صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

بحرین در بخش توریسم دریایی نیرومندتر می‌شود

  پس از موفقیت های امارات، کشور بحرین نیز با جلب 150 هزار توریست خارجی و حضور نزدیک به 70 کشتی در بندر این کشور طی فصل اخیر توریسم دریایی، جایگاه مهمی را در توریسم دریایی خلیج فارس بدست آورده است.  
  با موفقیت‌های امارات متحده در تلاش برای توسعه توریسم دریایی ظرف یک سال گذشته، اکنون بحرین نیز با اجرای طرح‌های ویژه و فعالیت بیش از 100 خط کشتی رانی در فصل کشتی‌رانی در صدد جذب توریست‌ها از سرتاسر خاورمیانه واروپاست.
 
طی فصل گشت‌های دریایی در منطقه خلیج فارس که معمولا از میانه اکتبر تا ماه مه ادامه می‌یابد، بحرین تنها در فصل گذشته یعنی از اکتبر 2009 تا ماه ماه 2010 موفق به جلب 150 هزار توریست خارجی و حضور نزدیک به 70 کشتی در بندر این کشور شد.
 
مدیر اجرایی وزارات فرهنگ و اطلاع‌رسانی و ارتقای بازاریابی توریسم بحرین درهمین زمینه می گوید: «حضور کشتی مسافربری با 2000 مسافر و توریست هم‌اکنون بحرین را با درآمدی بالغ بر 274.000 میلیون دلار و با بیش از 70 کشتی ثروتمندتر از همیشه کرده است.»
 
علاوه بر این در حاشیه همایش تجارت دریایی خاورمیانه که ماه گذشته درمنامه برگزار شد، مقامات بحرین اعلام کردند که بحرین قرار نیست که به عنوان یک مقصد تجاری همگانی مبدل شود بلکه در نظر دارد با تمرکز بر ارتقای کیفیت به جای کمیت مبنایی برای رشد و توسعه و جلب توجه توریست‌ها به میراث غنی این کشور باشد.
 
 وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی بحرین همچنین گفته است: «ما مراکز فرهنگی و تاریخی جالبی داریم که کار توسعه آن‌ها در دست اقدام است و در آینده نزدیک طرحی برای عرضه این آثار و کالاهای فرهنگی به بازار جهانی به مورد اجرا درخواهیم آورد.»
 
طبق همین گزارش کشور بحرین تا سال گذشته نیز برای معرفی و مطرح کردن خود به عنوان یکی از پیشگامان اندک خطوط دریایی که در منطقه خلیج فارس فعالیت می‌کنند، موفقیت اندکی داشته است اما اخیرا با راه اندازی خطوط و ترمینال‌های دریایی جدید در کشور امارات، بازار توریسم دریایی بحرین نیز فرصت رشد یافته است.
 
درکشور امارات تنها ظرف یک سال گذشته بیش از 87 کشتی یا 261.000 مسافر از بندر رشید دبی عبور کرده‌اند و انتظار می‌رود این رقم در سال 2020 به 120 کشتی و 325 هزار مسافر افزایش یابد.
 
همچنین تخمین زده شده است تا سال 2015 میلادی تعداد کشتی ها به 195 گشت با 575 هزار مسافر که درسواحل دبی پیاده می‌شوند، افزایش یابد.
 
مقامات دبی برای تحقق این هدف همکاری‌های نزدیکی را با ابوظبی، فجیره، مسقط و بحرین آغاز کرده‌اند تا امکان ارائه تسهیلات و امکانات بیشتری برای توریست‌ها فراهم آید که در نهایت کشتی‌های بیشتر و توریست‌های بیشتری را به سواحل عربی خلیج فارس جلب خواهد کرد.
 
درمورد کشور بحرین صنعت گردشگری اساسا نقشی محوری دراقتصاد این کشور دارد که با توجه به آمار ارائه شده از سوی شورای جهانی سفر و توریسم سهم این بخش در اقتصاد بحرین به بیش از 2 میلیارد دلار تا پایان سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت که برابر با 8.6 درصد از کل تولید ناخالص ملی این کشور خواهد بود. کارشناسان انتظار دارند که این میزان تا سال 2020 به 4 میلیارد دلار افزایش یابد.
 
کارشناسان شورای جهانی سفر و توریسم همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که این بخش به میزان سه درصد ظرف سال جاری میلادی افزایش یابد که میانگین رشد آن برابر با 5.5 درصد کل رشد این صنعت است که توسط کارشناسان  طی ده سال آینده محاسبه شده است.
منبع: chn.ir

لوحه های تاریخی زمان کوروش بزرگ در موزه بریتانیا

  نوشته هایى که به زبان بابلى بر روى استوانه گلى در سال هاى پایانى قرن نوزدهم میلادى و به عبارتى در سال ۱۸۷۸، ‌توسط یک باستان شناس آشورى به نام «هرمز سام» کشف شد،‌ در برگیرنده فرمان کوروش، پادشاه هخامنشى و در هنگام فتح بابل،‌ کهن ترین سند مکتوب از دادگسترى و احترام او به حقوق بشر در تاریخ ایران و احتمالا در تاریخ بشریت است.

  در این لوح به ویژه به آزادى باور شهروندان تاکید شده است. بخشى از این استوانه اما،‌ آسیب دیده و ناپدید شده است. ولى اکنون پس از گذشت بیش از یکصد و سى سال،‌ پرفسور ویلفرد لیمبرت،‌ باستان شناس و استاد بازنشسته دانشگاه بیرمنگام انگلستان به چند لوح بابلى دیگر دست یافته که متن نوشته آنها ، تا حدودى تکمیل کننده فرمان مکتوب کوروش در استوانه تاریخى اوست.

  دکتر لیمبرت، پژوهشگر موزه بریتانیا، نخست،‌ در توضیح چگونگى کشف این سند تاریخى مکمل مى گوید: موزه بریتانیا با سى یا چهل هزار لوح، داراى بزرگترین کلکسیون لوح هاى باستانى جهان است که بخشى از آن به آرشیو بابل کهن مربوط مى شود.

 او می گوید: من بر روى این لوح ها کار مى کردم. و روزى که در موزه بریتانیا در کنار پژوهشگر دیگرى نشسته بودم که به روى نوشته هاى باستانى پزشکى کار مى کرد، هنگامى که او لوحه هایى را که در اختیارش بود بررسى مى کرد، به لوحی دست یافت که در زمره لوحه هاى به اصطلاح پزشکى نبود.
 بسیارى از مردم تصور مى کردند استوانه کوروش که اکنون در موزه بریتانیا است و متن بابلى دارد، تنها سند به جا مانده درباره کوروش است. ولى یافته هاى ما نشان مى دهد که کاتبان بابلى به چنان متنى علاقمند بوده اند و آن را به آیندگان انتقال داده اند.

  این لوحه عبارتى داشت که شبیه به افسانه معروف آفرینش بابلى بود. با شتاب آن را ترجمه کردم. و با خودم به خانه بردم. روز بعد، این نوشته دیگر بخشى از افسانه آفرینش نبود، بلکه تکه اى از استوانه کوروش بود که واژه هاى کلیدى را عرضه مى کرد که پیش از این از آن آگاه نبودیم.

دکتر لیمبرت ادامه مى دهد: تلفنى با موزه بریتانیا تماس گرفتم و مسئولان موزه را از این امر آگاه کردم. آنان در گنجینه ویژه لوحه هاى بابلى به کاووش پرداختند و تکه دوم را پیدا کردند و حال مى بینید که رونوشت استوانه کوروش را یافته ایم.

  تکه دوم لوحى را که یافته ایم در یک طرف سطر اول نوشته و بر روى دیگر این لوح یعنى در پشت آن،‌ بخش دیگر نوشته حک شده است و مشخصات نویسنده هم در پشت لوح ذکر شده است. این اهمیت فراوانى دارد و نشان مى دهد که استوانه کوروش مورد علاقه پژوهشگران و ادیبان بابلى بوده و خود استوانه، تنها نسخه از فرمان کوروش نیست.

  پروفسور لیمبرت در پاسخ به این پرسش که «کشف این سند تاریخى تا چه میزان در جستجوى ما براى دریافت سیاست هاى صلح آمیز امپراطورى ایرانى کمک مى کند؟» مى گوید: دو منبع وجود دارد. یکى که همواره در دسترس بوده،‌ کتاب مقدس است. در بخش آخرین اشعیاء نبى اسرائیل از کوروش به نام و شیوه مطلوب یاد شده، بنابر این مى بینید که کوروش از آیین ها و مذهب هاى ملى پشتیبانى مى کرد.

  در آن تکه کوچکى که من یافته ام یک جمله کلیدى وجود دارد که پیش از آن در دسترس نبود، و آن عبارت این است « توشه رسان و تدارک دیده معابد ما ». و در این جا واژه «ما» به بابلی ها اطلاق مى شود.

  بنابراین مى بینید که نگاه آنها به کوروش به عنوان فردى بوده که از مذاهب و آیین هاى ملى دفاع و پشتیبانى مى کرده است.

  لوحه هاى تاریخى بازیافته از زمان کوروش بزرگ، به زودى در موزه بریتانیا و در کنار استوانه کوروش به نمایش گذاشته خواهد شد. 
  منبع: سایت رادیو فردا

ده هتل اول بزرگترین گروه‌های هتلداری جهان

  اگرچه گروه های هتلداری با انواع مشخصات و کیفیت های مختلف خدمات مختلفی را در سرتاسر جهان ارائه می کنند اما برخی از آن ها به گروه های زنجیره ای وابسته هستند که در رقابتی تنگاتنگ در بیشتر کشورهای جهان شعبه های متعددی دارند. اما کدام یک از این گروه ها بیشترین تعداد اتاق و خدمات را به مسافران عرضه می کند؟

  طبق اطلاعات ارائه شده توسط موسسه توریسم ریویو ،ده هتل برتر ازمیان بزرگ ترین گروه های هتلداری جهان شامل موسسات صاحب نام صنعت هتلداری است که گروه هتلداری اینترکنتینانتال در ردیف نخست این جدول قرار دارد.

  ازسال 2004 تا کنون این گروه با بیش از 600 هزار اتاق بزرگترین گروه هتلداری جهان است. در نیمه دوم سال 2008 نیز 25 هزار اتاق دیگر به فهرست دارایی های این گروه هتلداری افزوده شده است. در حالی که رشد شعبه های این گروه با افزایش 5.9 درصدی افزایش اتاق ها در سطح جهانی گروه اینترکنتینانتال را همچنان در جایگاه بزرگ ترین گروه هتلداری جهان نگاه می دارد.  

  پس از اینتر کنتینانتال گروه هتل های زنجیره ای وایندهم دومین گروه هتلداری جهان است. این موسسه هتلداری امریکایی اخیرا شاهد رشد 7.7 درصدی از نظر افزایش تعداد اتاق های خود است و با مالکیت تعدادی میهمانخانه و سویت های دیگر مجموعا با 400 ملک افزوده شده به این گروه به توسعه خود ادامه داده است.

  گروه هتلداری بین المللی ماریوت در ردیف سوم هتل های بزرگ جهان است. این گروه نیز با 4.7 درصد رشد و همچنین اجرای طرح های بزرگ برای توسعه- هم اکنون دارای 800 هتل و مجموعا 125 هزار اتاق است. این گروه همچنین سرمایه گذاری های قابل توجهی نیز در جذب برند های شاخص موجود داشته است.

  گروه هتل های هیلتون نیز بزرگ ترین گروه هتلداری جهان است که در سال 2008 درحدود 300 ملک جدید به فهرست املاک خود افزوده است. رشد این گروه هتلداری نیز عمدتا در کشور امریکا که کشور اصلی و محل تولد این گروه هتلداری است، همچنان ادامه داشته است. گروه هتلداری هیلتون همچنین از اقدامات جهانی برند های شاخص خود بسیار بهره برده است. افزودن سوییت های «هوم وود» و به ویژه «گاردن هیلتون» و «همپتون» یک اقدام بزرگ جهانی در روند توسعه ورشد این موسسه بوده است.

  گروه هتلداری اکور پنجمین گروه هتلداری جهان است که هم اکنون با 500 هزار اتاق، از 3.7 درصد رشد برخوردار است. این گروه اخیرا برند جدید ایبیس در شانگهای چین را افتتاح کرده است. طرح توسعه و گسترش اکور با برنامه ریزی جهت ایجاد 105 هزار اتاق جدید، همچنان اولویت نخست این موسسه است.

  گروه هتلداری چویس با 4.5 درصد رشد در افزایش تعداد اتاق ها در ردیف ششم جدول جهانی گروه های هتلداری است و گروه هتلداری بست وسترن که به ویژه در اروپا و نیز در فرانسه رشد وتوسعه عمده ای داشته است به رغم تنزل جهانی تجهیزات، تنها یک درصد تنزل داشته است. درسال 2008 این شرکت نخستین هتل پنج ستاره خود را در اروپا و درشهر پراک افتتاح کرده است. گروه هشتم ازاین مجموعه گروه هتل های زنجیره ای استاروود است که با تجدید قوای گروه هتلداری شرایتون که عملیات آن تا 70 درصد تکمیل شده است، ردیف هشتم این گروه را برای خود حفظ کرده است.

  گروه هتلداری کارلسون با 150 هزار اتاق و 2 درصد رشد نهمین گروه هتلداری بزرگ جهان است. این گروه درصدد افزایش 20 هزار اتاق و توسعه عملیات خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه است. گروه کارلسون اعلام کرده است که در صدد توسعه املاک خود در اروپاست.

  بالاخره گروه هتلداران هایت در آخرین ردیف جدول بزرگ ترین گروه های هتلداری جهان است که باوجود تنزل 17.4 درصدی در میزان رشد و توسعه عملیات هتلداری آن، هنوز هم در ردیف بزرگ ترین گروه های هتلداری جهان است. این تنزل به هرحال نتیجه اعمال استراتژی این گروه در تمرکز بر توسعه زیر مجموعه های وابسته به این مجموعه بوده است. صرف نظر از این تنزل تمام برندهای وابسته به گروه هتلداری هایت رشد قدرتمندی را پشت سر گذاشته اند.

منبع: iran-tourism.ir

چشم انداز صنعت توریسم بریتانیا برای 14 سال آینده

  مقامات بریتانیا به‌منظور کمک و هدایت صنعت توریسم در شرایط تهدیدهای آب‌وهوایی، رشد جمعیت، کمبود وکاهش ذخایر نفت، طرح استراتژیک ویژه‌ای با چشم انداز 14 ساله تدوین می‌کنند.  
   استراترژی و چشم انداز توسعه توریسم پایدار در انگلستان با عنوان پروژه توریسم 2023  باهمکاری افراد و گروه‌های فعال در صنعت توریسم بررسی و طراحی و تدوین می‌شود. این پروژه که از اواخر سال گذشته میلادی( 2009) در پاسخ به مشکلات و تهدیدهای فراروی صنعت توریسم این کشور و تحت حمایت دولت بریتانیا طراحی شده، شامل بررسی راه‌های مقابله با مشکلاتی چون تغییرات آب وهوایی، رشد جمعیت، کمبود وکاهش ذخایر نفت و دیگر منابع انرژی و عوارض آن بر صنعت گردشگری است. به گفته مقامات و فعالان این پروژه، مشکلات یاد شده که عوارض و آثار متعددی بر نحوه و زمان و حتی زندگی مردم و مسافران دارد، ایجاب می کند که صنعت توریسم این کشور ظرف ده سال آینده مورد بازنگری قرار‌گیرد.
  هدف اصلی از اجرای این پروژه بررسی چگونگی اثر گذاری عوامل یاد شده بر تغییر جهان تا سال 2023 است عواملی که هریک به تنهایی می‌توانند آینده کاملا متفاوتی را برای صنعت توریسم رقم بزنند.
گردشگری انگلیس,بریتانیا  

 

پروژه توریسم 2023 که تحت حمایت دپارتمان محیط زیست، غذا و امور روستایی بریتانیا و با هماهنگی کنفرانس برای آینده و همچنین با همکاری شرکت‌های بزرگ تجاری و صنعتی این کشور کارخود را شروع کرده‌است، با همکاری متخصصان صنعت توریسم می‌کوشد در چهار بخش کاملا متمایز وسپس ارائه چشم اندازی به آینده‌ای  پایدار که صنعت توریسم خود برای این صنعت تعیین می‌کند، بپردازد. به همین منظور شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های فعال دراین پروژه، اکنون درتلاش برای یافتن راهی برای همکاری به منظور وحدت رویه در ایجاد مقاصد توریستی و حمایت از محیط زیست برای تداوم تجارت و صنعت توریسم تا سال 2013 هستند.
  برای تنظیم سناریو، چشم انداز و استراتژی مربوط به اقدامات و فعالیت‌هایی که اولین بار در پایان سال 2009 و درجریان برگزاری کنوانسیون مسافرتی ABTA در بارسلونا شکل گرفت، بیش از 100 نفر از متخصصان در حوزه های مختلف صنعت توریسم ازجمله رهبران تجاری، متخصصان دانشگاهی ، قانون گزاران، برگزار‌کنندگان کمپین های توریستی و مفسران و صاحب‌نظران شرکت کردند. دراین پروژه جزییات روشنی در سطح جهانی مورد بررسی قرار می‌گیرند که با پاسخ گویی به پرسش های مشخصی همراه است.
آیا توریسم گروهی که به ویژه با رشد طبقه متوسط هند و چین دچار نوعی تورم شده سبب افزایش و هجوم بی رویه جمعیت در مقاصد توریستی مشهور جهان خواهد‌شد؟
آیا روند فزاینده قیمت نفت تا آن حد سفرهای هوایی را پر هزینه می‌کند که خانواده ناگزیر به خودداری از سفر به کشورهای خارجی شوند؟ آیا با هجوم گروه‌های عظیم توریست‌هایی که با هدف مشاهده یخچال‌ها و صخره‌های مرجانی پیش از نابودی آن ها سفر می کنند، شاهد رستاخیزی برای توریسم خواهیم بود؟ آیا با سهمیه‌بندی کربن، شاهد گذراندن اوقات تعطیل بریتانیایی‌ها در کشور خود خواهیم بود؟
  هدف نهایی از پروژه 2023 اقدام برای گام برداشتن و تلاش فردی و گروهی از سوی گروه‌های صنعتی برای دستیابی به صنعت پایدار تا سال 20۲3 است. این پروژه مبتنی بر شش اصل مشخص است : حمایت از محیط زیست، توسعه وافزایش اشتغال، تامین نیاز مشتریان با تولیدات تهیه شده از روش‌های دوستدار طبیعت و کسب اطمینان از سودآوری توریسم در مقاصد گردشگری ، نوآوری در ایجاد وگسترش سیستم جاده ای و حمل و نقل طبیعت دوست ، توسعه تجارت براساس رعایت اصول حمایت از محیط زیست، و توسعه پایدار اجتماعی و مالی .
  شرکت های تجاری و صنعتی که با این پروژه همکاری نزدیک دارند شامل شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز، کارنیوال یوکا، موسسه تورگردانی سانویل ، بنیاد سفر، موسسه توریستی توماس و کوک و مراکز دیگر توریستی ومسافرتی دربریتانیا هستند که از نخستین امضا کنندگان این پروژه استراتژیک 14 ساله بوده‌اند. این شرکت‌ها همچنین قرار است در فاز بعدی این پروژه نیز که درزمینه کمک برای شکل گرفتن آینده توریسم است، به همکاری خود ادامه دهند. 


منبع: خبرگزاری میراث آریا

سوغات استانهای ایران

  هر یک از استانهای کشور عزیزمان ایران صنایع دستی و سوغاتهای خاص خود را که بیانگر فرهنگ مردم آن اقلیم می باشد را دارا است. با چندی از این سوغاتها آشنا شوید.

 

 استان های خراسان : 

با توجه به تنوع و رونق صنایع دستى و نیز حضور بارگاه حضرت رضاعلیه‌السلام که تبرکى خاص به سوغاتى هاى مشهد داده است، خرید سوغات از مشهد براى هر مسافرى اهمیت خاصى دارد. بازار رضا که در ضلع شرقى خیابان امام رضا و در نزدیکى حرم واقع شده است، از مهمترین مراکز خرید زوار به شمار میرود. بازار رضا در دو طبقه احداث شده است، در طبقه دوم آن کارگاه هاى کوچک صنایع دستى، طلاکارى، فیروزه تراشى و گلدوزى ایجاد شده است. ترقبه و شاندیز نیز در سالیان اخیر به مرکز فروش صنایع دستى و خشکبار تبدیل شده اند.قالى مخصوصا فرش کاشمر، انواع انگشتر و زینت آلات فیروزه وعقیق، انواع پوستین و مصنوعات سنگى از محصولات صنایع دستى خراسان هستند.
همچنین صنایع دستى کردهاى شمال خراسان مانند گلیم، خورجین، جوراب و شال نیز زیبایى خاص خورا دارا هستند. از مهمترین سوغاتى هاى استان خراسان مى توان به زعفران قائنات و جنوب خراسان، نبات و آبنبات بجنوردى، خشکبار، آجیل، ادویه جات و زرشک اشاره کرد. 
 

استان مرکزى : 

سوغات استان مرکزى انواع مواد خوراکى از جمله انار انگور ،لبنیات، کشمش ،گردو، بادام، شیره انگور است و صنایع دستى مانند انواع فرش و قالیچه گلیم، معرق و گیوه است. 
 

استان همدان :
مرکز صنایع دستى چرم استان در شهر همدان است. کیف، کفش، کمربند چرمى همدان از مرغوبیت و شهرت بالایى برخوردار است. از صنایع دستى رایج استان همدان، گیوه بافى است. گیوه، نوعى کفش نرم، سبک، مقاوم، خنک و ارزان قیمت است که رویه آن، از نخ پنبه اى تابیده شده و زیره آن، از چرم یا آجیده انتخاب مى شود. بافت رویه این کفش عمدتا در روستاهاى نهاوند و روستاى آرتیمان در تویسرکان و بافت زیر آجیده در ملایر رایج است.
شهرستان تویسرکان یکى از قطبهاى تولید گردو در کشور بوده و گردوى آن از مرغوب ترین انواع گردو در جهان است. از اواخر شهریورماه تا نیمه اول مهرماه هر سال درختان قطور و بلند گردو را با چوبهاى بلندى که "نیزه" خوانده مى شوند گردو تکانى مى کنند که منظره آن دیدنى و بسیار جالب است. صنعت سفالگرى و سرامیک سازى در شهر لالجین از توابع شهرستان بهار در 20 کیلومترى شهر همدان از رونق و شهرت بسزائى برخوردار است. 
 

استان کهگیلویه و بویراحمد : 

دست بافته هاى عشایر استان مهمترین صنایع دستى استان را تشکیل میدهند قالى میدهند . قالى گبه گلیم گچمه (که ترکیبى از گلیم و قالى است) جاجیم و خورجین از جمله این دست بافته‌ها هستند که استفاده از رنگهاى طبیعى و شاد بهمراه نقوش از طبیعت آنرا زیبا و دل انگیز میسازد. انواع محصولات کشاورزى مانند گردو عسل روغن محلى لبنیات سیب انگور نیز از جمله سوغات این استان به شمار مى آیند. 
 

استان گلستان : 

محصولات صنایع دستى استان گلستان از طبیعت منطقه و نیازهاى خاص آن شکل گرفته است که برخى از آنها چون قالى ترکمنى در ایران بى نظیر است. در حال حاضر استان گلستان یکى از قطبهاى مهم تولید کننده فرش ترکمنى، قالیچه، پشتى، قارچین، گلیم، نمدبافى، گلدوزى، سوزن دوزى، ابریشم دوزى بر پارچه، زیور آلات ترکمنى ، ساختن آلات موسیقى، سبد بافى، ریسندگى و بافندگى الیاف، پارچه بافى و تولید وسایل چوبى است. از دیگرسوغاتى هاى این استان مى توان به شال و روسرى ترکمنى و خاویار اشاره کرد.
از بهترین جاها براى خرید صنایع دستى و سوغاتى بازار دائمى و قدیمى گرگان است که داخل بافت قدیمى شهر گرگان قرار دارد، همچنین بازار هاى روزهاى هفتگى نیز از مهمترین مراکز عرضه صنایع دستى وماهى هستند. 
 

استان گیلان :
صنایع دستى به ویژه صنایع دستى روستایى نوعى فعالیت اقتصادى است که آمیختگى شدید آن با سنت ها عادات و بینش سازندگان و همچنین تاثیر محسوس محیط جغرافیایى در این صنعت موجب تمایز آن از فرآورده هاى مى شود. در نقاط مختلف گیلان و با توجه به فرهنگ هر منطقه صنایع دستى خاصى رواج دارد از جمله:
سفالگرى در املش و روستاى جیرده شفت، شال بافى که ویژه تالش ها و گالش ها است. چوموش دوزى یا چارق دوزى که در ماسوله رایج است. همچنین حصیر بافى و بامبو بافى،قالى و گلیم بافى و قلاب دوزى در مناطق مختلف استان رایج است. صنایع چوبى استان و دست ساختهاى هنرمندان گیلانى بسیار مورد علاقه گردشگران است که یکى از نمونهاى زیباى کار هاى چوبى، صندوق هاى مخصوصى به نام بولاکى است.
از دیگر سوغاتى هاى این استان مى توان به کلوچه لاهیجان و فومن، زیتون رودبار و برنج آستانه اشرفیه و چاى لاهیجان اشاره کرد. 
 

استان لرستان :
با توجه به ترکیب جمعیتى عشایرى، روستایى و شهرى در استان و متناسب با نوع فعالیت آنها صنایع دستى نیز متفاوت و متمایز میباشد. اکثر دست ساخته ها و بافته هاى عشایرى و روستایى استان، سیاه چادر، قالى، گلیم، چیت، جاجیم بافى و رنگرزى میباشد که بیشتر جهت مصرف داخلى تولید مى نمایند و صنایع دستى شهرى استان خراطى، ورشو سازى، نمد بافى، قالى بافى و گلیم بافى میباشد.
که عمده سوغاتى هاى استان را تشکیل میدهد. عسل لرستان که از نظر مرغوبیت و ارزش غذایى در سطح بالایى میباشد یکى دیگر از محصولات سوغاتى استان بشمار میرود. 
 

استان مازندران :
گلیم بافى، جاجیم بافى، ظروف سفالى، ظروف و مجسمه هاى چوبى و نمدبافى از مهمترین صنایع دستى استان مازندران محسوب هستند که عمدتا در نواحى کوهستانى استان تولید و در سراسر منطقه عرضه میشوند. در این میان محصولات چوبى و نمدبافى از شهرت بیشترى برخوردارند. برنج، مرکبات، مرباها و ترشیجات از مهمترین مواد غذایى هستند که بعنوان سوغاتى مازندران محسوب میشوند 
 

استان قزوین : 

سوزن دوزى، گلابتون دوزى، ساخت جعبه هاى آینه دار و حکاکى و قلمزنى از مهم ترین صنایع دستى استان هستند.فرش و سفال قزوین نیز معرف است. همچنین قزوین را پایتخت هنر خوشنویسى ایران نامیده اند. انواع شیرینى بویژه باقلوا و محصولات باغى مانند بادام، پسته، فندق، انگور، کشمش، انار سنگان، سیب، زردآلو، ذغال اخته و... از دیگر سوغاتى هاى قزوین به شمار میرودند. 
 

استان قم :
فرش ابریشم: فرش ابریشم دستباف قم از نفیس ترین صنایع دستى است که از نظر رنگ آمیزى و طرح و نقشه اصیل ایرانى و کیفیت طرفداران بسیارى دارد.
سفال و سرامیک: این هنر دستى، با سابقه دیرینه خود در طرح هاى خاص خود طرفداران زیادى در داخل و خارج از کشور دارد. منبت کارى چوب: نقوش و طرح هاى زیبایى است که بر روى انواع میز و صندلى و صنایع چوبى کنده کارى مى گردد و این صنعت دستى در قم به دست استادکارانى بسیار ماهر و زبردست ساخته مى شود.
سوهان قم: از بهترین شیرینى هاى محلى استان بوده که به ذائقه تمامى مردم دنیا خوشایند است. این شیرینى از آرد، جوانه گندم، شکر، روغن، مغز پسته و بادام، هل و زعفران در دو نوع، لقمه اى و گل گرد تهیه مى شود. 
 

استان کردستان : 

مهمترین صنایع دستى استان شامل فرش، گلیم، سجاده، نمد، نازک‌کارى، زیورآلات کردى و آلات موسیقى است. فرش سنندج در نوع خود بى‌نظیر است و فرش و گلیم بیجار نیز معروفیت خاصى دارد. شاید بتوان گفت بعد از فرش، مهمترین سوغات استان صفحه شطرنج و سایر مصنوعات چوبى است که توسط هنرمندان حرفه‌اى این دیار ساخته و روانه بازار مى‌شود. 
 

استان کرمان :
قالى کرمان که از نظر بافت و طرح بسیار زیبا و منحصر به فرد است از مهمترین صنایع دستى کرمان و ایران است . پته دوزى نیز که نوعى سوزن دوزى است در کرمان رواج دارد. پسته، انواع خشکبار، قوتو از جمله مهم ترین سوغاتى هاى کرمان است. 
 

استان کرمانشاه : 

نمدمالى در مناطق روستایى و شهرى رایج است. قصرشیرین و اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب مراکز عمده نمدمالى است. گیوه کشى نیز در شهرها رواج دارد و گیوه هاى منطقه به واسطه سبکى، راحتى، خنکى، مقاومت و ارزانى معروف است. گلیم بافى از دیگر صنایع دستى رایج است .بهترین نوع آن در هرسین بافته میشود که به هرسینى معروف است. همچنین روغن کرمانشاهى و شیرینى کاک و نان برنجى از معروفترین سوغاتى هاى کرمانشاه هستند. 
 

استان زنجان : 

صنایع دستى و سوغاتى هاى مهم زنجان عبارتند از: انواع چاقو (قلم تراش، جیبى، دسته ملیله، کارد آشپزخانه و...) ملیله (انواع پایه هاى استکان، سینى، قاشق و چنگال غذا و چایخورى، کاسه، گلدان، قاب عکس و ...) چارق (نوعى کفش روفرشى بسیار زیباى زنانه) و فرش و گلیم دست باف. از کارهاى دستى بومى زنجان ساخت وسایل نقره اى و بندرت طلایى بصورت ملیله کارى است که در اوایل فقط در زنجان معمول بوده که در زمان رضاخان تعدادى از هنرمندان زنجانى به تهران و اصفهان کوچ کردند و این هنر ظریف را در آن شهرها رواج دادند.
از دیرباز در سراسر ایران هرگاه سخن از زنجان به میان آید نقش چاقوهاى آن در اذهان پدیدار میگردد و در بسیارى از سرزمینهاى دور و نزدیک چاقوهاى ظریف و با دوام زنجان معروف است. فرش، گلیم و جاجیم زنجان از معروفیت خاصى برخوردارند. چارق دوزى یکى دیگر از هنرهاى دستى است که دستهاى ظریف هنرمندان زنجانى در تولیدشان مهارت ویژه اى دارند این چارقها مشخصا زنانه بوده و استفاده از آن جنبه تشریفاتى و تفننى دارد.و مناسبترین سوغات شهر محسوب میشود. 
 

استان سمنان :
از صنایع دستى رایج در استان مى توان به انواع جاجیم، قالى، گلیم، قالیچه، سفره‌هاى قلمکار، سفال سرامیک و نمد اشاره کرد. پسته دامغان نیز از بهترین سوغاتى‌هاى این استان است. 
 

استان سیستان و بلوچستان :
از جمله مهم ترین صنایع دستى این استان مى توان به حصیر بافب، سوزن دوزى و خامه دوزى و سفالگرى اشاره کرد. حصیر بافى:
با توجه به نى زارهاى اطراف دریاچه هامون7 ساخت انواع محصولات حصیرى از نوعى نى که در محل به نام \"لوخ\" معروف است در این مناطق رونق فراوانى دارد. همچنین در مناطق مرکزى و جنوب شرقى استان نیز از برگهاى نوعى نخل بنام محلى \"داز\" انواع محصولات حصیرى بافته مى شود. سوزن دوزى و خامه دوزى:
یکى از صنایع بسیار معروف این استان سوزن دوزى است که خاص زنان بلوچ است. محصولات سوزن دوزى تنوع بسیار دارد و از لباس و رومیزى تا وسایل تزئینى را در بر مى گیرد. خامه دوزى نیز شبیه سوزن دوزى است که در بافت محصولات از آیینه هاى ریزى براى تزیین استفاده مى شود. رومیزى ، کلاه، جلیقه و پیش سینه از جمله مهم ترین چیزهایى است که بر روى آنها خامه دوزى مى شود.
سفال کلپورگان:
در روستاى کلپورگان شهرستان سراوان سفالگرى سابقه شش تا هفت هزار ساله دارد. از ویژگى هاى خاص سفال گلپورگان آن است که اولا تنها زنان به سفالگرى اشتغال دارند. در ساخت ظروف و اشیاء سفالى از چرخ سفالگرى استفاده نمى شود و شکل دهى با دست است.
 

استان فارس  :

ریسندگی، فلزکاری ،خاتم کاری، قالی بافی ،حصیربافی , منبت کاری کنده کاری ظروف سفالی گیوه دوزی نمد مالی خراطی چرم سازی ،سنگ تراشی و شیشه گری مهمترین محصول صادراتی و سوغاتی , خرما ، انجیر , آبلیمو ،مسقطی قالی گلیم گبه انواع ترش جات عرقیات سفید آب , کیسه حمام، حنا، لارستان ،انجیر و زعفران استهبان انارمهارلو مسقطی لارستان سفیدآب صنایع دستی و گیوه استهبان خرمای جهرم و آبلیموی جهرم. 
 

استان بوشهر :
در حال حاضر شاخص ترین محصول صنایع دستى استان بوشهر گبه و گلیم صادراتى است که در مناطق وسیعى از شهرستانهاى استان رواج دارد. مهمترین مراکز گبه بافى در استان بوشهر عبارتند از: روستاهاى شول، کمالى، بهمنیارى، محمدصالحى، عباسى، فخرآورى، کلر و چهار روستایى از توابع شهرستان گناوه. پس از آن باید از عباى شترى بوشهر نام برد که در نوع خود منحصر به فرد میباشد و امروزه به مقدار بسیار محدودى تولید میگردد.
گرگوربافى، حصیربافى، سفال و سرامیک از دیگر صنایع دستى استان بوشهر هستند. محصولات دریایى(ماهى و میگو) و شیره خرما و ارده از سوغاتى این استان هستند. 
 

استان چهارمحال و بختیارى : 

فرش و گلیم چالشتر مراکز اتراق عشایر و روستاهاى استان چهارمحال و بختیارى محل تولید گلیم وجاجیم است. محل تولید این فرش شهرستان چالشتر و اکثر مراکز عشایرى است. فرش چالشتر با طرحهایى از قبیل خشتى، لچک ترنج، سرو و کاج، گل مینا، بى بى باف،کف ساده، بته اى و ...بافته مى شود. 
 

استان خوزستان : 

از مهم ترین صنایع دستى مى توان به عبابافى در شوشتر و اطراف آن اشاره کرد. 

منبع: iran-tourism.ir