نوروز 90 آمد و رفت. با تمام تب و تابهای پیش از آن، نوروزی دیگر رقم خورد و مسؤولان گردشگری دیگر بار با بسیج تمامی امکانات مرتبط با سفر برای ثبت وجهای دیگر از سفرهای نوروزی تلاش کردند و ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور برای پنجمین سال متوالی در این حوزه راهبر بود.
طرح نوروزی 90 از دیماه 89 با هدف توسعه و گسترش خدمات و امکانات برای رفاه حال مسافران و گردشگران در دستور کار ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور قرار گرفت و در این راستا جلسات مختلفی با حضور نمایندگان سازمانهای مختلف عضو این ستاد در استانهای کشور برگزار شد.
امسال سازمانها و نهادهایی همچون وزارت کشور، صدا و سیما، سازمان تعزیرات حکومتی، شرکتهای سازنده خودرو، نیروی انتظامی، وزارت دادگستری، سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، سازمان محیط زیست، شرکت فرودگاههای کشور، وزارت بازرگانی، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان پایانهها و حمل و نقل جادهای، وزارت آموزش و پرورش، سازمان جمعیت هلال احمر، وزارت بهداشت، جامعه هتلداران، مرکز مناطق آزاد، راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان کشتیرانی در قالب ستاد تسهیلات سفر با یکدیگر تعامل داشتند.
در نوروز 90 نیز همچون سنوات گذشته ریاست ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور بر عهده معاون گردشگری بود و در استانها نیز این مسؤولیت در قالب حکمی به استانداران واگذار شد و روسای ادارههای کل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نیز به عنوان دبیران ستادهای استانی انجام مسؤولیت میکردند.
عمدهترین مسائل و موضوعاتی که ستادهای تسهیلات سفر استانها در راستای اجرای طرح نوروزی پیرامون آن برنامهریزی داشتند، عبارت بودند از: خدمات شهری و رفاه عمومی، حمل و نقل و ترافیک و تردد مسافر، خدمات تخصصی گردشگری، اطلاعرسانی و راهنمایی مسافران، خدمات انتظامی و امنیت، خدمات امداد و نجات، بهداشتی و درمانی، نظارت بر کار تاسیسات و موسسات گردشگری و سایر اصناف و برنامههای فرهنگی و اجتماعی، خدمات بیمهای و امداد خودرو و استخراج و پردازش آمار.
به عبارت دیگر ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور با هدف فراهم ساختن تسهیلات لازم و هماهنگی بینبخشی و فرابخشی تمامی سازمانهای نام برده سعی در ثبت نوروزی متفاوتتر از دیگر سالها داشت و تمام تلاشهای صورت گرفته در این زمینه منجر به انجام بیش از 162 میلیون نفر _ سفر در کشور شد. آماری که در مقایسه با 123 میلیون نفر سفر ثبت شده در نوروز 89 از رشد 31 درصدی برخوردار بود و اهمیت آن برای دستاندرکاران حوزه گردشگری دو چندان، چراکه تاثیر اجرای طرح هدفمندی یارانهها برای نخستینبار بود که در نوروز 90 تجربه میشد.
با اجرای طرح هدفمندی یارانهها در شرایطی که پیشبینی میشد با کاهش حجم سفرهای نوروزی مواجه باشیم انجام بیش از 162 میلیون نفر سفر نشان داد که آزاد شدن حاملهای انرژی و افزایش قیمت سوخت تاثیری در کاهش سفر هموطنان به ویژه سفرهای نوروزی نداشته است، بلکه ثابت کرد که سفر جایگاه خود را میان تمام اقشار جامعه پیدا کرده و سال به سال نیز رو به افزایش است.
همچنین آمار ثبت شده تا پایان نوروز 90 حاکی از ثبت 52 میلیون نفر شب اقامت در کشور بود که این آمار نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 6/26 درصدی را به دنبال داشته است. در میان استانهای کشور نیز مازندران، فارس، گیلان، بوشهر و اصفهان به ترتیب از بیشترین میزان جذب و اقامت گردشگر در کشور برخوردار بودند.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نیز انجام این حجم سفر را انعکاس دهنده نشاط اجتماعی میداند و معتقد است رشد سفرهای نوروزی نمایانگر انگیزه و تمایلات بالای اجتماعی مردم در کنار بهبود وضعیت اقتصادی عموم است و نشان میدهد که سفر تنها به قشر مرفه جامعه اختصاص ندارد و به سبد خانوار ایرانی در هر طبقه اجتماعی ورود پیدا کرده است.
نگاهی به فعالیتهای ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور برای نوروز 90 و مقایسه آن با نوروز 89 بیانگر رشدی نسبی در بیشتر حوزههای گردشگری و اقدامات ستاد تسهیلات سفر است. این افزایش، رشد 45 درصدی ظرفیت اسکان کشور، رشد 24 درصدی خدمات امدادی، رشد 97 درصدی خدمات اطلاعرسانی، رشد 39 درصدی در حوزه نظارت و بازرسی و رشد 76 درصدی خدمات رفاهی را شامل میشد.
از فعالیتهای ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور که همواره مورد توجه و تاکید قرار دارد بحث نظارت بر ارائه خدمات و عملکرد مراکز گردشگری است که در طرح سفرهای نوروزی نیز با شدت بیشتری دنبال شد. از سویی کنترل نرخ مراکز اقامتی و رعایت استانداردهای فنی و سطح خدمات، بهداشت، کنترل نرخ تورهای درون استانی و برون استانی، کنترل قیمت اقلام و مایحتاج ضروری مسافران و گردشگران و نظارت بر خدمات مورد نیاز آنها از دیگر مواردی بود که ناظران ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور در طرح نوروزی 90 بر آن اهتمام داشتند.
از برگزاری جشنوارههای فرهنگی، برگزاری تورهای گردشگری و ... به عنوان بخشی دیگر از برنامههای ستاد تسهیلات سفرهای کشور برای طرح نوروز 90 میتوان نام برد که در استانهای مختلف با تنوع هرچه بیشتر برگزار شد.
اینها تنها گوشهای از برنامهریزیهای ستاد تسهیلات سفرهای کشور برای اجرای طرح سفرهای نوروزی بود، برنامهریزیهایی که طی سه ماه پایانی سال 89 برای 15 روز نخست سال جدید انجام شد تا بار دیگر خاطره نوروز 89 در سطحی گستردهتر برای بسیاری از اهل سفر در 2 هفتهای که گذشت تداعی شود.
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی
صنعت گردشگری با ویژگیهای خاص خود، صنعتی پویا با آیندهای روشن تلقی میشود. سرمایهگذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبههای جهانگردی روبه افزایش است. امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است. زیرا این صنعت نهتنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی است پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجادکننده مشاغل جدید. گردشگری برای کشورهای دارای جاذبههای جهانگردی نظیر ایران میتواند به مهمترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود. مشروط بر اینکه برنامهریزی صحیح و همهجانبه توأم با آیندهنگری برای آن تنظیم و اجرا شود. سرمایهگذاری جهانی در صنعت گردشگری حاکی از آن است که گردشگری صنعتی از زمره صنایع توزیعکننده درآمد است و هنگامی که جهانگرد وارد کشور میشود، در مقابل خدماتی که به وی ارائه میشود، باید هزینه پرداخت کند و این پرداخت ارزی خواهد بود. لذا این صنعت میتواند جایگزین اقتصاد تکمحصولی یعنی درآمد نفتی گردد.
اینکه امروزه مشاهده میشود که کشورهای صنعتی اروپا و آمریکا تمام نیرو و توان خود را در جهت جذب جهانگرد به کار میگیرند، موید جایگاه این صنعت در اقتصاد است، عایدی حاصل از گردشگری پایدار و در عین حال امکان بهرهبرداری از آن در کوتاهمدت فراهم است. همچنین اشتغالزایی در این صنعت بالا بوده و نیروی انسانی موردنیاز آن محتاج به آموزش بلندمدت نمیباشد. امکانات موجود در ایران نشان میدهد که ایران ظرفیت پذیرایی بیش از دو الی سه میلیون گردشگر خارجی را در سال دارا میباشد و اگر در زمینه جذب گردشگران، برنامهریزی و موانع موجود رفع شود و آن موارد فراقانون برای کسانی که از حاشیه امنیتی برخوردار بوده و معمولا برای ناامن جلوه دادن کشور برای جهانگرد، کلا بهسر عقل آمده و به ماهیت اصیل این صنعت درآمدزا پی ببرند، ما شاهد رسوب گردشگران خارجی (توریست) در کشور بسیار زیاد خواهیم بود و این یعنی دستیابی به درآمد ارزی چشمگیر.
این صنعت که بعد از صنعت نفت، مهمترین گزینه برای درآمد ارزی در کشور خواهد بود. چون کشور ایران در این موارد یک موقعیت بسیار استثنایی و ممتاز از نظر جذب جهانگرد داشته که آن درآمدهای ارزی هنگفتی را به دنبال خواهد داشت و موضوعات مورد علاقه جهانگردان در ایران به فراوانی یافت میشود، که از جمله طبیعت زیبا با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی ویژه، مردمی با فرهنگ و تمدن کهن، آداب و رسوم و سنن باستانی و اسلامی و اماکن بسیار قدیمی با سبک معماری بینظیر، بهویژه در شمال ایران و در منطقه تالشنشین و شهرک تاریخی ماسوله با قدمتی چندین هزار ساله که وجود دارد، در کمتر کشوری میتوان پیدا کرد. از طرفی کشور ایران یکی از پنج کشور مهم جهان در عصر حاضر است که آثار و آداب و سنن باستانی در حدی قابل توجه وجود دارد و تنها کشوری است که با داشتن این همه جاذبههای جهانگردی، بخش صنعت جهانگردی را به راحتی میتوان در آن مقبول ساخت. در حال حاضر مهمترین مانعی که بر سر راه صنعت جهانگردی میباشد، رابطه ایران با جهان خارج است. در کشورهای جهان سازمانهایی به نام (سازمان جهانگردی ملی) NTA وجود دارند که رابطه بین بخشهای دولتی و خصوصی هستند.
این سازمانها وظیفه تسهیل امر جهانگردی و از میان برداشتن موانع موجود از طریق کارشناسان خبره را داشته تا مسیر جهانگرد به سوی ایران تغییر یابد. ورود جهانگرد به ایران سرمایهگذاری را افزایش داده، به خصوص سرمایهگذاران را تشویق به سرمایهگذاری در زمینه احداث اقامتگاه، سالنهای غذاخوری مجهز بینراهی، احداث تلهکابین به خصوص در مناطق جنگلی شمال و بخش تالشنشین که طبیعت بکر و وصفناشدنی دارد و صدها مواردی که با ایجاد آنها اشتغال ایجاد کرده و هم جهانگردان خارجی را به خرج کردن ارزهای خودشان در ایران تشویق میکند. یک جهانگرد اگر احساس کند که واقعا به عنوان گردشگر به آن اهمیت میدهند همهگونه امکانات رفاهی که لازمه جذب جهانگرد میباشد در ایران وجود دارد خواهان ماندن بیشتر در ایران و سیر و سیاحت در مناطق مختلف کشور که هرکدام به تناسب خود یک جاذبهای دارد سفر کرده و با خاطرهای خوش از ایران رفته و فرهنگ برخورد درست ما در آن اثر گذاشته و در کشور خودش جدای از تعریف جاذبههای گردشگری در ایران، به مسائل فرهنگی، که اگر درست با آن برخورد شده باشد پرداخته و از این امر یک گام مهم و مثبتی در جهت خدمت به توسعه اقتصادی کشور برداشته میشود که نهایتا برآیند آن میتواند عامل موثری در تحرک و تسریع فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.
براساس تجربیات حاصله در این زمینه عدهای از دستاندرکاران بخش صنعت توریسم معتقدند که هر یک نفر جهانگرد که وارد کشور میشود برابر با صدور صدها بشکه نفت برای کشور ایران سودآور میباشد و برای تحقق این امر مهم و حیاتی مشارکت تمامی افراد و مسوولان دستاندرکار بخش توریست و صنعت جهانگردی را میطلبد. در رابطه با گردشگران و مسائل مربوط به آنان مشکلاتی وجود دارد که از جمله تطبیق توریستها با قوانین ایران میباشد. طبیعی است وقتی گردشگر خارجی از قوانین ما مطلع باشد به دنبال آن تحریکاتی نیز وجود نخواهد داشت، لذا با آموزشهای لازم، اشاعه توریسم به هیچوجه خطرآفرین نیست.
مسئله بسیار مهم و پراهمیتی که در مورد بخش جهانگردی باید مورد توجه قرار گیرد، داشتن راهنماهای متعدد و آگاه که از موارد بسیار پراهمیت میباشد زیرا راهنماهای توریستها، مبلغان کشور ما هستند، چون توریست خارجی که از شرایط ایران اطلاع کافی ندارد و کلام و گفتار راهنما را آینه تمامنمای شرایط ایران میپذیرد. توریست خارجی دنبال ارزشها و اعتقادات ماست و میخواهد کنجکاویاش را ارضا کند، لذا روی حرفهای راهنما حساب باز میکند، پس بنابراین راهنماها باید مورخ، ادیب، صادق و متعهد باشند، تا اینکه توریستها را با واقعیات آشنا نمایند. در کل صنعت جهانگردی و توریسم دو هدف عمده میتواند داشته باشد:
1) درآمد اقتصادی
2) اشاعه فرهنگ ملی و اسلامی: از آنجاییکه عدهای فقط به درآمد اقتصادی میاندیشند، در حالیکه خود اشاعه فرهنگ ملی و دینی در بلندمدت درآمدزا نیز هست. برخلاف ادعای کسانیکه توریستها را از نظر فرهنگی برای ما مشکلآفرین میدانند، به هیچوجه نیاز به رهاسازی فرهنگی نداریم، بلکه با شناختی که از توریست پیدا میکنیم آنها بسیار راحت خود را با شرایط ما تطبیق میدهند. واقعیت این است که غربیها از شرایط حاکم بر غرب و انگارههای فرهنگی آنجا خسته شدهاند لذا جذابیت فرهنگی برای توریستها همان نانوایی سنتی ما، گلیمبافی و کارگاههای سنتی ساخت ابزار و آلات کشاورزی با ابزارهای اولیه و با دست و دیدن بازارچههای سنتی به سبک بسیار قدیم معماری. این معنا و مفهوم ندارد که بخواهیم با مدرنسازی آنچه متعلق به فرهنگ ملی و دینی ماست دچار رهاسازی فرهنگی شویم، چون جهانگردان غربی از مظاهر مدرنیسم غرب دلزده شدهاند. لذا در جهانگردی به دنبال چیزهای تازه هستند، به امید اینکه مسوولان این بخش به خصوص سازمان جهانگردی و میراث فرهنگی کشور با حرکتهای مثبت در مورد رونق بخش جهانگردی، شاهد رونق بیشتر این صنعت اشتغالزا و پردرآمد باشیم. به امید روزی که ایران در بخش صنعت توریست در دنیا حرف اول را بزند.
منبع: lostring.ir
اهمیت توریسم یا گردشگری در اقتصاد ایران
دانلود مقاله رابطه توسعه گردشگری و رشد اقتصاد در ایران
دانلود مقاله رابطه علی میان گردشگری و رشد اقتصادی
تاثیر مشکلات اقتصادی بر صنعت گردشگری