صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

تانزانیا درصدد جلب توریست‌های جام جهانی

   با نزدیک شدن به زمان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال افریقای جنوبی، تانزانیا در تلاش برای جذب تیم ها و توریست های ورزشی کشورهای شرکت کننده در این مسابقات است.    
   مقامات دارالسلام در تانزانیا با دعوت از تیم های شرکت کننده در مسابقات جام جهانی فوتبال افریقای جنوبی به استفاده از استادیوم مدرن این کشور که توسط چینی ها ساخته شده درصدد گرم کردن بازار توریسم ورزشی این کشور هستند.
   «جاکایتا کیکوتا» رییس جمهور تانزانیا درهمین زمینه دست به تشکیل یک کمیته اجرایی 5 نفره زده است که در مناطق مهم کشور ضمن معرفی تانزانیا به عنوان یکی از مقاصد برتر برای سرمایه گذاری و توریسم در تحقق اهداف توسعه این کشور تلاش کنند.
   «شکورا کاوامبوا» مدیر کمیته منتخب ریاست جمهور تانزانیا و وزیر توسعه زیرساخت ها اعلام کرد:«ما هم اکنون آمادگی لازم را بدست آورده ایم و استراتژی های لازم تاکنون در مسیر درستی شکل گرفته است. ما انتظار داریم تعدادی از تیم های شرکت کننده در کمپ های ورزشی پیش از آغاز مسابقات اقدام به برگزاری مسابقات دوستانه درکشور کنند و برگزاری این مسابقات در کشور افریقای جنوبی تاثیر مثبتی نیز طی دوره منتهی به برگزاری جام جهانی در کشورهای دیگر منطقه بگذارد.»
   به گفته وی دولت تانزانیا درهمکاری با بخش خصوصی درحدود 5.8 میلیون دلار امریکا برای بازاریابی از طریق رسانه های جهانی نظیر کانال های تلوزیونی بی بی سی، الجزیره و دویچه وله و سی ان بی سی اختصاص داده است.
   هدف از این فعالیت ها معرفی بازار توریسم تانزانیا به عنوان یک کشور ایده آل برای تیم های ورزشی شرکت کننده در جام جهانی است که کمپ های آموزشی و تمرین خود را در این کشور مستقر کنند.
   دراین حال مدیر فدراسیون فوتبال تانزانیا نیز اعلام کرده است که انتظار می رود حداقل دو تیم از تیم های فینالیست شرکت کننده در جام جهانی فوتبال کمپ های آموزش و تمرین خود را در تانزانیا برگزار کنند.
   درهمین زمینه وی یادآور شد که تا کنون با پنج کشور از شش کشور شاخص و برتر فوتبال افریقا دراین زمینه مذاکره شده است. این کشورهای شامل کامرون، ساحل عاج، مصر ، نیجریه و الجزایر است و تلاش های برای ترغیب دو کشور آنگولا و زیمبابوه نیز برای برگزاری کمپ های تمرینی و آمادگی در تانزانیا ادامه دارد.
  وی تاکید کرد که این اقدام در صورت توافق با کشورهای یاد شده عامل مهمی در جذب توریست ها نیز دارد.
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

رشد صنعت توریسم کنیا باعث افزایش 5 درصدی گردشگران آفریقا شده است

  بر اساس اطلاعات منتشره شده از سوی سازمان جهانی توریسم سازمان ملل، صنعت اکوتوریسم و حیات وحش احیا شده کنیا، باعث شد تا تعداد گردشگران آفریقایی دو برابر سال گذشته شوند.
  تعداد گردشگران به مقاصد آفریقایی در صحرای بزرگ آفریقا به میزان ‌٤/٩درصد رشد یافته است که به میزان ‌٥/٤ درصدی سال گذشته دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.


 طبق آخرین آمارهایی که اخیرا از سوی هیات توریسم کنیا منتشره شده است، این کشور سال گذشته ‌٦/١ میلیون گردشگر جذب کرده که اکنون ‌٥/١٢ درصد رشد نشان می‌دهد.
  ورود گردشگران به دلیل کنفرانس‌های بین‌المللی از طریق هوایی و دریایی به کنیا ‌٣١ درصد افزایش یافته است، این در حالی است که سفرهای تجاری به مقدار بی‌سابقه ‌٥٩٨ درصد رسید.
در کل عواید این کشور از سوی صنعت توریسم از ‌٦٩٩ میلیون دلار به ‌٨٠٣ میلیون دلار رسید و باعث شده است این بخش مهمترین قسمت این کشور در دستیابی به ارزهای خارجی باشد.
امسال انتظار می‌رود تا تعداد گردشگران این کشور به مقصد " ماسای مارا " رشد بسیاری داشته باشد، این مکان به دلیل مهاجرت گاوهای وحشی آفریقایی به عنوان یکی از هفت عجایب جهان مدرن به شمار می‌آید و گردشگران انگلیسی، آمریکایی و آلمانی معمولا به این کشور می‌آیند.
سازمان جهان توریسم سازمان ملل، دیگر کشورهایی آفریقایی که توریست آن‌ها بیش از میزان میانگین بوده را آفریقای جنوبی و مراکش اعلام کرد و افزود که در کل ورود گردشگر به آفریقای شمالی ‌٨/٥ درصد افزایش یافته است.
  تعداد گردشگران صنعت توریسم در سال گذشته در سطح جهان به ‌٨٤٢ میلیون نفر رسید که این میزان نسبت به سال گذشته‌ آن، ‌٥/٤ درصد افزایش داشته است و به عنوان یک رکورد جدید ثبت شده است.

منبع:www.iran-tourism.ir

تایوان، رتبه نخست رشد گردشگری در آسیا

  

توریسم تایوان طی سال گذشته سریع تر از هر کشور دیگری در آسیا رشد کرده است. توریسم تایوان در سال 2009 با 14 درصد رشد، بیشترین رشد را در سراسر آسیا داشته است.
 به گزارش فرانس پرس این رشد بیش از هر چیز ناشی از سیل توریست های چینی است که در پی رشد انفجاری اقتصادی این کشور وافزایش قدرت خرید مردم بیش از هر زمان دیگری دست به سفرهای توریستی می زنند.
 طبق همین گزارش به نقل از مقامات رسمی تایوان تعداد توریست های خارجی در تایوان بالغ بر 4.395 نفر در سال 2009 در مقایسه با میانگین دو درصدی تنزل در تمام کشورهای آسیا، 14 درصد افزایش یافته است.
 تعداد توریست های چینی که سال 2009 به تایوان سفر کردند بالغ بر 200 درصد نسبت به سال قبل که زیر یک میلیون نفر بود، افزایش یافته است.
  روابط متقابل میان چین و تایوان به رغم آن که  پکن هنوز هم در مورد جزیره تایوان مدعی است که بخشی از قلمرو چین است، روبه افزایش گذاشته است.
 مقامات تایوان نیز در نظر دارند با 4.8 میلیون بازدید کننده در سال جاری به درآمدی بالغ بر 240 میلیارد دلار دست یابند. 

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

انتخاب یک‌هزار منطقه‌ی نمونه بدون پایه‌های اساسی گردشگری

   یک مدرس طبیعت‌گردی پرسید: ‌دلیل انتخاب بیش از یک‌هزار منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری در کشور که هیچ‌یک پایه‌های اصلی و اساسی گردشگری را ندارند، چه بوده است؟  علی‌اسلام درباره‌ی این‌که با توجه به آسیب‌هایی که به‌دنبال آغاز سفرهای نوروزی هر سال به طبیعت وارد می‌شود، چگونه می‌توان پیش‌زمینه‌هایی را در مسافران برای محافظت از آثار طبیعی در تعطیلات نوروزی ایجاد کرد اظهار داشت: وقتی ایرانی‌ها تصمیم می‌گیرند، به منطقه‌ای طبیعی در کشور سفر کنند، آن منطقه باید شاخص‌هایی را مانند کمپینگ‌ها و خانه‌های محلی با معماری بومی داشته باشد که خدمات بومی و طبیعی به مسافران بدهد که ما هیچ‌یک از این شاخص‌ها را نداریم. بنابراین مردم در همان ابتدای کار، گام اشتباه را برمی‌دارند و در جنگل‌ یا کنار ساحل، چادر مسافرتی خود را برپا می‌کنند و چون سیستم تخلیه‌ی زباله در نقاط طبیعی کشور، حتا در حد سطل زباله نداریم، مردم زباله‌های خود را در همان منطقه جا می‌گذارند و آتش به‌پا می‌کنند تا غذایی بپزنند.

  او ادامه داد: در چنین وضعی چگونه می‌توان به مردم توصیه و پیشنهادی را برای محافظت از طبیعت داشت و خواست که زباله‌های خود را دور نریزند، به حریم‌های طبیعی وارد نشوند و چوب درختان را برای تهیه‌ی غذا آتش نزنند!

  وی با طرح این پرسش که واقعا دلیل انتخاب بیش از یک‌هزار منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری در کشور چه بوده است گفت: با توجه به سبقه‌ی کاری که دارم، معمولا هیچ‌یک از تورهای ورودی بیش‌تر از 10 تا 12 شب در ایران اقامت ندارند، اگر به برنامه‌های توراپراتورهای خارجی که به مقصد دیگری تور برگزار می‌کنند هم توجه کنید، متوجه می‌شوید، آن‌ها هم بیش از هفت هشت شب اقامت برای گردشگران خود درنظر نمی‌گیرند و معمولا براساس استاندارد گردشگری، بیش از این زمان برای اقامت گردشگران در یک مقصد درنظر گرفته نمی‌شود، چون بیش‌تر از این، ظرفیت وجود ندارد و مردم هم بیش‌تر از این نمی‌توانند مرخصی بگیرند.

  این راهنمای اکوتوریسم بیان کرد: یک گردشگر که در این مدت زمانی به ایران سفر می‌کند، قطعا می‌خواهد، جاذبه‌های پررنگ و اصلی این کشور را ببیند،‌ چون در طول عمرش، معمولا یک‌بار فرصت دیدن یک کشور را پیدا می‌کند. پس با این وضع که 90 درصد گردشگران 10 شب می‌توانند در ایران بمانند، فقط بازدید از سه تا چهار شهر و هفت یا هشت منطقه‌ی گردشگری اصلی را می‌توان درنظر گرفت؛ اما معلوم نیست آقایان یا مسؤولان رسمی کشور چگونه فکر کرده‌اند که بیش از یک‌هزار منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری را در کشور مشخص کرده‌اند که اتفاقا هیچ‌کدام پایه‌های اصلی و اساسی گردشگری را ندارند.

  این مدیر تورهای ورودی یکی از دفاتر خدمات مسافرتی ادامه داد: اگر به جای این یک‌هزار منطقه، چهار پنج منطقه‌ی نمونه با ساز و کار درست گردشگری ایجاد می‌شد، اوضاع صنعت گردشگری کشور، این مناطق و مردم بومی آن‌ها بهتر از وضع کنونی بود.

  علی‌اسلام هم‌چنین گفت: چگونه مردمی را که با وسایل نقلیه‌ی شخصی به ویلاها یا خانه‌ی اقوام خود در شهرهای دیگر می‌روند، می‌توانیم گردشگر بدانیم. این افراد نباید بخشی از آمارهایی را که آقایان هر سال پس از پایان تعطیلات نوروز از گردشگران داخلی می‌دهند، شامل شوند. نمی‌دانم کجای دنیا این‌طور آمار گردشگران داخلی و ورودی خود را می‌دهند؟!
 منبع: iran-tourism.ir

تأثیر افزایش قیمت‌ها بر تقاضای سفر

  یک مدرس دانشگاه معتقد است: اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به افت شدید تقاضا برای سفر منجر می‌شود و اثبات این موضوع اصلا به عدد و رقم نیاز ندارد،چون استدلال آن، حساب دو دوتا چهارتاست. اسماعیل قادری اظهار کرد: جهان‌گردی نوعی نظام است که بخش خدماتی این نظام شامل تأسیسات اقامتگاهی، پذیرایی، تفریحی و سرگرمی، حمل‌ونقل، تسهیلات و خدمات تور، آژانس‌ها و تورگردان‌ها می‌شود که هریک درآمد و هزینه‌هایی مجزا دارند و متناسب با حجم سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در هریک از این بخش‌ها، به تأمین درآمدی معقول نیاز است تا آن سرمایه بازگردد.

وی ادامه داد: همواره مطرح می‌شود که میان سطوح درآمدی جامعه و تقاضای سفر، رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد و هرچه درآمد مردم بالا رود، تقاضای سفر نیز بیش‌تر می‌شود. هم‌چنین قسمتی از درآمد با عنوان درآمد در اختیار به‌شمار می‌آید که هرچه حجم آن بیش‌تر باشد، تقاضا برای سفر هم بیش‌تر می‌شود و هرچه هزینه‌ها در جامعه افزایش یابد، درآمد در اختیار نیز کاهش می‌یابد و این مسأله بر میزان تقاضا برای سفر تأثیر منفی می‌گذارد.

این مدرس دانشگاه گفت: حال با علم به این موضوع، از یک سو یارانه‌ها حذف می‌شوند و از سوی دیگر، قصدی برای افزایش حقوق و درآمد مردم وجود ندارد. با این شرایط، قیمت اجناس و انرژی بالا می‌رود که این موضوع قطعا در میزان تقاضای سفر بی‌تأثیر نیست.

وی بیان کرد: وقتی قیمت واقعی آب و برق برای هتل‌ها محاسبه شود، آیا مخارج مراکز اقامتی افزایش نمی‌یابد؟ اگر 50 درصد یارانه‌ی حامل بر انرژی تأسیسات اقامتی حذف شود، مراکز اقامتی حتما متحمل هزینه‌های اضافی می‌شوند. در این شرایط مجبورند، قیمت خدمات را افزایش دهند. از سوی دیگر، هتل‌ها مجبورند دست‌مزد کارگردان خود را افزایش دهند، چون کارگران به تبع افزایش هزینه‌ها، برای گذراندن زندگی به حقوق بیش‌تری نیاز دارند.

به گفته‌ی او، در بخش مواد غذایی و حمل‌ونقل نیز با حذف یارانه‌ها، هزینه‌ها و قیمت‌ها افزایش می‌یابند. در این صورت، آژانس‌ها نرخ تورهای خود را برای جبران درصد سود کاهش‌یافته بالا می‌برند.

این کارشناس حوزه‌ی گردشگری با بیان این‌که من نمی‌دانم محاسبه‌ی این مسایل چه نیازی به آمار و استدلال دارد، اظهار کرد: هر کسی یک کتاب اقتصاد جهان‌گردی خوانده باشد، متوجه می‌شود که افزایش هزینه‌ها به‌شدت روی تقاضا برای سفر تأثیر دارد.

وی ادامه داد: خانوار ایرانی هیچ‌وقت هزینه‌ی دارو، مسکن، تغذیه و رفاه خانواده را به‌خاطر سفر کنار نمی‌گذارد یا کم نمی‌کند، چون اولویت آن در جامعه‌ی ایرانی پایین است. با این اتفاق، کم‌کم سفر از سبد خانوار حذف و میزان تقاضا برای آن کاهش می‌یابد و روند انحطاط موجود با این سیاست، تشدید می‌شود.

قادری افزود: از سال 1378 یعنی پس از واقعه‌ی 11 سپتامبر تا کنون، شاهد بحران جهانی در صنعت جهان‌گردی بوده‌ایم. برخی تلاش کرده‌اند، اوضاع را به حالت قبل بازگردانند، ولی صنعت گردشگری ایران هنوز نتوانسته است، خود را از وضع بحرانی نجات دهد. سیستم مدیریتی این بخش در کشور باید نگرش همه‌جانبه داشته باشد تا بحران ناشی از افزایش قیمت‌ها و حذف یارانه‌ها را هدایت و مدیریت کند؛ ولی با شرایط موجود به‌نظر نمی‌رسد، مدیریت حاکم در این حوزه، توانایی لازم را برای این کار داشته باشد. بنابراین این جریان حتما به کاهش تقاضای سفر و آسیب به ارائه‌کنندگان خدمات سفر منجر می‌شود.
 منبع: iran-tourism.ir