صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

کاهش ورود گردشگر خارجی به کشور

رئیس جدید سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در تازه‌ترین اظهارات خود از رشد 300درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور خبر داد.

این در حالی است که شرکت‌های خدمات گردشگری که در بخش تورهای ورودی کشور فعالیت می‌کنند فرایند زیاندهی در بخش گردشگری ورودی را طی می‌کنند. به گفته برخی مدیران شرکت‌های خدمات گردشگری به کشور ورود تورهای خارجی به ایران از سال‌های 86 به اینسو با کاهش چشمگیری مواجه بوده است. مصطفی شفیعی مدیرعامل یکی از شرکت‌های خدمات گردشگری کشور به همشهری گفت: به‌عنوان یکی از فعالان بخش گردشگر ورودی کشور می‌گویم که امسال تاکنون نسبت به سال گذشته 70درصد کاهش ورود گردشگر به کشور داشته‌ایم.

وی افزود: خوشبین‌ترین حالت نسبت به وضعیت ورود گردشگر به کشور این است که بگوییم 40 درصد ریزش توریست خارجی در کشور داشته‌ایم. شفیعی با اشاره به تعریف سازمان تجارت جهانی از گردشگری ادامه می‌دهد: پس از 15 سال که در امر گردشگری کشور فعالیت می‌کنم هنوز نتوانستم بدانم که آقایان این آمارهای گردشگری را از کجا می‌آورند. وی درخصوص اعلام آمار افزایش 300 درصدی ورود گردشگر خارجی به کشور گفت: ممکن است آمارها از گمرک جمع‌آوری شود که در این صورت حتی پیله ورانی را که به دو سوی مرز رفت وآمد می‌کنند و یا افرادی که برای تغییر ویزا نیز به کشور می‌آیند محاسبه می‌شوند درحالی‌که این افراد گردشگر نیستند. مصطفی شفیعی ادامه داد: ممکن است خیلی‌ها در روز از مرز خارج یا وارد شوند ولی به این معنا نیست که آنها گردشگر هستند. اگر ترکیه اعلام می‌کند که 27 میلیون گردشگر به آن کشور رفته‌اند منظور از آن افرادی است که بلیت هواپیما خریده‌اند و با هدف گردشگری به آن کشور رفته‌ از خدمات هتل بهره‌مند شده‌اند و جاذبه‌های آن کشور را دیده‌اند.

وی با طرح این سؤال که بهتر است مرکز توسعه صادرات ایران اعلام کند که تاکنون چند جایزه 40 دلاری و 20 دلاری به ازای هر گردشگر خارجی که به کشور وارد شده است به شرکت‌هایی که در امر ورود گردشگر خارجی به کشور فعالیت می‌کنند داده است افزود: اگر سال گذشته 270 هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کرده باشند جایزه وارد کردن این افراد به کشور برای جایزه 40 دلاری 10 میلیون و 800 هزار دلار و برای جایزه 20 دلاری 5 میلیون و 400 هزار دلار می‌شود حالا باید حساب کرد که آیا جایزه این افراد پرداخت شده است یا آنکه مرکز توسعه صادرات اصلا اینقدر پول برای پرداخت جایزه‌ها دارد؟

شفیعی تاکید کرد: مرکزی که قادر به ارائه آمار درست و مستدل باشد وجود ندارد ضمن آنکه براساس کارکرد گذشته و حال شرکتی که مدیریت آن را برعهده دارم و فعالیتی که دیگر همکاران در حوزه ورود گردشگر به کشور دارند باید بگویم ورود گردشگر به کشور شرایط وحشتناکی دارد. وی با اشاره به این موضوع که به‌عنوان نمونه شرکتی که وی مدیریت آن را برعهده دارد سال 85 و 86 برای هر سال نزدیک به 500 گردشگر خارجی به کشور وارد کرده که این میزان در سال 87 به حدود 400 نفر و در سال 88 نیز به همین میزان و در 89 نزدیک به 300 نفر و در سال جدید تاکنون حدود 200 گردشگر را به ایران وارد کرده است، می‌گوید: گردشگری ورودی به کشور وضعیت خوبی ندارد.

عباسعلی علیجانی مدیر یکی دیگر از شرکت‌های خدمات ورود گردشگر به ایران می‌گوید: فعالیت ورودی این شرکت در حال حاضر و به‌دلیل مسائل پیش آمده در کشور حدود 25 درصد نسبت به سال گذشته افت کرده است. وی با تاکید بر این موضوع که باید از رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرسید که واقعا آمار رشد 300 درصدی ورود گردشگر خارجی به کشور از کجا آمده است، گفت: معتقدم که افت گردشگری ورودی داشته‌ایم و اگر ایشان معتقدند که گردشگری ورودی به کشور 300 درصد افزایش داشته می‌تواند توضیح بدهد که این آمار چگونه تهیه شده است.

علیجانی افزود: ایران یکی از کشورهای بسیار گران برای گردشگران خارجی است و گاه تنها یکی از خدمات گردشگری کشور به اندازه یک تور دبی یا ترکیه برای گردشگر خارجی هزینه دارد. علیجانی در پاسخ به این سؤال که آیا قادر به ارائه آمار درخصوص تعداد گردشگر خارجی که وی به ایران وارد کرده هست یا خیر می‌گوید: متأسفانه اکنون قادر به ارائه آمار نیستم چون آمار باید دقیق ارائه شود و به‌گونه‌ای نباشد که با حدس و گمان موجب آبروریزی یا هرج و مرج شود.

اردشیر اروجی کارشناس برنامه‌ریزی گردشگری و میراث فرهنگی نیز درباره اعلام آمار رشد 300‌درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: وقتی کانال‌های آماری مستمر، مستند و قابل دسترس وجود نداشته باشد، قضاوت کردن درباره حرف‌هایی که از رشد 300 درصدی ورود گردشگران خارجی زده می‌شود، سخت است. نمی‌توان این رقم‌ها را قبول کرد چون مبنای علمی صحیحی ندارد. برای همین، آمارهایی که در گردشگری اعلام می‌شود، برای سرمایه‌گذاران و پژوهشگران جدی نیست. اروجی تاکید کرد: اگر خواهان توسعه گردشگری هستیم، باید آمار صحیح بدهیم.

این کارشناس برنامه‌ریزی میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: هتل‌های ما از یک سو از درصد پایین اشغال رنج می‌برند و از سوی دیگر، مسئولان کشور از «رشد 300 درصدی ورود گردشگران خارجی» خبر می‌دهند، در حالی که باید آماری داده شود که دست‌کم اصناف گردشگری آن را تأیید کنند.


منبع: همشهری آنلاین


طبیعت گردی، مزیت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

  امروزه بسیاری از گردشگران حرفه‌ای ترجیح می‌دهند به جای دیدار صرف از مکان‌های تاریخی، به طبیعت‌گردی در مسیرها و مناطق بکر و تازه، بپردازند که این شاخه از صنعت گردشگری را با نام اکوتوریسم می‌شناسیم.

  طبیعت گردان به صورت تک نفره یا گروهی از جنگل‌ها و حیات وحش بازدید می‌کنند و از دیدن تنوع گیاهی و جانوری که گاه منحصرا در یک منطقه از جهان وجود دارد، لذت می‌برند.هر چه که صنعت گردشگری در دنیا توسعه می‌یابد، رفته‌رفته طبیعت‌گردی نیز در میان گونه‌های مختلف گردشگری از جایگاه ویژه‌ و رشد قابل توجهی برخوردار می‌شود، به‌طوری که در 20 سال اخیر شاهد گسترش سریع فعالیت‌های مرتبط با طبیعت‌گردی در سراسر جهان بوده‌ایم.

  در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد با برخورداری از جاذبه‌های زیستی بسیار زیبا در کنار جاذبه‌های تاریخی می‌تواند از قطب‌های مهم جذب گردشگران طبیعت در ایران و جهان محسوب شود. رشته کوه زاگرس و قله‌های سربه فلک کشیده آن، همچنین جنگل‌های انبوه و بکر این رشته ‌کوه‌ها، وجود چشمه‌ها و آبشارها و تشکیل دریاچه در پشت سدها باعث به وجود آمدن تنوع زیستی کم‌نظیری در این استان شده است به‌طوری که اکنون کهگیلویه و بویراحمد به زیستگاه‌ مناسبی برای بسیاری از گونه‌های جانوری به‌ویژه انواع پرندگان مهاجر تبدیل شده است.

  یکی از مناطق دیدنی کهگیلویه و بویراحمد که به آن برای توسعه اکوتوریسم در استان امید بسیاری می‌رود، منطقه حفاظت شده دناست که در ناحیه سردسیری استان قرار دارد. این منطقه با وسعتی حدود یکصد هزارهکتار در محدوده شهرستان دنا از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و اوج چین خوردگی زاگرس با ارتفاع 4هزار و 425متر نیز در این منطقه است. دنا 40 قله بالاتر از 4هزار متر دارد که هرساله مسافران بسیاری را علاوه بر کوهنوردان حرفه‌ای به خود جلب می‌کند.

  این منطقه ناحیه‌ای کاملا کوهستانی است که اختلاف ارتفاع میان بلندی‌ها و پستی‌های آن باعث تشکیل قله‌هایی بلند، دیواره‌های عظیم و دره‌های عمیق شده است. تنوع زیستی در منطقه حفاظت شده دنا بسیار بالاست به‌طوری که تاکنون در منطقه حفاظت شده دنا 168 گونه جانوری و هزار و 201 گونه گیاهی شناسایی شده است. در دامنه‌های جنوبی تا ارتفاع 2500متری فقط جنگل بلوط همه جا را پوشانده است. همچنین در لابه‌لای درختان بلوط و در ارتفاعات گوناگون گونه‌های جنگلی دیگری نظیر بنه کیکم، ارزن، شن و انواع بادام کوهی مشاهده می‌شود. از ارتفاع 4هزارمتر به بالا دیگر خبری از بوته‌های سطحی نیست و تنها شاهد گیاهان کوچک و زیبایی در پناه سنگ‌ها و شکاف صخره‌ها هستیم. برخی از این گیاهان در اوایل تابستان گل‌های ریز، رنگین و بسیار زیبایی به بار می‌آورند.

  از سوی دیگر، باید گفت که حیات‌وحش دنا معرف سیمای جانوری زاگرس است. تعداد گونه‌های پستاندار منطقه 25گونه و پرندگان دنا نیز شامل 84 گونه می‌شود. وجود 47قله بالای 4هزار متر و 183چشمه پر آب نیز از دیگر ویژگی‌های این منطقه که ظرفیت بالایی برای توسعه اکوتوریسم دارد، به شمار می‌رود. آبشارهای زیبای منطقه دنا کم از سایر دیدنی‌هایش ندارد از جمله آبشارهای دره ناری، بن رود، تنگ پوتک، تنگ پونه‌ای، تنگ نول، تنگ‌آب، ‌تنگ دوآب که چشم بینندگان را مسحور زیبایی خود می‌کند. همچنین رودخانه‌های پرآبی چون بشار، خرسان، مارون در این منطقه جریان دارند که سرچشمه رودهای معروفی چون کارون هستند.

منبع: همشهری آنلاین


بازار تبریز، یازدهمین اثر ثبت جهانی ایران

  
بازار تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده جهان و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. این بازار در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله با خاک یکسان شد، اما طولی نکشید که به همت مردم شهر بازسازی شد.

شهر تبریز به مناسبت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از دیرباز مرکز مبادله کالا میان خاور دور و اروپا بوده‌ و وصف بازار‌های آن در خاطرات بسیاری از بازرگانان و جهانگردان آمده است.

تبریز به سبب قرار گرفتن در سر راه شرق و غرب، از بدو پیدایش مرکز مبادله کالاهای بازرگانی کشورهای اروپایی و آسیایی بوده است و خود نیز بنا به مقتضیات جغرافیایی، محصولات کشاورزی و صنعتی را به دورترین نقاط جهان صادر می‌کرده است و این تبادل اقتصادی ایجاب می‌کرد که بازار ها و مرکزی برای مبادله و فروش کالاهای شرق و غرب در آن به وجود آید.

بازار تبریز هم اکنون به طول یک کیلومتر بزرگترین مجموعه به هم پیوسته و مسقف دنیا است و در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده ‌است.

طاق‌‌ها و گنبدهای مقرنس بلند آن، سازه‌‌های آجری به هم پیوسته، آرایش مغازه ‌ها، کثرت تیمچه‌‌ها، وجود انواع مشاغل و تعداد زیادی مدرسه و مسجد که در کنار سرا‌های بازرگانی قرار گرفته ‌اند، این بازار را نمونه‌ای عالی از محیط تجارت و زندگی اسلامی و شرقی ساخته است.

سبک معماری، کثرت سراها و تیمچه‌ها و وجود تعدادی مدرسه و مسجد نیز به این مجموعه اهمیت و امتیازی خاص داده‌اند.

از تاریخ بنای اولیه مجموعه بازار تبریز اطلاعی در دست نیست لیکن اکثر مورخان و جغرافی‌نویسان و جهانگردان اسلامی و خارجی که از قرن چهارم هجری تا عهد قاجار از تبریز دیدن کرده‌اند، اسناد مهم و مدارک ارزنده‌ای را درباره بازار و وضع بازرگانی تبریز ارائه داده‌اند.

از مقدسی در قرن 4 هجری، یاقوت حموی در 610 هجری، زکریا بن محمد قزوینی در 650 هجری، مارکوپولو در اواسط نیمه دوم قرن 7 هجری (1271 میلادی)، کشیش اودوریک در 721 هجری، ابن بطوطه در 730 هجری، آمبروزیوکنتارینی در 878 هجری (1474)، حمد الله مستوفی در قرن 8 هجری، کلاویخو در 807 هجری، جان کارت رایت انگلیسی در 1015 هجری (1606 میلادی)، شاردن در زمان شاه سلیمان صفوی، تاورنیه فرانسوی در 1046 هجری، کارری ایتالیایی در 1052 هجری، جملی کاردی جهانگرد ایتالیایی و ده‌ها سیاح و مورخ دیگر مطالب جالب توجهی به جای مانده که دال بر اهمیت مجموعه بازار در دوره های مختلف بوده است.

ابن بطوطه سیاح مشهور که در سال 731 هجری قمری وارد تبریز شده می‌گوید: «بازار تبریز یکی از بهترین بازارهایی بود که من در همه شهرهای دنیا دیده ام. من به بازار جواهریان رفتم، بس که از انواع جواهرات دیدم چشمم خیره گشت.» همچنین تاورنیه نیز در سال 1046 هجری قمری از بازار تبریز دیدن کرده و آن را ستوده است.

شوالیه شاردن فرانسوی نیز تبریز را دارای عالی‌‌ترین بازار های آسیا دانسته و با اظهار شگفتی از گنبدهای زیبا و طاق‌‌های دیدنی، بازار هشت ‌گوش و وسیع قیصریه را زیباترین بخش بازار تبریز دانسته است.

حمدالله مستوفی مورخ و جغرافیدان معروف قرن هشتم ضمن تعریف خوبی و فراوانی غلات و میوه‌‌های تبریز و اشاره به مزیت پاره‌ای از انواع مخصوص گلابی، سیب، زردآلو و انگور آن مردم این شهر را اعم از فقیر و غنی اهل کسب و داد و ستد معرفی کرده و یادآور شده که در آن دیار متمول بسیار است.

وجود مدارس و مساجد تاریخی مهم و معروفی چون مسجد جامع، مدرسه حاج صفرعلی، مدرسه صادقیه در این بازار نیز گواه بر پیشینه تاریخی این مجموعه بنا است.

بازار کنونی تبریز مربوط به اواخر زندیه ( یعنی بعد از زلزله‌ای که در سال 1193 هجری قمری روی داد) و عصر قاجار است. در زمان عباس میرزا که تبریز ولیعهدنشین و دارالسلطنه شد، سراها، تمیمچه‌ها و بازارهای عالی تازه‌ای احداث شد.

بازار تبریز با طاق‌ها و گنبدهای بلند آجری شامل بازار امیر، بازار کفاشان، راسته بازار، بازار حلاجان، یمینی دوز بازار، راسته کهنه، بازار حاج محمد حسین، بازار مشیر بازار، بازارچه صفی، بازار امیر ابوالحسن، سرای حاج رسول، سرای حاج میرزا علی نقی، تیمچه و سرای شیخ کاظم، تیمچه حاج صفرعلی، تیمچه و دالان میرزا شفیع و تیمچه ملک است که به اختصار به آن‌ها اشاره می‌شود.

بازار تیمچه امیر یکی از شاهکارهای جالب معماری و با شکوه‌ترین تیمچه‌های بازار تبریز به حساب می‌آید.

تیمچه حاج صفرعلی بنایی است معظم که بانی آن حاج صفرعلی خویی بازرگان معروف معاصر فتحعلی شاه قاجار است.

تیمچه مظفریه نیز یکی از زیباترین بخش‌های بازار است که حاج شیخ جعفر قزوینی تاجر سرشناس دوره ناصرالدین شاه آن در سال 1305 ساخته بود و به مناسبت حضور مظفرالدین میرزا ولیعهد وقت در این تیمچه به نام مظفریه نامگذاری کرد.

راسته‌‌های معروف بازار تبریز نیز شامل بازار امیر، پشت بازار امیر، بازار کفاشان، بازار حرم خانه، راسته بازار، یمینی دوز بازار، بازار حلاجان، قیز بستی بازار، بازار سراجان، راسته کهنه یا قدیم، بازار کلاه دوزان، دلاله زن بازار، بازار صادقیه، بازار مسگران، بازار حاج محمد حسین، بازار مشیر، بازارچه شتربان، بازار صفی، بازار میر ابوالحسن، بازار شیشه گرخانه، رنگلی بازارچه ( بازارچه رنگی ) و بازارچه خیابان است.

در همه این بازارها، تیمچه‌‌ها، سراها و چهارسوهایی هست که حجره‌ها و مغازه‌‌های آن‌ها مرکز عمده فروشی اجناس گوناگون داخلی و خارجی است.

اغلب تیمچه‌‌ها و سرا‌ها سه طبقه‌اند طبقه زیرین مخصوص نگهداری کالا یا به عبارت دیگر انبار مال‌التجاره، طبقه دوم تجارت‌خانه و محل کار و طبقه سوم محل استراحت است.

مجموعه بازار تاریخی تبریز به عنوان یازدهمین اثر ثبت جهانی ایران در سی و چهارمین جلسه سازمان یونسکو که در کشور برزیل برگزار شد به عنوان بزرگترین سازه سرپوشیده جهان و بخشی از شاهراه ابریشم به ثبت جهانی رسید.

منبع: خبرگزاری میراث آریا