صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

میزبانی تاج‌محل از 4 میلیون گردشگر

   


  تاج‌محل در شش ماهه نخست امسال میزبان بیش از چهار میلیون گردشگر بوده است.


  وزیر گردشگری ایالت «گوجرات» کشور «هند» اعلام کرد که بنای تاریخی مشهور «تاج‌محل» در شش ماهه نخست سال جاری میلادی میزبان بیش از چهار میلیون گردشگر بوده و عنوان جاذبه نخست گردشگری «هند» را به خود اختصاص داده است.

 «تاج‌محل» در شش ماهه نخست امسال میزبان چهار میلیون و 140 هزار گردشگر از کشورهای مختلف جهان بویژه کشورهای اروپایی، «آمریکا» و «استرالیا» بوده، این در حالی است که تاج‌محل در سال 2010 نیز میزبان نزدیک به هفت میلیون گردشگر بود که بر این اساس عنوان جاذبه نخست گردشگری هند را به خود اختصاص داد.

  در این شرایط مسوولان ایالت گوجرات در قالب طرح سه ساله قصد دارند در قالب طرح توسعه فرودگاه شهر «آگرا» که شامل احداث چند ترمینال جدید و نصب تجهیزات لازم برای فعالیت شبانه‌روزی است، تعداد بازدیدکنندگان تاج‌محل را دو برابر کنند. ‌

  این در حالی است که در سال‌های اخیر و بویژه در سال 1997 میلادی با هدف برگزاری یک کنسرت موسیقی در این مکان، اقداماتی در راستای رفاه گردشگرانی که قصد بازدید از این بنا را داشتند، انجام شدند که از آن جمله به توسعه‌ی راه‌های منتهی به این بنای تاریخی می‌توان اشاره کرد.

  البته باستان‌شناسان هندی بر این باورند که افزایش تعداد بازدیدکنندگان از این بنای تاریخی سبب تسریع در روند تخریب این بنا می‌شود و به همین دلیل، آنها انجام اقدامات حفاظتی را درباره‌ی این بنای تاریخی‏، پیش از هجوم گردشگران به آن می‌خواهند.

  بنای تاریخی «تاج‌محل» در قرن هفدهم میلادی به‌دستور یکی از پادشاه‌های مغول هند به نام شاه‌جهان برای اثبات علاقه‌ای او به همسرش در مدت 22 سال ساخته شده است.

  این بنا که در شمال شهر آگرا در منطقه‌ی گوجرات و در 400 کیلومتری دهلی‌نو ـ پایتخت هند ـ واقع است، نمایی از سنگ مرمر سفید دارد و طبق بررسی‌های باستان‌شناسان با استفاده از 20 هزار قطعه‌سنگ مرمر روی سکویی عظیم از مرمر بنا شده است.

  نمای این بنای تاریخی در سال‌های اخیر به‌دلیل آلودگی‌های محیطی ناشی از فعالیت‌های معادن منطقه‌ی گوجرات، صدمه دیده و رنگ آن از سفید به زرد متمایل و ترک‌هایی نیز در آن ایجاد شده است.

  از سوی دیگر، مقامات صنعت گردشگری هند در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان این بنای تاریخی انجام داده‌اند که که از آن جمله به توسعه‌ی باغ مجموعه، فرودگاه منطقه‌ی گوجرات، استاندارد کردن هتل‌های منطقه‌ی آگرا، تبلیغ در شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی و تسهیل شرایط صدور ویزا برای گردشگران خارجی می‌توان اشاره کرد.

  بنای تاریخی تاج‌محل در سال 1983 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.


منبع: ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد