صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنایع‌دستی کرمانشاه در یک نگاه

استان کرمانشاه از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های ایرانی و یکی از نقاط باستانی ایران است. در باورهای اساطیری بنیان کرمانشاه را به تهمورث دیوبند - پادشاه افسانه‌ای پیشدادیان - نسبت می‌دهند کسی که ریسندگی، بافندگی و صنعت را به مردمان آموخت برخی از مورخین نیز بنای آن را به بهرام پادشاه ساسانی منسوب می‌دانند.

در هر حال شواهد باستان‌شناسی - از قدیمی‌ترین نشانه‌های تمدن در گنج‌دره هرسین تا آثار دوران مادی، هخامنشی، ساسانی و دوران اسلامی و پس از آن گواه آن است که مناطق مختلف کرمانشاه در اعصار مختلف همواره مورد توجه حکومت‌های وقت بوده است و این استان خاستگاه و قرارگاه بسیاری از تمدن‌های ایرانی است.

همچنین کرمانشاه از دیرباز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و نیاز اهالی به لوازم و مواد اولیه زیستی، مرکز صنایع‌دستی بوده است و شاخص‌ترین تولیدات صنایع‌دستی و در بین مردم بومی، افراد مستعد و ماهر در هر رشته پرورش یافته‌اند.

شاخص‌ترین تولیدات صنایع‌دستی استان کرمانشاه عبارت است از گلیم، قالی و گیوه و سازه‌های سنتی است که در کنار آن‌ها به ترتیب صنایع‌دستی دیگری نیز وجود دارد.

جاجیم‌بافی،‌ چاقو‌سازی و ابزارآلات فلزی ،قلمزنی، منبت، معرق، پارچه‌ دستباف، نازک‌کاری چوب و ریزه‌کاری چوب، نمدمالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیغ‌بافی، دوخت‌های سنتی(رودوزی)، گلیم‌ گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبدبافی،‌ نساجی(موج‌بافی و اهرامی‌بافی)‌ تراش شیشه، رنگرزی سنتی،‌طراحی فرش، تذهیب،‌نگارگری،‌خراطی، مجسمه‌سازی و ... از جمله تولیدات حال حاضر استان کرمانشاه است که امکانات آموزش آن‌ها نیز در سطح استان فراهم است.

طی سال‌های اخیر معاونت صنایع‌دستی استان کرمانشاه تلاش مضاعف کرده تا صنایع‌دستی که از رونق دیرینه برخوردار بوده تولیدات آن‌ها بیشتر به سایر نقاط ایران و خارج از آن صادر شود.

متولی صنایع‌دستی در گذشته با نام سازمان صنایع‌دستی و در حال تحت عنوان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در عرصه‌ هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان و جهت پیشبرد و توسعه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و حمایت هر چه بیشتر از صنعتگران و هنرمندان فعالیت‌های فراوانی را انجام داده است.

اهم فعالیت‌های معاونت در بخش صدور مجوزهای سه‌گانه برای هنرمندان و صنعتگران استان بوده است . طی چند سال اخیر از 50 هزار هنرمند فعال این استان حدود 5 هزار هنرمند و صنعتگر شناسایی و برای متقاضیان کارت شناسایی صادر شده است.

صدور مجوز کارگاهی حدود 320 کارگاه صنایع در سطح استان در رشته‌های اصیل و بومی صادر شده و همچنین ثبت اطلاعات صنعتگران و هنرمندان در بانک اطلاعاتی طی 2 سال اخیر حدود 3500 آمار در بانک اطلاعاتی ثبت و بخش آموزش رشته‌های صنایع‌دستی به متقاضیان در تمامی سطح استان به خصوص روستاها و مراکز دور افتاده و عقد قراردادهایی با سازمان‌های مرتبط مثل امور عشایری،جهاد کشاورزی،بهزیستی،کمیته امداد،امور بانوان جهت امر آموزش صورت گرفته است .

همچنین اعزام هنرمندان و صنعتگران به بیش از حدود 400 نمایشگاه داخلی طی هر سال و چندین نمایشگاه خارج از کشور ، معرفی هزار نفر از هنرمندان و صنعتگران به صندوق مهر‌رضا برای اخذ تسهیلات خانگی و کارگاهی طی چند سال اخیر ، معرفی حدود 500 نفر از صنعتگران و هنرمندان به اداره کل فنی و حرفه‌ای برای اخذ گواهی صلاحیت و معرفی صنعتگران و هنرمندان به اداره کل تأمین اجتماعی جهت برخورداری از مزایای بیمه نیز انجام شده است .

طی سال‌های اخیر معاونت صنایع‌دستی برای آشنایی هر چه بیشتر و بهتر عموم مردم علاقه‌مند و شناسایی و ارتباط هر چه بیشتر مردم با این صنعت‌دستی از طریق اداره کل استان اقدام به ایجاد موزه‌های صنایع‌دستی در شهرستان‌ها و مرکز استان و همچنین برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در اماکن گردشگری تاریخی و همچنین 2 بازارچه صنایع‌دستی در شهرستان‌های دالاهو، کرمانشاه کرده است و 3 نمایشگاه دائمی در دستور کار قرار دارد.

معاونت صنایع‌دستی برای اطلاع‌رسانی و آشنایی هر چه بیشتر مردم از طریق چاپ بروشور و مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیون و چاپ صدها مقاله علمی در هنرهای سنتی و صنایع‌دستی گام مهمی برداشته است .

همچنین طی 2 سال گذشته با راه‌اندازی نخستین انجمن حمایت از صنایع‌دستی و هنرمندان و صنعتگران استان و همچنین اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع‌دستی و فعال‌سازی این انجمن‌ها باعث رونق‌بخشی این صنعت و دلگرمی هنرمندان و صنعتگران شده است.

منبع: خبرگزاری میراث آریا



صنایع دستی فرصتی مناسب برای ایجاد اشتغال
صنایع دستی؛یکی از مهمترین صنایع اشتغال زای کردستان
اشتغال زنان در صنایع‌دستی برای نظام اهمیت دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد