صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

ایران، بازار پرسود گردشگری برای کشورهای همسایه

 درحال حاضر ایران برای کشورهای همسایه از جمله ترکیه، سوریه، عراق، ارمنستان، آذربایجان و امارات بیشتر از اینکه یک مقصد گردشگری باشد یک بازار محسوب می‌شود. کارشناسان، تبلیغات و قدرت بازاریابی کشورهای همسایه رامهمترین عامل برای جذب گردشگران ایرانی برشمرده اند.
 
احمدروستا کارشناس ارشد تبلیغات و بازاریابی بین المللی با اشاره به اینکه کشورهای همسایه با شناخت مخاطبان و سرمایه گذاری در مقاصد توریستی اقدام به بازاریابی و جذب گردشگر بیشتر می پردازند گفت: درحال حاضر بسیاری از افراد گردشگران دینی و مذهبی هستند که به سوریه وعراق مراجعه می کنند. همچنین گروه های مختلف و بسیاری از جوانان به کشورهایی چون ترکیه، ارمنستان گرایش به سفر پیدا می کنند و برخی نیز آسیای میانه را که در برگیرنده گردش های ارزان است انتخاب می کنند.
 
روستا افزود: واقعیت امر این است که گردشگر شرایط سفر را از ابعاد مختلف بررسی می‌کند و بعد اقدام به سفر می کند. در ترکیه به دلیل ارزان بودن سفر و مجموعه عواملی که برای گردشگر مهیاست گردشگر داخلی ترجیح می دهد آنجا را انتخاب کند تا سفر داخلی که نه تنها ارزان نیست بلکه خدمات مناسب و ایده‌آل هم عرضه نمی‌شود.
 
وی رقابت در زمینه گردشگری در میان کشورهای همسایه را بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: درحال حاضر مسئله ای که به شدت در میان کشورهای همسایه به چشم می خورد از قافله رقابت عقب نماندن است. به طوری که ارتباط با مشتری بنا به نوع مخاطبان، انواع تفریح برای گردشگران در یک مسیر رقابتی مهیا می‌کنند و این امکان را به گردشگر می‌دهند تا داوطلبانه شرایط را ارزیابی و انتخاب کنند.
 
درحال حاضر بسیاری از گردشگران داخلی سفر به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، سوریه، عراق، ارمنستان و امارات را به سفرهای داخلی ترجیح می دهند. به طوری که در ایام پیک سفر به دلیل ارزان و به صرفه بودن سفر، هتل‌های داخلی با تمام ظرفیت کار نکرده و بخش اعظم گردشگران ایرانی به کشورهای همسایه سفر می‌کنند.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

برنامه‌ریزی و توسعه صنعت توریسم در ایران

شورش محمد پور

برنامه‌ریزی توریستی ایران باید با شیوه‌ای نظام یافته انجام گیرد و بر اساس گرایش‌های گذشته، حال و آینده استوار باشد. بررسی پدیده‌ها و شناخت شیوه‌های تسلط و شرایط حاکم بر آنها در گذشته، چگونگی تحولات و دگرگونی‌های آنها را طی دوران‌های مختلف نشان می‌دهد و در تعین شرایط فعلی کمک‌های مؤثری می‌کند. شناخت وضع موجود نیز با اتکاء به حقایق عینی منجر به کشف تنگناها، مشکلات، موانع، نیازها، امکانات و سایر موارد مشابه می‌شود و پس از تجزیه و تحلیل یافته‌ها با شیوه‌ای علمی و منظم و با تکیه بر انعطاف‌پذیری، پویایی و توجه به اولویت‌ها و رسیدن به هدف‌های نهایی طرح، تنظیم‌یافته و با توجه به زمانبندی، اجرای آن صورت می‌گیرد.

در برنامه‌ریزی توسعه جهانگردی ایران ساختار نظام حکومتی با ایدئولوژی حاکم بر آن نقش مهم و به‌سزایی دارد و توجه به سیاست‌های کلی دولت در این زمینه راهگشا خواهد بود.

سیاستگذاری در صنعت جهانگردی ایران برای رسیدن به هدف‌های کلی و عمومی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است، از این رو برنامه‌ریزی کلی، بخشی که در سطوح بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت برای این صنعت انجام می‌گیرد، باید با دیگر فعالیت‌های اقتصادی از جمله صنعت و کشاورزی و خدمات هماهنگی لازم را داشته باشد و از ساختار اقتصادی حاکم بر کشور تبعیت کند.

آزادسازی اقتصادی امروزه به عنوان یکی از راه‌ حل‌های بحران اقتصادی ممالک رو به رشد جهان است. توصیه بانک جهانی نیز به کاربرد و استفاده از مکانیسم بازار آزاد در بسیاری از کشورهای جهان سوم موجب اصلاحات اقتصادی آنان شده است. به عنوان مثال کشورهای مالزی، سنگاپور، کره، تایوان، هنگ کنگ و ژاپن که همه در مقیاس گسترده‌ای به بازار آزاد تکیه دارند، همگی در حال ترقی‌اند، درآمد سرانه در این کشورها در اواخر سال 1970 از 700 دلار در مالزی شروع می‌شد و به 5 هزار دلار در ژاپن می رسد، در ایران نیز دولت به منظور حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی کشور و بنا به توصیه‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به تدریج تغییراتی در ساختار اقتصادی کشور به وجود آمده و مدتی است استفاده محدود از مکانیسم بازار به صورت تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری، حذف تدریجی سوبسیدها، کاهش مداخله در قیمت‌ها و نیز سودمندی استفاده از سرمایه‌های خارجی به رسمیت شناخته شده است، لیکن هنوز مفهوم آزادسازی اقتصادی برای بسیاری از مردم روشن نشده، بنابراین ضروری است دولتمردان و صاحب‌نظران از طریق رسانه‌های گروهی به بحث و بررسی بیشتری پیرامون آن بپردازند تا سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی بر مبنای آن صورت گیرد.

برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت جهانگردی نیز به دور از چنین سیاست‌هایی نیست، در این رابطه بخش خصوصی می‌تواند نقش عمده‌ای داشته باشد و با هماهنگی بخش دولتی و تبادل نظرها در زمینه مالی و کارشناسی به رونق آن بیفزاید.
یکی از دلایل ضعف و نارسایی موجود در صنعت جهانگردی ایران در این است که تعادلی بین گروه‌های توریستی که سالانه از مرزهای کشور خارج می‌شوند و جهانگردانی که از کشورهای خارج به ایران می‌آیند، وجود ندارد. تعداد مسافرینی که برای گذران اوقات فراغت به خارج از کشور می‌روند به طور متوسط بیش از ده برابر جهانگردانی است که کشورهایشان را به مقصد ایران ترک می‌کنند. چنین جریانی بیانگر این واقعیت است که شرایط لازم برای جلب توریست به داخل کشور وجود ندارد و اولویت‌های برنامه‌ریزی باید در جهت جلب نظر جهانگردان برای مسافرت به ایران باشد. برای بررسی راه حل‌های موجود در این زمینه باید از دیدگاه‌های مختلفی به صنعت جهانگردی ایران توجه کرد و برای هر کدام از آنها چاره‌اندیشی کرد و موانع را از سر راه برداشت.

نخستین نگرش به صنعت جهانگردی ایران برخورد سیاسی با آن است. دیدگاه نظام حکومتی کشور نسبت به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی چگونه است؟ چه معیارهایی را می‌پذیرد و در اولویت قرار می‌دهد و تا چه حدی برای آن ارزش قائل است؟ این مسأله از دو بعد درون مرزی و برون مرزی قابل بررسی است. شناخت خط مشی دولت در ارتباط با سیاست‌های خارجی جهانگردی و سیاست‌های داخلی آن می‌تواند کمک مؤثری در برنامه‌ریزی باشد و در صورتی که متکی بر بنیادهای اصولی و اندیشمندانه باشد، یقینا" سهم عمده‌ای را در توسعه جهانگردی ایران خواهد داشت.

نگرش دوم به صنعت جهانگردی ایران برخورد علمی با آن است و در این مورد توجه به دو نکته حائز اهمیت است. امر آموزش و پژوهش و ضعف و نارسایی در یکی از آنها می‌تواند مسأله‌ساز بوده و مانع از رشد و توسعه جهانگردی کشور ‌شود. نگرش سوم به صنعت جهانگردی ایران نیز برخورد اجرایی با آن است. سیاست‌های اجرایی به گونه‌ای باید باشد که در کوتاه مدت بتوان به نتیجه رسید. برای انجام چنین اقدامی لازم است تغییراتی در ساختار اداری مربوط به امور جهانگردی صورت پذیرد و با تصویب قوانینی، موانع دست و پا گیر اداری را از سر راه برداشته و تسهیلات لازم را برای انجام تمامی امور فراهم آورد.

رواج و گسترش صنعت جهانگردی در ایران که سهم عمده‌ای در توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت، امروز مبتنی است بر سرمایه‌گذاری در زمان حال به منظور افزایش درآمد بیشتر در آینده و بهترین کوشش هر کشور و هر ملت برای بسط و توسعه اقتصادی حجم سرمایه‌گذاری‌های آن است. از این لحاظ باید گفت هزینه‌های آموزشی، پژوهشی و اداری برای توسعه صنعت جهانگردی در ایران هم جنبه مخارج مصرفی دارد و هم جنبه سرمایه‌گذاری‌های تولیدی که حاصل و بهره آن در آینده آشکار خواهد شد. چرا که صنعت جهانگردی و مسافرت هنوز یکی از منابع مهم اشتغالزایی به حساب می‌آید، به طوری که به ازای ورود هر گرشگر پنج شغل جدید ایجاد می‌شود و صنعتی است که در کشورهای فقیر و ثروتمند مورد توجه قرار می‌گیرد و توانسته یک نفر از 9 نفر را در سراسر دنیا استخدام کند، به ویژه جهانگردی عاملی جهت زنده نگه داشتن سنت‌ها و آداب و رسوم گذشتگان و همچنین راهی برای تنش‌زدایی بین کشورها و ایجاد تفاهم، وفاق و صلح بین‌المللی است.

گردشگری و جابه جایی انسان‌ها ،علاوه بر تأثیرات عمیق فرهنگی و روحی به مثابه پلی قلمداد می‌شود که انسان‌ها، سرزمین‌ها و ملل مختلف را به یکدیگر مرتبط می‌سازد و موجبات استحکام و پیوندهای اجتماعی ملت‌ها را فراهم می‌سازد و در بسط و گسترش روابط جهانی نقش برجسته‌ای را ایفا می‌کند./104

منابع و مأخذ :
1-آئور لیوچی و دیگران،جهان در آستانه قرن بیست و یکم، ترجمه علی اسدی،پیشگام،1367
2-رضوانی، علی اصغر،( راهنمایان تورهای جهانگردی ) دانش جهانگردی ،شماره 6و7 مرکز آموزش عالی ایرانگردی و جهانگردی،1371
3-سازمان برنامه و بودجه،مدیریت فرهنگ و هنر و تربیت بدنی،صنعت جهانگردی در ایران1371
4-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مرکز تحقیقات و مطالعات ایرانگردی و جهانگردی،مروری کوتاه بر جهانگردی در ایران زمین،1370
5-مرکز آمزش عالی ایرانگردی و جهانگردی،نشریهآموزشی،شماره 5 (انستیتو جهانگردی و مدیریت هتل سالزبورگ(اطریش)،1372


منبع: lostring.ir

رشد 31 درصدی سفرهای نوروزی در خلال هدفمندی یارانه‌ها

نوروز 90 آمد و رفت. با تمام تب و تاب‌های پیش از آن، نوروزی دیگر رقم خورد و مسؤولان گردشگری دیگر بار با بسیج تمامی امکانات مرتبط با سفر برای ثبت وجه‌ای دیگر از سفرهای نوروزی تلاش کردند و ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور برای پنجمین سال متوالی در این حوزه راهبر بود.

 

طرح نوروزی 90 از دی‌ماه 89 با هدف توسعه و گسترش خدمات و امکانات برای رفاه حال مسافران و گردشگران در دستور کار ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور قرار گرفت و در این راستا جلسات مختلفی با حضور نمایندگان سازمان‌های مختلف عضو این ستاد در استان‌های کشور برگزار شد.

 

امسال سازمان‌ها و نهادهایی همچون وزارت کشور، صدا و سیما، سازمان تعزیرات حکومتی، شرکت‌های سازنده خودرو، نیروی انتظامی، وزارت دادگستری، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، سازمان محیط‌ زیست، شرکت فرودگاه‌های کشور، وزارت بازرگانی، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان پایانه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای، وزارت آموزش و پرورش، سازمان جمعیت هلال احمر، وزارت بهداشت، جامعه هتلداران، مرکز مناطق آزاد، راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان کشتیرانی در قالب ستاد تسهیلات سفر با یکدیگر تعامل داشتند.

 

در نوروز 90 نیز همچون سنوات گذشته ریاست ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور بر عهده معاون گردشگری بود و در استان‌ها نیز این مسؤولیت در قالب حکمی به استانداران واگذار شد و روسای اداره‌های کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز به عنوان دبیران ستادهای استانی انجام مسؤولیت می‌کردند.

 

عمده‌ترین مسائل و موضوعاتی که ستادهای تسهیلات سفر استان‌ها در راستای اجرای طرح نوروزی پیرامون آن برنامه‌‌‌ریزی داشتند، عبارت بودند از: خدمات شهری و رفاه عمومی، حمل و نقل و ترافیک و تردد مسافر، خدمات تخصصی گردشگری، اطلاع‌رسانی و راهنمایی مسافران، خدمات انتظامی و امنیت، خدمات امداد و نجات، بهداشتی و درمانی، نظارت بر کار تاسیسات و موسسات گردشگری و سایر اصناف و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، خدمات بیمه‌ای و امداد خودرو و استخراج و پردازش آمار.

 

به عبارت دیگر ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور با هدف فراهم ساختن تسهیلات لازم و هماهنگی بین‌بخشی و فرابخشی تمامی سازمان‌های نام برده سعی در ثبت نوروزی متفاوت‌تر از دیگر سال‌ها داشت و تمام تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه منجر به انجام بیش از 162 میلیون نفر _ سفر در کشور شد. آماری که در مقایسه با 123 میلیون نفر سفر ثبت شده در نوروز 89 از رشد 31 درصدی برخوردار بود و اهمیت آن برای دست‌اندرکاران حوزه گردشگری دو چندان، چراکه تاثیر اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها برای نخستین‌بار بود که در نوروز 90 تجربه می‌شد.

با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد با کاهش حجم سفرهای نوروزی مواجه باشیم انجام بیش از 162 میلیون نفر سفر نشان داد که آزاد شدن حامل‌های انرژی و افزایش قیمت سوخت تاثیری در کاهش سفر هموطنان به ویژه سفرهای نوروزی نداشته است، بلکه ثابت کرد که سفر جایگاه خود را میان تمام اقشار جامعه پیدا کرده و سال به سال نیز رو به افزایش است.

 

همچنین آمار ثبت شده تا پایان نوروز 90 حاکی از ثبت 52 میلیون نفر شب اقامت در کشور بود که این آمار نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 6/26 درصدی را به دنبال داشته است. در میان استان‌های کشور نیز مازندران، فارس، گیلان، بوشهر و اصفهان به ترتیب از بیشترین میزان جذب و اقامت گردشگر در کشور برخوردار بودند.

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز انجام این حجم سفر را انعکاس دهنده نشاط اجتماعی می‌داند و معتقد است رشد سفرهای نوروزی نمایانگر انگیزه و تمایلات بالای اجتماعی مردم در کنار بهبود وضعیت اقتصادی عموم است و نشان می‌دهد که سفر تنها به قشر مرفه جامعه اختصاص ندارد و به سبد خانوار ایرانی در هر طبقه اجتماعی ورود پیدا کرده است.

 

نگاهی به فعالیت‌های ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور برای نوروز 90 و مقایسه آن با نوروز 89 بیانگر رشدی نسبی در بیشتر حوزه‌های گردشگری و اقدامات ستاد تسهیلات سفر است. این افزایش، رشد 45 درصدی ظرفیت اسکان کشور، رشد 24 درصدی خدمات امدادی، رشد 97 درصدی خدمات اطلاع‌رسانی، رشد 39 درصدی در حوزه نظارت و بازرسی و رشد 76 درصدی خدمات رفاهی را شامل می‌شد.

 

از فعالیت‌های ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور که همواره مورد توجه و تاکید قرار دارد بحث نظارت بر ارائه خدمات و عملکرد مراکز گردشگری است که در طرح سفرهای نوروزی نیز با شدت بیشتری دنبال شد. از سویی کنترل نرخ مراکز اقامتی و رعایت استانداردهای فنی و سطح خدمات، بهداشت، کنترل نرخ تورهای درون استانی و برون استانی، کنترل قیمت اقلام و مایحتاج ضروری مسافران و گردشگران و نظارت بر خدمات مورد نیاز آنها از دیگر مواردی بود که ناظران ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور در طرح نوروزی 90 بر آن اهتمام داشتند.

از برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، برگزاری تورهای گردشگری و ... به عنوان بخشی دیگر از برنامه‌های ستاد تسهیلات سفرهای کشور برای طرح نوروز 90 می‌توان نام برد که در استان‌های مختلف با تنوع هرچه بیشتر برگزار شد.

 

اینها تنها گوشه‌ای از برنامه‌ریزی‌های ستاد تسهیلات سفرهای کشور برای اجرای طرح سفرهای نوروزی بود، برنامه‌ریزی‌هایی که طی سه ماه پایانی سال 89 برای 15 روز نخست سال جدید انجام شد تا بار دیگر خاطره نوروز 89 در سطحی گسترده‌تر برای بسیاری از اهل سفر در 2 هفته‌ای که گذشت تداعی شود.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

صنعت گردشگری در خدمت توسعه اقتصاد کشور

  صنعت گردشگری با ویژگی‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌شود. سرمایه‌گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی روبه افزایش است. امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است. زیرا این صنعت نه‌تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی است پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجادکننده مشاغل جدید. گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی نظیر ایران می‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود. مشروط بر اینکه برنامه‌ریزی صحیح و همه‌جانبه توأم با آینده‌نگری برای آن تنظیم و اجرا شود. سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت گردشگری حاکی از آن است که گردشگری صنعتی از زمره صنایع توزیع‌کننده درآمد است و هنگامی که جهانگرد وارد کشور می‌شود، در مقابل خدماتی که به وی ارائه می‌شود، باید هزینه پرداخت کند و این پرداخت ارزی خواهد بود. لذا این صنعت می‌تواند جایگزین اقتصاد تک‌محصولی یعنی درآمد نفتی گردد.
 

  اینکه امروزه مشاهده می‌شود که کشورهای صنعتی اروپا و آمریکا تمام نیرو و توان خود را در جهت جذب جهانگرد به کار می‌گیرند، موید جایگاه این صنعت در اقتصاد است، عایدی حاصل از گردشگری پایدار و در عین حال امکان بهره‌برداری از آن در کوتاه‌مدت فراهم است. همچنین اشتغال‌زایی در این صنعت بالا بوده و نیروی انسانی موردنیاز آن محتاج به آموزش بلندمدت نمی‌باشد. امکانات موجود در ایران نشان می‌دهد که ایران ظرفیت پذیرایی بیش از دو الی سه میلیون گردشگر خارجی را در سال دارا می‌باشد و اگر در زمینه جذب گردشگران، برنامه‌ریزی و موانع موجود رفع شود و آن موارد فراقانون برای کسانی که از حاشیه امنیتی برخوردار بوده و معمولا برای ناامن جلوه دادن کشور برای جهانگرد، کلا به‌سر عقل آمده و به ماهیت اصیل این صنعت درآمدزا پی ببرند، ما شاهد رسوب گردشگران خارجی (توریست) در کشور بسیار زیاد خواهیم بود و این یعنی دستیابی به درآمد ارزی چشمگیر.
 

  این صنعت که بعد از صنعت نفت، مهم‌ترین گزینه برای درآمد ارزی در کشور خواهد بود. چون کشور ایران در این موارد یک موقعیت بسیار استثنایی و ممتاز از نظر جذب جهانگرد داشته که آن درآمدهای ارزی هنگفتی را به دنبال خواهد داشت و موضوعات مورد علاقه جهانگردان در ایران به فراوانی یافت می‌شود، که از جمله طبیعت زیبا با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی ویژه، مردمی با فرهنگ و تمدن کهن، آداب و رسوم و سنن باستانی و اسلامی و اماکن بسیار قدیمی با سبک معماری بی‌نظیر، به‌ویژه در شمال ایران و در منطقه تالش‌نشین و شهرک تاریخی ماسوله با قدمتی چندین هزار ساله که وجود دارد، در کمتر کشوری می‌توان پیدا کرد. از طرفی کشور ایران یکی از پنج کشور مهم جهان در عصر حاضر است که آثار و آداب و سنن باستانی در حدی قابل توجه وجود دارد و تنها کشوری است که با داشتن این همه جاذبه‌های جهانگردی، بخش صنعت جهانگردی را به راحتی می‌توان در آن مقبول ساخت. در حال حاضر مهم‌ترین مانعی که بر سر راه صنعت جهانگردی می‌باشد، رابطه ایران با جهان خارج است. در کشورهای جهان سازمان‌هایی به نام (سازمان جهانگردی ملی) NTA وجود دارند که رابطه بین بخش‌های دولتی و خصوصی هستند.
 

  این سازمان‌ها وظیفه تسهیل امر جهانگردی و از میان برداشتن موانع موجود از طریق کارشناسان خبره را داشته تا مسیر جهانگرد به سوی ایران تغییر یابد. ورود جهانگرد به ایران سرمایه‌گذاری را افزایش داده، به خصوص سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری در زمینه احداث اقامتگاه، سالن‌های غذاخوری مجهز بین‌راهی، احداث تله‌کابین به خصوص در مناطق جنگلی شمال و بخش تالش‌نشین که طبیعت بکر و وصف‌ناشدنی دارد و صدها مواردی که با ایجاد آنها اشتغال ایجاد کرده و هم جهانگردان خارجی را به خرج کردن ارزهای خودشان در ایران تشویق می‌کند. یک جهانگرد اگر احساس کند که واقعا به عنوان گردشگر به آن اهمیت می‌دهند همه‌گونه امکانات رفاهی که لازمه جذب جهانگرد می‌باشد در ایران وجود دارد خواهان ماندن بیشتر در ایران و سیر و سیاحت در مناطق مختلف کشور که هرکدام به تناسب خود یک جاذبه‌ای دارد سفر کرده و با خاطره‌ای خوش از ایران رفته و فرهنگ برخورد درست ما در آن اثر گذاشته و در کشور خودش جدای از تعریف جاذبه‌های گردشگری در ایران، به مسائل فرهنگی، که اگر درست با آن برخورد شده باشد پرداخته و از این امر یک گام مهم و مثبتی در جهت خدمت به توسعه اقتصادی کشور برداشته می‌شود که نهایتا برآیند آن می‌تواند عامل موثری در تحرک و تسریع فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.
 

  براساس تجربیات حاصله در این زمینه عده‌ای از دست‌اندرکاران بخش صنعت توریسم معتقدند که هر یک نفر جهانگرد که وارد کشور می‌شود برابر با صدور صدها بشکه نفت برای کشور ایران سودآور می‌باشد و برای تحقق این امر مهم و حیاتی مشارکت تمامی افراد و مسوولان دست‌اندرکار بخش توریست و صنعت جهانگردی را می‌طلبد. در رابطه با گردشگران و مسائل مربوط به آنان مشکلاتی وجود دارد که از جمله تطبیق توریست‌ها با قوانین ایران می‌باشد. طبیعی است وقتی گردشگر خارجی از قوانین ما مطلع باشد به دنبال آن تحریکاتی نیز وجود نخواهد داشت، لذا با آموزش‌های لازم، اشاعه توریسم به هیچ‌وجه خطرآفرین نیست.
 

  مسئله بسیار مهم و پراهمیتی که در مورد بخش جهانگردی باید مورد توجه قرار گیرد، داشتن راهنماهای متعدد و آگاه که از موارد بسیار پراهمیت می‌باشد زیرا راهنماهای توریست‌ها، مبلغان کشور ما هستند، چون توریست خارجی که از شرایط ایران اطلاع کافی ندارد و کلام و گفتار راهنما را آینه تمام‌نمای شرایط ایران می‌پذیرد. توریست خارجی دنبال ارزش‌ها و اعتقادات ماست و می‌خواهد کنجکاوی‌اش را ارضا کند، لذا روی حرف‌های راهنما حساب باز می‌کند، پس بنابراین راهنماها باید مورخ، ادیب، صادق و متعهد باشند، تا اینکه توریست‌ها را با واقعیات آشنا نمایند. در کل صنعت جهانگردی و توریسم دو هدف عمده می‌تواند داشته باشد:
 1) درآمد اقتصادی
 2) اشاعه فرهنگ ملی و اسلامی: از آنجایی‌که عده‌ای فقط به درآمد اقتصادی می‌اندیشند، در حالی‌که خود اشاعه فرهنگ ملی و دینی در بلندمدت درآمدزا نیز هست. برخلاف ادعای کسانی‌که توریست‌ها را از نظر فرهنگی برای ما مشکل‌آفرین می‌دانند، به هیچ‌وجه نیاز به رهاسازی فرهنگی نداریم، بلکه با شناختی که از توریست پیدا می‌کنیم آنها بسیار راحت خود را با شرایط ما تطبیق می‌دهند. واقعیت این است که غربی‌ها از شرایط حاکم بر غرب و انگاره‌های فرهنگی آنجا خسته شده‌اند لذا جذابیت فرهنگی برای توریست‌ها همان نانوایی سنتی ما، گلیم‌بافی و کارگاه‌های سنتی ساخت ابزار و آلات کشاورزی با ابزارهای اولیه و با دست و دیدن بازارچه‌های سنتی به سبک بسیار قدیم معماری. این معنا و مفهوم ندارد که بخواهیم با مدرن‌سازی آنچه متعلق به فرهنگ ملی و دینی ماست دچار رهاسازی فرهنگی شویم، چون جهانگردان غربی از مظاهر مدرنیسم غرب دلزده شده‌اند. لذا در جهانگردی به دنبال چیزهای تازه هستند، به امید اینکه مسوولان این بخش به خصوص سازمان جهانگردی و میراث فرهنگی کشور با حرکت‌های مثبت در مورد رونق بخش جهانگردی، شاهد رونق بیشتر این صنعت اشتغال‌زا و پردرآمد باشیم. به امید روزی که ایران در بخش صنعت توریست در دنیا حرف اول را بزند.

 

منبع: lostring.ir 

 

 

 

اهمیت توریسم یا گردشگری در اقتصاد ایران 

دانلود مقاله رابطه توسعه گردشگری و رشد اقتصاد در ایران 

دانلود مقاله رابطه علی میان گردشگری و رشد اقتصادی 

تاثیر مشکلات اقتصادی بر صنعت گردشگری 

اقتصاد و جهانگردی 

 

جلوه های نوروز و بهار در شعر فارسی

نوروز و آمدن بهار و طراوت دوباره طبیعت مورد توجه همه شعرای فارسی زبان بوده و هر یکی با توجه زمینه فکری خود به نوعی به وصف نوروز و جلوه های زیبای طبیعت پرداخته اند.  

در این نوشته به تعدادی از شاعران پارسی گوی که نوروز و بهار را مضمون شعر خود کرده اند ، نمونه هایی ذکر میشود تا در استقبال نوروز و بهار ، کام خوانندگان شیرین و روزگارشان شادان باد .

 
حکیم عمر خیام نیشابوری 
حکیم عمر خیام در قرن پنجم می زیسته و یکی از آثار مهم وی رباعیات است که شهرت عالمگیر دارد . حکیم خیام کلامش مملو از استدلال و آگاهی دادن است و هر خواننده ای را وادار به تفکر می کند . در اینجا سه رباعی که بیشتر در باره نوروز ، گل ، طربناکی بلبل و ناپایداری گل و سبزه است ، آورده می شود :

برچهره گل شبنم نوروز خوش است                در صحن چمن روی دل افروز خوش است

از دی که گذشت هر چه گویی خوش نیست     خوش باش و ز دی مگو که امروز خوش است

 

چون ابر به نوروز رخ لاله بشست               برخیز و بجام باده کن عزم درست

کاین سبزه که امروز تماشاگه تست          فردا همه از خاک تو برخواهد رست

 

بنگر ز صبا دامن گل چاک شده                بلبل ز جمال گل طربناک شده

در سایه گل نشین که بسیار این گل         از خاک برآمده است و در خاک شده

 

بابا طاهر 
بابا طاهر نیز در قرن پنجم و در همدان می زیسته است . بابا طاهر از شعرای نامی و عارف بزرگ ، ساده و بی پیرایه است . بابا طاهر دو بیتی هایش را به لهجه ای سروده که نشان دهنده زبان پهلوی است و بیگمان محبوبیت و شهرت باباطاهر مرهون توجهی است که به این زبان و کشور خود داشته است و در نهایت سادگی با آهنگ دلنشین ، روح ایرانی را تسلی بخشیده است . از بابا طاهر نیز سه دو بیتی بهاریه نقل می شود :

عزیزان موسم جوش بهاره                 چمن پر سبزه و صحرا لاله زاره

دمی فرصت غنیمت دان در این فصل      که دنیای دنی بی اعتباره

 

بمو واجی چرا ته بی قراری                چو گل پرورده باد بهاری

چرا گردی بکوه و دشت و صحرا            بجان او ندارم اختیاری

 

گلان فصل بهاران هفته بی                زمان وصل یاران هفته بی

غنیمت دان وصال لاله رویان                که گل در لاله زاران هفته بی

 

عطار نیشابوری 
عطار شاعر عارف و نامداری است که در قرن ششم در نیشابور می زیسته و بیشتر اشعارش حال و هوای عرفانی دارد و شاعران عارف بعد از وی از اشعار عطار الهام گرفته اند .

جهان از باد نوروزی جوان شد              زهی زیبا که این ساعت جهان شد

شمال صبحدم مشکین نفس گشت     صبای گرم رو عنبر فشان شد

تو گویی آب خضر و آب کوثر                 ز هر سوی چمن جویی روان شد

 

مولانا 
مولانا معتقد است که غم و شادی دو پدیده طبیعی روح بشر است و هرگز نمیتوان آن را از قاموس زندگی بشر حذف کرد . بهر حال غم و شادی ، هر دو برای رشد و کمال شخصیت آدمی لازم است . مولانا با الهام از وضعیت بهار و سرسبزی گلستان و روئیدن گلهای و برآمدن شکوفه ها ، به این نکته اشاره دارد :

آتش و آبی بباید میوه را                       واجب آید ابر و برق این شیوه را

تا نباشد برق دل و ابر دو چشم               کی نشیند آتش تهدید و خشم ؟

کی بروید سبزه ذوق وصال                    کی بجوشد چشمه ها ز اب زلال؟      
 
کی گلستان ، راز گوید با چمن                کی بنفشه عهد بندد با یاسمن     
 
کی چناری کف گشاید در دعا                   کی شکوفه سرفشاند در هوا ؟      
 
کی شکوفه آستین پر نثار                         برفشاند گردد ایام بهار؟      
 
کی ز درد لاله را رخ همچو خون                  کی گل از کیسه برآرد زر برون      
 
 کی بیاید بلبل و گل بو کند                       کی چو طالب، فاخته کوکو کند ؟

 

ملک الشعرای بهار 
ملک الشعرا بهار شاعر قرن حاضر است که در زمان مبارزات مشروطیت زندگی می کرده و بخشی از اشعار وی در باره مبارزه با استبداد است بهرحال در سال 1317 قصیده بلندی در وصف نوروز و زیبایی های طبیعت سروده که بخشی از آن در اینجا نقل آورده می شود :

بهار آمد و رفت ماه سپند                             نگارا درافکن بر آذر سپند

به یکباره سر سبز شد باغ و راغ                    ز مرز حلب تا در تاشکند

بنفشه ز گیسو بیفشاند مشک                      شکوفه به زهدان بپرورد قند

به یک هفته آمد سپاه بهار                           ز کوه پلنگان به کوه سهند

جهان گر جوان شد به فصل بهار                       چرا سر سپید است کوه بلند ؟

حیف باشد دا آزاده به نوروز غمین                    این من امروز شنیدم ز زبان سوسن

هفت شین ساز مکن جان من اندر شب عید     شکوه و شین و شغب و شهقه و شور و شیون

هفت سین ساز کن از سبزه و سنبل و سیب     سنجد و ساز و سرود و سمنو سلوی من

هفت سین را به یکی سفره دلخواه بنه         هفت شین را به در خانه بدخواه فکن

صبح عید است برون کن ز دل این تاریکی      کاخر این شام سیه ، خانه نماید روشن

رسم نوروز به جای آر و از یزدان خواه             کاورد حالت ما باز به حالی احسن

نوبهار دلپذیر و روز شادی و خوشیست          خرما نوروز و خوشا نوبهار دلپذیر

بر نشاط گل وقت سپیده دم به باغ              فاخته آوای بم زد ، عندلیب آوای زیر

 
منبع: تبیان