملحق به (کارنه دو پاساژ) در دست داشته باشند و به گمرک ورودی ارائه دهند، می‌توانند متناسب با مهلت ویزا و حداکثر تا سه ماه با توجه به مدت اعتبار جواز عبور، بدون الزام به تسلیم اظهارنامه به گمرک از وسیله نقلیه خود در کشور استفاده کنند و در مدت مزبور چندین بار با وسیله خود از راه‌های مجاز وارد و خارج شوند.»
ورود موقت خودرو سواری شخصی به همراه مسافر به صورت‌های زیر امکان‌پذیر است:
خارجی‌ها و ایرانی‌های مقیم خارج از کشور می‌توانند با دریافت دفترچه تردد (کارنه دو پاساژ یا تریپ تیک) و تطبیق نام دارنده کارنه مندرج روی جلد دفترچه مبنی بر اعتبار آن برای ایران و همچنین عدم قید ایران در مهر بیضی شکل ضرب شده بر روی کارنه _ و تاریخ اعتبار آن منقضی نشده باشد (تاریخ انقضای روی جلد کارنه قید شده است)، نسبت به ورود موقت به کشور اقدام کنند. مدت مجاز اقامت خودروهایی که به صورت موقت به کشور وارد می‌شوند، سه ماه است و پس از مدت فوق باید از کشور خارج شوند.
تمدید مهلت‌های مذکور منوط به موافقت قبلی گمرک ایران است. خودروهای شخصی که به صورت موقت و برای تردد بیش از 10 روز وارد کشور می‌شوند، برای دریافت پلاک وقت شهربانی پس از گرفتن گواهی مربوط به گمرک مرز ورود باید نخستین واحد شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی که در گواهی صادره از گمرک مرز ورود مشخص شده، مراجعه کنند.
کسانی که به دلایلی موفق به گرفتن دفترچه کارنه دو پاساژ یا تریپ تیک نشده‌اند، می‌توانند در مرز ورودی با سپرده نقدی و یا ضمانت‌نامه بانکی یا تضمین بیمه‌نامه نسبت به گرفتن پروانه ورود موقت با رعایت شرایط مقرر (در صورت ایرانی بودن، اول اینکه مقیم خارج باشند و همچنین دست‌کم شش ماه اقامت متوالی در خارج از کشور را داشته باشند و در مورد خارجی‌ها داشتن ویزای معتبر توریستی) اقدام کنند.
  این روش به دلیل طولانی بودن مراحل اداری توصیه نمی‌شود. بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1370، علاوه بر کالاهای قابل ورود توسط مسافران و اعمال معافیت‌های گمرکی، هر جهانگرد می‌تواند کالاهای زیر که جنبه تجاری نداشته باشد را به کشور وارد به هنگام خروج از کشور خارج کند.
  فهرست مشخصات این وسایل که در برگه کالای همراه جهانگرد در گمرک ثبت می‌شود:
  الف ـ جواهرات شخصی، یک دستگاه دوربین عکاسی، یک دستگاه دوربین ویدئو یا فیلمبرداری غیرحرفه‌ای، یک دستگاه رادیو پخش و ضبط قابل حمل، یک دستگاه کامپیوتر شخصی قابل حمل، جعبه وسایل کمک‌های اولیه، یک چادر اردویی با وسایل آن، وسایل ورزشی از قبیل وسایل ماهیگیری، قایق تفریحی کوچک‌تر از 5،5 متر، وسایل اسکی معمولی و آبی، راکت تنیس و وسایل مشابه،
  ب ـ خروج اشیای عتیقه، مسکوکات قدیمی، آثار اصیل فرهنگی، کتب خطی، تابلوهای نقاشی عتیقه و مانند آنها مجاز نیست و ممنوع است.
  ج ـ خروج یک کیلو خاویار ممهور به مهر و پلمپ شرکت شیلات و قبض خرید فروشگاه شیلات فرودگاه بلامانع است.
  د ـ هر جهانگرد خارجی که از کشور خارج می‌شود، می‌تواند بر اساس تسهیلات مقرر مسافری، علاوه بر لوازم شخصی متعارف، صنایع دستی یا محصولات مجاز کشور و کتاب و مطبوعات را با حفظ جنبه تجاری آن از کشور خارج کند.  

منبع: iran-tourism.ir

آشنایی با ده اثر ایرانی ثبت شده در یونسکو

  یونسکو، بازوی علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد در سال 1972، تشکیل کنوانسیونی برای شناسایی، حفاظت و معرفی میراث فرهنگی و طبیعی بشر در گوشه و کن شناسایی، حفاظت و معرفی میراث فرهنگی و طبیعی بشر در گوشه و کنار جهان را تصویب کرد

نقش یونسکو در امور گردشگری به‌تدریج و از زمان عهده‌داری وظیفه مهم حمایت از توسعه فرهنگی در مرکز وظایف آن قرار گرفت. تا‌کنون 180 کشور دنیا کنوانسیون میراث جهانی را امضا کرده‌اند و نزدیک به 800محوطه فرهنگی و طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

ایران با تاریخ عظیم و پشتوانه غنی فرهنگی که دارد 10 اثر را در فهرست یونسکو برای جهانیان ثبت کرده است. این آثار به‌ترتیب تاریخ ثبت در فهرست یونسکو از این قرارند: چغازنبیل، تخت جمشید ، میدان‌نقش‌جهان، تخت سلیمان ، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، بم و منظر فرهنگی آن، سنگ‌نبشته بیستون، مجموعه کلیساهای تاریخی قره‌کلیسا و سازه‌های آبی شوشتر. در ادامه با مشخصات این آثار بیشتر آشنا می‌شوید:

 

گنبد سلطانیه:

گنبد سلطانیه بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان و مقبره‌ اولجایتو است که نام خود را به سلطان محمد خدابنده تغییر داد و از آثار مهم دوره ایلخانان به حساب می‌آید. این بنا مسجدی است بسیار زیبا که از حیث معماری و تزیین و بزرگی در دنیا مشهور است. گنبد مزبور در 5 فرسخی سمت شرقی شهر زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته و بنایی است هشت‌ضلعی که طول هر ضلع آن ۸۰ گز است. 8 مناره نیز در اطراف گنبد دارد و قدیمی‌ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است. رنگ گنبد آبی است. روی این اضلاع گنبد بلندی قرار گرفته که ارتفاع آن‌را ۱۲۰ گز نوشته‌اند. در قسمت بالایی آن ساختمان دور تا دور اطاق‌ها و غرفه‌ها ساخته‌اند. خود گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل اتاق‌های بالا با گچبری‌ها و آجرهای رنگارنگ تزیین یافته‌است.

 

قره کلیسا:


قره کلیسا


قره کلیسا کلیسای تادئوس مقدس، نام کلیسایی تاریخی در استان آذربایجان غربی ایران است. این کلیسا در جنوب ماکو و ۲۰کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده‌است. در تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۰۸، مجموعه قره کلیسا، شامل 3کلیسای اصلی با نام‌های قره کلیسا یا سنت تادئوس، سنت استپانوس و زور زور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 

میدان نقش جهان:

میدان نقش جهان در سده ‌یازدهم هجری قمری (سده‌هفدهم میلادی) یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان بوده‌است و در دوره شاه عباس و جانشینان او محل بازی چوگان، رژه‌ارتش، چراغانی و محل نمایش‌های گوناگون بوده‌است. دو دروازه سنگی چوگان از آن دوره هنوز در میدان باقی است که از انجام ورزش چوگان در آن دوره حکایت می‌کند. این میدان همچنین محل برگزاری جمعه بازارهای عظیم بوده‌است. یکی از نخستین مراسم رسمی‌ای که در این میدان برگزار شده‌است، بازگشت پیروزمندانه امامقلی‌خان از فتح جزیره هرمز به پایتخت (اصفهان) بوده‌است.

 

تخت سلیمان:

نام محوطه تاریخی بزرگی در نزدیکی تَکاب و روستای تخت سلیمان (در گذشته نصرت‌آباد) در استان آذربایجان غربی در کشور ایران است.

مجموعه بناهای تاریخی در تخت سلیمان در اطراف دریاچه‌ای طبیعی ساخته شده است. آثار بناهای دوره‌های اشکانیان و ساسانی و ایلخانان مغول در این محل یافت شده است. مهم‌ترین آثار به جا مانده از آن آتشکده و تالارهای دوره ساسانی است. برخی آثار ساسانی دیگر نیز در کوه بلقیس و زندان سلیمان در نزدیکی تخت سلیمان ساخته شده است.

 

چغازنبیل:

این اثر در نوزدهم اردیبهشت 1358 به فهرست آثار جهانی وارد شد. این نیایشگاه توسط اونتاش گال، پادشاه بزرگ عیلام باستان و برای ستایش ایزد اینشوشیناک، نگهبان شهر شوش، ساخته شده‌است.مکان جغرافیایی زیگورات چغازنبیل در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر شوش در نزدیکی‌منطقه باستانی هفت‌تپه است. بلندی آغازین آن ۵۲ متر و ۵ طبقه بوده‌است. امروزه ارتفاع آن ۲۵ متر و تنها ۲ طبقه و نیم از آن باقی مانده‌است. «چغازنبیل» که نام باستانی این بنا به شمار می‌آید، واژه‌ای محلی و مرکب از دو واژه چُغا (به معنای تپه در زبان لری) و زنبیل است که اشاره‌ای است به مکان معبد که سابقا تپه بوده و آن را به زنبیل واژگون تشبیه می‌کردند.

 

سنگ نوشته بیستون: 

این اثر در سال 2006 میلادی به ثبت جهانی رسید. این سنگ نوشته  حدود 27 کیلومتری شهر کرمانشاه در غرب ایران است. نقش بیستون پیروزی داریوش یکم را بر گئوماته مغ (بردیای دروغین) و نه‌ شورشی دیگر را نشان می‌دهد.

 

ارگ بم:

ارگ بم بزرگ‌ترین بنای خشت و گلی دنیا است که در نزدیکی شهر بم در استان کرمان و در جنوب شرقی ایران قرار دارد. این بنا پیش از سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده و تا حدود سال ۱۸۵۰ میلادی مورد استفاده بوده‌است. در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۲، زمین‌لرزه‌ شدیدی که در بم روی داد باعث شد این بنا تا حدود زیادی تخریب شود.

 

پاسارگاد:

پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در 135 کیلومتری شمال شیراز در منطقه‌پاسارگاد استان فارس واقع شده‌است. این مجموعه دربرگیرنده‌ ابنیه‌ای چون کاخ‌دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آبنماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، آرامگاه کوروش بزرگ، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.این مجموعه، پنجمین مجموعه‌ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به‌علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با 100در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

 

سازه‌های آبی شوشتر:



سازه‌های آبی شوشتر تیر ماه سال‌جاری با اخذ اکثریت آرا در نشست سالانه مرکز میراث جهانی به‌عنوان دهمین اثر ایرانی ثبت شد. مجموعه آسیاب‌های شوشتر در استان خوزستان شامل ده‌ها آسیاب است که بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی تا پیش از انقلاب صنعتی به شمار می‌رود. استفاده از آب براساس شرایط اقلیمی با ایجاد شبکه‌های زیرزمینی زیر شهرکهن شوشتر، یکی از هوشمندانه‌ترین شکل‌های معماری شهری آبی را بروز داده است.

 

تخت جمشید:

تخت جمشید سالیان سال پایتخت تشریفاتی امپراتوری ایران در زمان دودمان هخامنشیان بوده‌ است. باور تاریخ‌دانان بر این است که اسکندر مقدونی، سردار یونانی در ۳۳۰ پیش از میلاد، به ایران حمله کرد و تخت جمشید را به آتش کشید و احتمالا بخش عظیمی از کتاب‌ها، فرهنگ و هنر هخامنشی را با این‌کار نابود کرد. با این‌حال ویرانه‌های این مکان هنوز هم در مرودشت در نزدیکی شیراز مرکز استان فارس برپاست و باستان‌شناسان از ویرانه‌های آن، نشانه‌های آتش و هجوم را بر آن تایید می‌کنند.این مکان از سال ۱۹۷۹ یکی از آثار ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو است.


منبع: iran-tourism.ir

رستوران، جاذبه فراموش شده در صنعت گردشگری ایران

  صرف غذاهای متنوع در رستوران‌های مختلف و آداب متفاوت از مهمترین برنامه‌های گردشگران خارجی و داخلی است. اما عموم رستوران‌های کشور، غذاهایی شبیه به هم را با آدابی یکسان سرو می‌کنند. درحالیکه تمام غذاهای ایرانی و غذاهای محلی و دسرها بیش از2000 نوع است. 
کباب غذای غالب رستوران‌های ایرانی است 
 
  زمانی که یک توریست به کشوری مسافرت می‌کند یا قصد سفردارد، مایل است از اوقات فراغت خود لذت ببرد و با فرهنگهای جدیدی آشنا شود. از اینرو معمولا اولین سئوال آنها آدرس رستوران‌ شهرها و نقاط دیدنی است. انتخاب رستوران، نوع غذا ،قیمت، موقعیت رستوران، طراحی و نوع خدماتی است که ارائه می‌دهند بخش عمده‌ای از لذت سفر را تشکیل می دهد.
 
 اصغر ژیان‌دربندی کارشناس و متخصص هتلداری و واحدهای پذیرایی معتقد است خوراکیها و غذا از مهمترین جاذبه‌های سفر هستند. وی گفت: از خاطرات به یادماندنی سفر، رستوران‌ها و غذاهای مختلف است.
 
  دربندی از منوی تکراری رستوران‌های کشور با وجود تنوع بالای غذایی در مناطق مختلف ایران انتقاد کرد. وی تصریح کرد: نکته مهمی که کمتر به آن توجه می‌شود یکنواختی و تکراری بودن منوی غذای رستوران‌های مختلف کشور است. این منوهای تکراری عملا جذابیت غذا و رستوران را نزد گردشگران از بین برده است. یک توریست یا یک بازرگان اگر مدتی بیش از3 یا 4 روز بخواهد درشهری دور از خانه خود اقامت کند بدون شک از یکنواختی غذاها خسته خواهد شد زیرا تقریبا بخش اصلی منوی رستوران‌ها را کباب‌های مختلف تشکیل می‌دهد. این یکنواختی حتی برای ایرانی‌ها هم خسته‌کننده است.
 
  این کارشناس هتلداری و واحدهای پذیرایی خاطرنشان کرد: شاید از نظر تنوع غذا جزو غنی‌ترین کشورها باشیم ولی متاسفانه در بیشتر رستوران‌ها و هتل‌ها ازغذاهای محلی و نوشیدنی‌های متنوع استان‌های مختلف مثل انواع کتلت، کوکو، شامی، پلوها، دلمه‌ها، خورشت‌ها، کوفته‌ها،سوپ‌ها و آش‌ها و دسرها مثل مسقطی، شله‌زرد، فرنی، شیربرنج، حلوا و... خبری نیست. بنابراین توریست ورودی به  کشور، اگر با یک خانواده ایرانی تماسی نداشته باشد، فکرمی‌کند غذاهای ایرانی به همان چند نوع کباب خلاصه می‌شود. درحالیکه اگر بخواهیم تمام غذاهای ایرانی و غذاهای محلی و دسرها را نام ببریم، بیش از2000 نوع است.
 
  وی افزود: دو یا سه نوع غذای ایرانی که در برخی رستوران‌ها سرو می‌شود، بدون رعایت آداب آن و در پائین‌ترین کیفیت است. چنانکه نمی‌دانند چگونه و در چه ظروف و اندازه‌ای و با چه نوع تزئیینی سرو کنندکه مردم رغبت به خوردن یا آشامیدن آن نشان دهند. به‌طورمثال، شله‌زرد یا حلوا سالهاست که در ظروف نامناسب و یکنواخت و برای تعداد زیادی درظروف بزرگ آماده سرو می‌کنند. اولین کسی که از این ظروف استفاده کند باعث بهم ریختن تزئیین آن شده و اشتهای نفرات بعد برای خودن از بین می‌رود.  اما اگرهمین غذا‌ها را در ظروف مناسبی انتخاب و درتزئیین آن دقت بیشتری انجام دهند قطعا مورد سفارش میهمانان قرار خواهدگرفت.
 
  دربندی از علل مهمی که چنین وضعی را در تنوع غذاها پیش آورده بکارنگرفتن آشپزهای ماهر و آموزش‌دیده عنوان کرد. وی گفت: امروزه در کشور ما برای آموزش آشپزی، فقط پخت غذا را آموزش می‌دهند درحالیکه اندازه و تزئیین غذا و استفاده از ظروف مناسب که اشتها آور باشد و نوع سرو غذا یا نوشیدنی یکی از نکات مهم در آموزش آشپزی است. یک آشپز ماهر که بتواند غذاهای مختلف ایرانی را طبخ کند قطعا حقوق بیشتری دریافت خواهدکرد و رستوران ها ترجیح می‌دهند که حقوق کمتر به آشپز پرداخت کنند. در نتیجه این مهم باعث شده که از یک کمک‌آشپز یا کباب‌پز بعنوان آشپزماهر استفاده شود. راحت ترین و بی‌زحمت ترین وساده ترین غذایی که همه افراد درصورت وجود امکانات به راحتی می‌توانند آنرا تهیه کنند همان کباب‌ها است که در انواع رستوران‌های ایران سرو می‌شود.
 
  وی افزود: یک آشپز ماهر باعث شهرت و آوازه و جلب مشتری یک رستوران می‌شود. چنانچه تنوع غذا در رستوران‌ها بوجود آید سود سرشاری هم عاید رستوران‌دار خواهد شد زیرا درصدسود این غذاها بسیار بالاتر از غذاهای کبابی است.
 
  دربندی ادامه داد: بارها مشاهد شده که مثلا هتلی دارای چهاررستوران است، اما عملا منوی این رستوران‌ها چندان تفاوتی باهم ندارند. بیشترین تفاوت این رستوران‌ها هم در دکوراسیون و ظاهر آنهاست نه درمنوی غدای آنها. درصورتی که در یک هتل بین‌المللی که دارای چندین رستوران است یک رستوران اصلی وجود دارد و غذاهای بومی آن کشور را سرو می‌کند و رستوران‌های دیگر با منوها و قیمت‌های متفاوت به پذیرایی از مهمانان می پردازند. بطورمثال، یک رستوران غذای چینی، رستوران غذاهای ترکی، رستورانی غذاهای دریایی و... سرومیکنند.
 
  ژیان‌دربندی، مدرس هتلداری یادآور شد: پذیرایی دررستوران‌ها اندیشه دست‌اندرکاران و مدیران را به خود مشغول نمی‌کند و برای پذیرایی و جلب و جذب مشتری به ندرت از ترکیب جدید یا روش تازه استفاده می‌کنند. مدیران رستوران‌ها اغلب مطالعه‌ای در تنوع و تزئیین غذا‌ها ندارند که چه نوع غذاهایی را می‌توانند روزانه در منو بگنجانند و متوجه شودکه استقبال چگونه بوده است. اصولا مدیران هتل و رستوران‌ها هرگز برای پیشرفت تحقیق نمی‌کنند. اگر مدیر رستورانی بخواهد متوجه شود که از دورچین غذا مشتریان راضی هستند یا خیر، به راحتی می‌تواند هنگام جمع کردن ظروف، سری به آشپزخانه بزند و از ظروف برگشتی متوجه شود که کدام مواد دور غذا بیشتر مصرف شده یا اصلا مصرف نشده است که این دورچین غذا را با توجه به ذائقه مشتریان تغییردهد.
 
  وی اضافه کرد: با توضیحات بالا به سهولت می‌توان نتیجه گیری کرد که هیچ کدام از رستوران‌های ما رستوران واقعی نیستند و همه تبدیل شده‌اند به چلوکبابی یا جوجه کبابی.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

رکود گردشگری استان سیستان و بلوچستان ناشی از تبلیغات منفی است

  استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید این استان بهترین موقعیت‌های گردشگری را دارد اما تبلیغات منفی بر آن تاثیر گذاشته و مانع از ورود تعداد بیشتر گردشگران به این استان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آن شده است. 
 
  علی‌محمد آزاد، استاندار سیستان و بلوچستان در نشست خبری که در دفتر استانداری برگزار شد، این استان را سرزمین شگفتی‌های ناشناخته دانست و افزود: «ما بهترین موقعیت‌های گردشگری را داریم اما تبلیغات منفی بر استان ما تاثیر گذاشته و مانع از ورود تعداد بیشتر گردشگران به استان سیستان و بلوچستان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آن شده است.
 
 استانداری سیستان و بلوچستان، امنیت منطقه را تضمین می‌کند و تسهیلات و تخفیف‌های ویژه در اختیار گردشگران می‌گذارد.
 
سیستان و بلوچستان  

 او درباره این موضوع که چگونه می‌توان تاثیر این تبلیغات منفی را کمرنگ‌تر کرد و استانداری چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده گفت: «ما کوشیده‌ایم تا فضای بازی را برای گردشگران به وجود آوریم اما نگاه امنیتی بر این استان حاکم است. به گونه‌ای که آنچه وجود دارد احساس ناامنی است و نه خود آن و باید این احساس را تعدیل کنیم و به حداقل برسانیم.»
 
 استاندار سیستان بلوچستان از در نظر گرفتن تسهیلاتی ویژه برای گردشگران به این استان خبر داد و افزود: «قرار است ما با آژانس‌های مسافرتی ارتباط برقرار کرده و بخشی از هزینه گردشگران به این استان را تامین کنیم. در این استان، امکانات بالقوه بسیاری وجود دارد. اما آنچه از این استان در رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما به دیگر هموطنان نشان داده شده، فقر و اعتیاد و آدم ربایی و ناامنی است. کسی از شهر سوخته و کوه خواجه و تفتان نمی‌گوید.»
 
 آزاد، با اشاره به اصل 44 قانون اساسی گفت: «مطابق این قانون باید به جذب سرمایه‌گذار خصوصی پرداخت اما در ارتباط با استانی چون سیستان و بلوچستان بهتر است دولت، وارد عمل شود و از امکانات خود ما را بهره‌مند کند.»
 
 استاندار سیستان و بلوچستان، دستگیری عبدالمالک ریگی را موثر در بالارفتن آمار گردشگر در منطقه دانست و افزود: «دستگیری این شرور، باعث کمتر شدن احساس ناامنی و افزایش گردشگر در منطقه شده است. او همچنین از صدور 110 امان نامه برای گروهک ریگی خبر داد و گفت: «پس از دستگیری ریگی، 300 از سوی استانداری اعلام شد، کسانی که شاکی خصوصی نداشته باشند می‌توانند امان‌نامه خود را به استانداری تحویل دهند. 300  نفر، امان خواستند که تاکنون،110 امان نامه صادر شده است.»

 

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

کاخ‌های صدام معدن طلای توریسم عراق می شود

   شهر تکریت زادگاه صدام حسین با سرمایه گذاران خارجی به معدن طلای توریسم مبدل می‌شود. قرار است 67 ویلای متروک مانده صدام حسین مورد استفاده‌های توریستی قرار گیرد. این ویلاها هم‌اکنون آماد بهره‌برداری هستند 
یکی از کاخ های صدام در تکریت
 
  طبق طرح های اعلام شده از سوی مقامات عراقی،شهر تکریت زادگاه صدام حسین با جذب سرمایه گذاری های خارجی برای احیا و بهره برداری توریستی از کاخ های صدام، به مرکز توریسم عراق مبدل می‌شود.
 
  به گزارش رویترز مقامات محلی تکریت اعلام کرده اند که طبق طرح ارائه شده قرار است 76 ویلای متروک مانده صدام حسین که در نقاط مختلف تکریت پراکنده است به عنوان یک معدن طلای بالقوه برای استان صلاح الدین و شهر تکریت مورد استفاده های توریستی قرار گیرد.
 
  جواهر حمدالفهد رییس کمیسیون سرمایه گذاری صلاح الدین با اعلام این مطلب افزود:«در واقع به طور کلی 76 کاخ در این منطقه وجود دارد اما بزرگ ترین آن ها کاخی است واقع در نواحی شمالی منطقه و نیز کاخ الفاروق در نواحی جنوبی و نیز کاخی موسوم به مکحول که در کوهستان های مکحول واقع است.»
 
 به گفته وی هم اکنون 23 کاخ در جنوب تکریت و 17 کاخ در شمال تکریت وجود دارد که قابلیت تغییر کاربری برای مقاصد توریستی دارند.
 
  همچنین 24 کاخ در الشتتیه واجد این ویژگی‌ها هستند که همگی در حاشیه رود دجله قرار دارند و گرداگرد آن ها را آب فراگرفته است.
 
  صدام حسین در زادگاه خود تکریت واقع در 96 مایلی شمال بغداد شش کاخ بزرگ بنا کرده بود که شش کاخ یاد شده در ویلایی به نام العوجا بزرگ ترین مجموعه کاخ های او را در تکریت تشکیل می داد.
 
  این کاخ ها درکنار دریاچه های مصنوعی و باغ های درختان میوه مجموعا دارای 136 ساختمان است که از سال 2005 تا کنون به عنوان پایگاه ، محل استقرار نظامیان امریکایی بوده است.
 
  مقامات توریسم عراق همچنین با دعوت از شرکت های خارجی به سرمایه گذاری در توریسم عراق تاکید کرده اند که این ویلاها هرچند که برخی دچار تخریب های سنگینی شده اند، هم اکنون آماده تغییر کاربری هستند و تنها نیازمند به بازسازی است و ما امیدواریم شرکت های بین المللی برای سرمایه گذاری به این مناطق آمده و کار بازسازی این ویلاها را آغاز کنند.
 
  بسیاری ار ساختمان های سنگی دراین ویلاها درنزدیکی رود دجله اغلب فرو ریخته و خرده شده اند، چلچراغ های مجلل در میان تالارهای غبارگرفته رها شده اند و تزیینات مرمری ازدیوارهای آن کنده شده اند. مجسمه ای از حمورابی نیز درمحیط خارجی یکی از این کاخ ها جلب توجه می کند.
 
  استان صلاح الدین که شهر تکریت درآن واقع استاز امن ترین استان های عراق است و درزمانی که چرخه خشونت ها در اوج خود بود، استان صلاح الدین ازسوی مقامات امریکایی و گزارش مقامات محلی رتبه 66 درصدی را از نظر امنیت و آرامش بدست آورده بود.
 
  کاخ های یاد شده در تکریت تنها نمونه از کاخ های صدام نیستند که برای اهداف توریستی مورد تغییر کاربری قرار می گیرندبلکه کاخی در بابل واقع در 60 مایلی جنوب بغداد نیز چندی است برای گذراندن دوران ماه عسل شهرت یاقته است.
 
 این تلاش ها نشان می دهد که مقامات عراقی تا چه حد مشتاق جذب سرمایه گذاری های خارجی به این کشور هستند. «عبدالکریم»معاون وزارت صنایع عراق نیز پیش ازاین اعلام کرده بود که دولت عراق سهم تولید کمپانی های دولتی را که موفق به جذب سرمایه های خارجی به کشور شوند افزایش می دهد.
 منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی