صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

دانلود مقاله رابطه توسعه گردشگری و رشد اقتصاد در ایران

پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی «ویژه اقتصاد» 

         

 انتشار از پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی sid.ir 

 

 

دانلود مقاله 

 

 


اقتصاد و جهانگردی

تاثیر مشکلات اقتصادی بر صنعت گردشگری

اهمیت توریسم یا گردشگری در اقتصاد ایران


دانلود مقاله نقش بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری

  منبع: مجله چشم انداز مدیریت، دانشگاه سمنان   

 انتشار از پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی sid.ir 

 


دانلود مقاله   

 



جایگاه نامعلوم گردشگری معلولان در قوانین حمایتی

توسعه و تسهیل گردشگری معلولان با وجود برخورداری از درجه اهمیتی بالا، جایگاهی خاصی در قوانین حمایتی ندارد. رئیس و برخی از اعضای فراکسیون حمایت از معلولان مجلس بر ضرورت رفع موانع قانونی برای تسهیل گردشگری معلولان تاکید کردند. 
 معلولان جسمی اعم از ناشنوایان، نابینایان و آنان که دارای محدودیت حرکتی هستند نیز مانند هر کس دیگری حق بازدید از موزه‌ها و سایت‌‍‌های تاریخی و طبیعی دارند اما لازم است تجهیزات و خدماتی متناسب با توانایی‌شان در سایت‌ها ایجاد شود و این امر مستلزم پشتیبانی قوانین است.

 میراث طبیعی و فرهنگی، میراثی عام هستند بدین معنی که متعلق به عموم مردم‌اند و نگهداری و مراقبت از این آثار نیازمند احساس مسؤولیت همه آحاد جامعه است و از سوی دیگر هر نفر حق بازدید و بهره‌برداری از این آثار را دارد. از این حیث میان افراد سالم و آنان که محدودیت جسمی دارند تفاوتی وجود ندارد؛  افراد ناشنوا، نابینا و یا معلولان جسمی حرکتی به اندازه افراد سالم حق سفر و رفتن به موزه‌ها و یا سایت‌های تاریخی فرهنگی مانند تخت جمشید و ارگ بم و سایت‌های طبیعی اعم از دشت لار و چشمه دیمه دارند.

در حال حاضر این حق طبیعی گویا تنها در هزینه‌ی بلیت قطار و هواپیما و برخی سایت‌ها در نظر گرفته شده که البته برخوردار شدن از آن خود مستلزم طی مراحل بسیار مانند مراجعه و گرفتن معرفی‌نامه جداگانه برای اخذ هر تخفیف است. اما بازدید این دسته از هم‌وطنان که تعدادشان نیز کم نیست بسته به نوع محدودیت، احتیاج به امکاناتی دارد، به عنوان نمونه فردی که با صندلی چرخدار حرکت می‌کند نیازمند مسیر بدون پله است و یا فرد نابینا این حق را دارد که کتابچه‌ی راهنمای خاص خود را داشته باشد تا علاوه بر اطلاعات معمول، امکان تجسم را نیز داشته باشد.

پرسشی که پیش می‌آید این است که آیا این موارد در قوانین گنجانده شده و دیده شده است یا خیر؟

فاطمه آلیا رئیس فراکسیون حمایت از معلولان گفت: «در مورد خیلی از مسایل ما عموم مردم را یکسان نگاه می‌کنیم در مرحله بعد برای برخی اولویت‌ها قانون تصویب می‌کنیم. بسیاری از موارد در قانون جامع حمایت از معلولان دیده شده که طبعاً همه از اولویت یکسانی برخوردار نیستند، به فرض تهیه مسکن، ایجاد اشتغال و ادامه تحصیل اهمیت فراوانی دارند.» 
 این نماینده مجلس و رئیس فراکسیون حمایت از معلولان ادامه داد: «تا به حال برنامه‌ریزی خاصی نشده و روی مسایل گردشگری این عزیزان به طور جداگانه نگاه نشده است . البته نباید از خاطر برد که موزه‌ها و سایت‌های گردشگری نیز در بحث مناسب‌سازی اماکن عمومی جای می‌گیرند.»

وی همچنین گفت: «طبعاً لازم است نگاهی تخصصی به موضوع شود و بدانیم چه تجهیزاتی و چه خدماتی در این زمینه لازم است.»

اکبرنژاد نماینده تبریز و عضو هیئت مدیره فراکسیون حمایت از معلولان در این باره گفت: «سفرهای معلولان در قوانین دیده شده است ولی آنقدر سخت گرفته شده و مستلزم رفت و آمد بسیار است که در شأن و انسانیت ایشان نیست؛ این گروه از مردم باید رفت و آمد زیادی بکنند تا بتوانند تخفیفی در یک بلیت موزه و یا هواپیما بگیرند.»

قیوم دهقانی نماینده ایرانشهر و عضو فراکسیون حمایت معلولان گفت: «به هر حال سفر و گردشگری یکی از نیازهای ضروری معلولان است و ضرورت دارد در این خصوص برنامه‌ریزی شود. باید برخی از آنها پیگیری کنند بدین معنی که به دولت و یا مجلس درخواست بدهند.»

وی ادامه داد: «به دو صورت امکان طرح وجود دارد یا دولت در قالب لایحه‌ای به مجلس ارائه دهد و یا از طریق اداره قوانین مجلس وارد شود. ولی این مسأله‌ای است که اداره پژوهش‌های مجلس و سازمان گردشگری باید پیگیری کنند.»

همان طور که گفته شد معلولان نیز مانند دیگران حق دارند به سفر بروند حال چه به منظور تفریح و بازدید از سایت‌های تاریخی و فرهنگی و چه به منظور درمان که البته سفر درمانی برای ایشان از اهمیت خاصی برخوردار است. اما لازم است تسهیلات لازم برای ایشان در قوانین دیده شود و علاوه بر آن بر اجرای قوانین در سایت‌ها نظارت باشد تا این بخش از هم‌وطنان مشکل کمتری داشته باشند.


منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

اعمال سلیقه‌ای قانون، گردشگری معلولان را به محاق برده است

 ماده 4 قانون حمایت از معلولان مصوبه مجلس شورای اسلامی می‌گوید که تمامی پارک‌های تفریحی، موزه‌ها، جاذبه‌های گردشگری و سایت‌های میراث فرهنگی، سینما و تئاتر و بهای بلیت هواپیما و قطار باید برای معلولان به صورت نیم‌بها باشد. این در حالی است که این ماده قانونی به صورت سلیقه‌ای اعمال شده و هیچ ضمانتی برای اجرای آن وجود ندارد.  

  پله های مترو، پله های سینما، پله های مسجد، پله های ادارات، پله های خیابان های شیب دار پله های پل عابر پیاده، پله های ... پله های ... و پله های پرتعدادی که در سرتاسر شهر جای دارد برای جمعیت سه میلیون نفری معلولان کشور فقط یک پله نیست که سدی بزرگ برای زندگی در اجتماع است. 
 رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران معتقد است با اینکه معلولان بیش از سایر اقشار جامعه نیازمند گردش و سفر هستند، اما کمترین امتیازی و امکاناتی برای سفر معلولان چه درون شهری و چه برون شهری وجود ندارد. چنانکه در شرایط حاضر معلولان در استفاده از خدمات شهری با مشکلات شدیدی دست به گریبانند. در ایران نزدیک به سه میلیون نفر معلول داریم که 3 تا 4 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما به عقیده رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان کمتر از 0.01 امکانات کشور به معلولان اختصاص دارد. 
 علی‌همت محمودنژاد، رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران به CHN گفت: فراهم آوردن امکان سفر و گردشگری برای معلولان تاثیر بسیار شگرفی در روحیات ایشان دارد، اما معلولان برای کوچکترین سفرهای دورن شهری نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند. 
 وی در پاسخ به این سوال که سختی‌های بسیار یک معلول برای سفر مشکل فرد است یا جامعه و یا به عبارتی دیگر فرد معلول باید خود را با جامعه و فضای شهری تطبیق دهد و یا این که اینکه جامعه شرایط زندگی فرد معلول را در فضای شهری تسهیل کند، تصریح کرد: از نظر شخصی معلولیت فرد به فرد بازمی گردد اما به لحاظ برخورداری از امکانات اجتماعی و عدم بهره مندی معلول از این امکانات باید اجتماع را معلول قلمداد کرد. به عنوان مثال هنگامی که معلول امکان استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی را ندارد نه اینکه فرد معلول است بلکه سیستم حمل و نقل دچار مشکل بوده و معلول محسوب می شود. اگر معلول توان ورود و یا استفاده از پارک های تفریحی را نداشته باشد این فرد معلول نیست و پارک از جهت معماری و سازه دچار معلولیت و مشکل است.
 
قانون حمایت از معلولان، فاقد ضمانت اجرا
رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران گفت: بر اساس ماده 4 قانون حمایت از حقوق معلولان مصوبه مجلس شورای اسلامی، تمامی پارک‌های تفریحی، موزه‌ها، جاذبه‌های گردشگری و سایت‌های میراث فرهنگی، سینما و تئاتر و بهای بلیت هواپیما و قطار باید برای معلولان به صورت نیم‌بها ارائه شود. این در حالی است که این ماده قانونی کاملا به صورت سلیقه‌ای اعمال می‌شود چراکه هیچ ضمانتی برای اجرای این ماده قانونی وجود ندارد. 
 محمودنژاد در توضیح دلیل نبود ضمانت اجرا برای اجرای این ماده قانونی افزود: قانون حمایت از معلولان ایران با اینکه یکی از پیشرفته‌ترین قانون‌های حمایتی در جهان است اما ضمانت اجرائی ندارد. چراکه در تبصره 2 ماده 16 این قانون اجرای تمامی بندهای قانون را منوط به این دانسته است که دولت مشکل مالی نداشته باشد. در حالیکه دولت در راه اجرای این قانون نباید به نبود بودجه تکیه کند و همانطور که بودجه سایر بخش ها تامین می شود بودجه اجرای قانون حمایت از معلولان نیز تهیه و تامین اعتبار شود.
 
سفر کارت معلولان کجاست؟محمودنژاد گفت: با اینکه طی دو سه سال گذشته سازمان میراث فرهنگی وعده اعطای سفر کارت را به عموم بخش‌های جامعه داده و تا حدودی نیز از این امکان استفاده شده است، اما کماکان جامعه معلولان از سفر کارت محروم هستند و بزرگترین سوال این جامعه 3 میلیون نفری کشور از متولیان دولتی گردشگری کشور این است که سفرکارت ما کجاست؟
 وی افزود: انجمن دفاع از حقوق معلولان سالانه سفرهای زیارتی را برگزار کرده و و تعداد زیادی از اعضای جامعه را به سفر می‌برد، در مورد این سفرها نیز از سه سال پیش با سازمان میراث فرهنگی مذاکراتی را داشتیم و قرار بر این شد که امکاناتی به ما بدهند اما دریغ از ذره‌ای کمک مالی و قراردادن امکانات سفر. 
 رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران یادآرور شد: سه سال پیش معاون گردشگری وقت سازمان به انجمن معلولان آمد و دو وعده بزرگ و خوشحال کننده به جامعه معلولان داد که تاکنون هیچ‌کدام عملی نشده است. اولین وعده همان کمک به برگزاری سفرهای زیارتی انجمن و دیگری اعطای مجوز برای تاسیس یک آژانس مسافرتی مختص معلولان بود.
 
گردشگری شهری برای معلولان، تصویر یک رویا
محمودنژاد در ادامه عنوان کرد که ضعف امکانات حمل و نقلی و عدم مناسب سازی معابر شهری گردشگری در شهر را برای معلولان تبدیل به یک رویا کرده است. 
 وی گفت: قانون جامع معلولان، پس از تعریف معلولیت در ماده دو به دسترسی و مناسب سازی اماکن و امکانات عمومی تاکید کرده و می گوید که کلیه وزارتخانه ها، موسسات، شرکتهای دولتی، نهادهای عمومی و انقلابی موظف هستند در طراحی و احداث اماکن عمومی و معابرشان به نحوی عمل کنند که دسترسی آنها برای معلولان ساده باشد. بنابراین می‌توان به اهمیت موضوع پی برد و قانون نیز بر این مهم اذعان دارد. همین ماده دو در بخش دیگری می گوید تمام ساختمانهایی که از قبل ساخته شده و برای دستری معلولان دچار مشکل است باید رفع نقص شود و بهزیستی هم باید بر این موارد نظارت رسیدگی کند.
 
رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران افزود: اما گردن نهادن به قوانین در پائین ترین سطح خود قرار دارد. به عنوان مثال در تاریخ 10 دی ماه 1384 آقای قالیباف شهردار تهران بر اساس مصوبه 158 شورای شهر تهران نامه ای را برای مناسب سازی معابری شهری تا پایان سال 86 به شهرداران مناطق 22 گانه تهران ابلاغ کرد. یکی از این موارد نصب تابلو و ایجاد توقف گاه برای پارک خودروی معلولان و جریمه شدید خاطیان پارک کننده در این محل ها بود اما در حال حاضر که جلوی انجمن معلولان نیز جای پارک برای توقف معلولان وجود ندارد. این در حالی است که شهردار رم سال گذشته رئیس پلیس را به دلیل اینکه تنها دقایقی خودرویش را در محل پارک خوروی معلولان پارک کرد از کار برکنار کرد و این خبر یکی از مهمترین اخبار حوزه معلولان در دنیا شد. در مقابل تابلوهای پارک معلولان در تهران ضمانت اجرایی ندارد.
 
وی در ادامه با اشاره به برجسته‌ترین مشکلات تردد معلولان در فضای شهری تصریح کرد: یکی از موارد نامناسب و غیرقابل استفاده برای معلولان در خدمات شهری مترو است. ابتدای سال 85 مدیر عامل متروی شهری تهران نامه ای را خطاب به انجمن دفاع از حقوق معلولان دادند که تا پایان سال ایستگاه های مترو را به 88 دستگاه بالابر برای استفاده معلولان مجهز می کنیم. اما سه سال از وعده ایشان گذشته ولی عمل نشده است. لذا با گذشت 11 سال از آغاز به کار مترو، مترو برای معلولان متروکه است. موضوع دیگر اتوبوس های تندرو BRT است. برای راه اندازی این اتوبوس ها تبلیغات زیادی در جامعه شد و پس از راه اندازی مردم لذت استفاده از آنرا چشیدند ولی معلولان کماکان برای استفاده از آن با مشکلات عدیده مواجه اند. با اینکه ایستگاههای BRT دارای رمپ برای عبود ویلچر است اما پلهای هوایی که شیوه جدید دسترسی به ایستگاه این اتوبوسهاست معلولان را از استفاده از این وسیله نقلیه محروم کرده است. این پلها بالابر نداشته و امکان استفاده از آن برای معلولان وجود ندارد.
 
دو سینما برای 3 میلیون معلول
محمودنژاد به مراکز تفریحی فرهنگی هم اشاره کرد و گفت: معلولان در حوزه های تفریحی هم با مشکلاتی مواجه هستند مثل سینما و تئاتر که از حضور در آن محرومند. به جز یک یا دو سینما که مناسب حال معلولان است تمام سینماهای ما پله خور است. از سوی دیگر بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان باید استفاده از سینما و تئاتر برای معلولان نیم بها باشد ولی متاسفانه وزارت ارشاد در این زمینه حرکتی کند، خزنده و غیر قابل لمس را دارد. غیر از این موارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه نهادینه کردن فرهنگ حمایت از حقوق معلوان کاری از پیش نمی برد.


منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی