صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنایع‌دستی کرمانشاه در یک نگاه

استان کرمانشاه از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های ایرانی و یکی از نقاط باستانی ایران است. در باورهای اساطیری بنیان کرمانشاه را به تهمورث دیوبند - پادشاه افسانه‌ای پیشدادیان - نسبت می‌دهند کسی که ریسندگی، بافندگی و صنعت را به مردمان آموخت برخی از مورخین نیز بنای آن را به بهرام پادشاه ساسانی منسوب می‌دانند.

در هر حال شواهد باستان‌شناسی - از قدیمی‌ترین نشانه‌های تمدن در گنج‌دره هرسین تا آثار دوران مادی، هخامنشی، ساسانی و دوران اسلامی و پس از آن گواه آن است که مناطق مختلف کرمانشاه در اعصار مختلف همواره مورد توجه حکومت‌های وقت بوده است و این استان خاستگاه و قرارگاه بسیاری از تمدن‌های ایرانی است.

همچنین کرمانشاه از دیرباز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و نیاز اهالی به لوازم و مواد اولیه زیستی، مرکز صنایع‌دستی بوده است و شاخص‌ترین تولیدات صنایع‌دستی و در بین مردم بومی، افراد مستعد و ماهر در هر رشته پرورش یافته‌اند.

شاخص‌ترین تولیدات صنایع‌دستی استان کرمانشاه عبارت است از گلیم، قالی و گیوه و سازه‌های سنتی است که در کنار آن‌ها به ترتیب صنایع‌دستی دیگری نیز وجود دارد.

جاجیم‌بافی،‌ چاقو‌سازی و ابزارآلات فلزی ،قلمزنی، منبت، معرق، پارچه‌ دستباف، نازک‌کاری چوب و ریزه‌کاری چوب، نمدمالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیغ‌بافی، دوخت‌های سنتی(رودوزی)، گلیم‌ گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبدبافی،‌ نساجی(موج‌بافی و اهرامی‌بافی)‌ تراش شیشه، رنگرزی سنتی،‌طراحی فرش، تذهیب،‌نگارگری،‌خراطی، مجسمه‌سازی و ... از جمله تولیدات حال حاضر استان کرمانشاه است که امکانات آموزش آن‌ها نیز در سطح استان فراهم است.

طی سال‌های اخیر معاونت صنایع‌دستی استان کرمانشاه تلاش مضاعف کرده تا صنایع‌دستی که از رونق دیرینه برخوردار بوده تولیدات آن‌ها بیشتر به سایر نقاط ایران و خارج از آن صادر شود.

متولی صنایع‌دستی در گذشته با نام سازمان صنایع‌دستی و در حال تحت عنوان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در عرصه‌ هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان و جهت پیشبرد و توسعه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و حمایت هر چه بیشتر از صنعتگران و هنرمندان فعالیت‌های فراوانی را انجام داده است.

اهم فعالیت‌های معاونت در بخش صدور مجوزهای سه‌گانه برای هنرمندان و صنعتگران استان بوده است . طی چند سال اخیر از 50 هزار هنرمند فعال این استان حدود 5 هزار هنرمند و صنعتگر شناسایی و برای متقاضیان کارت شناسایی صادر شده است.

صدور مجوز کارگاهی حدود 320 کارگاه صنایع در سطح استان در رشته‌های اصیل و بومی صادر شده و همچنین ثبت اطلاعات صنعتگران و هنرمندان در بانک اطلاعاتی طی 2 سال اخیر حدود 3500 آمار در بانک اطلاعاتی ثبت و بخش آموزش رشته‌های صنایع‌دستی به متقاضیان در تمامی سطح استان به خصوص روستاها و مراکز دور افتاده و عقد قراردادهایی با سازمان‌های مرتبط مثل امور عشایری،جهاد کشاورزی،بهزیستی،کمیته امداد،امور بانوان جهت امر آموزش صورت گرفته است .

همچنین اعزام هنرمندان و صنعتگران به بیش از حدود 400 نمایشگاه داخلی طی هر سال و چندین نمایشگاه خارج از کشور ، معرفی هزار نفر از هنرمندان و صنعتگران به صندوق مهر‌رضا برای اخذ تسهیلات خانگی و کارگاهی طی چند سال اخیر ، معرفی حدود 500 نفر از صنعتگران و هنرمندان به اداره کل فنی و حرفه‌ای برای اخذ گواهی صلاحیت و معرفی صنعتگران و هنرمندان به اداره کل تأمین اجتماعی جهت برخورداری از مزایای بیمه نیز انجام شده است .

طی سال‌های اخیر معاونت صنایع‌دستی برای آشنایی هر چه بیشتر و بهتر عموم مردم علاقه‌مند و شناسایی و ارتباط هر چه بیشتر مردم با این صنعت‌دستی از طریق اداره کل استان اقدام به ایجاد موزه‌های صنایع‌دستی در شهرستان‌ها و مرکز استان و همچنین برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در اماکن گردشگری تاریخی و همچنین 2 بازارچه صنایع‌دستی در شهرستان‌های دالاهو، کرمانشاه کرده است و 3 نمایشگاه دائمی در دستور کار قرار دارد.

معاونت صنایع‌دستی برای اطلاع‌رسانی و آشنایی هر چه بیشتر مردم از طریق چاپ بروشور و مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیون و چاپ صدها مقاله علمی در هنرهای سنتی و صنایع‌دستی گام مهمی برداشته است .

همچنین طی 2 سال گذشته با راه‌اندازی نخستین انجمن حمایت از صنایع‌دستی و هنرمندان و صنعتگران استان و همچنین اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع‌دستی و فعال‌سازی این انجمن‌ها باعث رونق‌بخشی این صنعت و دلگرمی هنرمندان و صنعتگران شده است.

منبع: خبرگزاری میراث آریا



صنایع دستی فرصتی مناسب برای ایجاد اشتغال
صنایع دستی؛یکی از مهمترین صنایع اشتغال زای کردستان
اشتغال زنان در صنایع‌دستی برای نظام اهمیت دارد

جایگاه گردشگری با نگاهی کاربردی برای دستیابی به توسعه پایدار

در دنیای امروز صنعت گردشگری یکی از مهمترین بخش‌هایی است که در اقتصاد هر کشور در زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد می‌تواند تاثیرگذار باشد اگرچه وجود برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌ها برای سرمایه‌گذاری و توجه به این حوزه با تردیدهایی مواجه شده است اما وجود جاذبه‌های طبیعی، اقلیم‌های متفاوت جغرافیایی به همراه میراث و تمدن بشری دست مایه‌های گرانقدری است که می‌تواند تحولات بنیادین در عرصه‌های مختلف به همراه داشته باشد.

استان گلستان با دارا بودن تمام قابلیت‌های ذکرشده در کنار تنوع قومی و نژادی می‌تواند به عنوان استان هدف گردشگری کشور مورد توجه قرار گیرد.

این استان با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع و قابل توجه یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور به شمار می آید، اقلیم‌های مختلف و تنوع آب و هوایی در هر فصل از ویژگی‌های بارز استان گلستان است ولی با وجود این توانمندی‌ها، سهم استان از منابع درآمد گردشگری و جذب گردشگر بسیار ناچیز است.

استان گلستان به لحاظ موقعیت مکانی داشتن عناصر مهم جذب گردشگر چون مناظر طبیعی بدیع، آثار باستانی، تنوع اقلیمی و تمدن ریشه‌دار می‌تواند با تقویت صنعت به سمت اقتصاد گردشگری و تنوع بخشیدن به فعالیت‌های در این حوزه برای ایجاد این فرصت شغلی گام‌های بلند و استواری بردارد.

اما استان گلستان با وجود تمام قابلیت‌های ذکر شده مقصد کدام گردشگراست؟ شاید نخستین و ساده ترین پاسخ این باشد که گلستان مقصد همان گردشگرانی است که در طول سال به بهانه‌های مختلف به استان وارد می‌شوند. این بهانه می‌تواند تجارت صنعت، تفریح و تفرج و نهایتاً گذر و توقف کوتاه برای زیارت مرقد حضرت رضا(ع) باشد.

واقعیت این است که مقصد گردشگری برحسب اولویت‌های گردشگران در انتخاب مقصد برای سفر برحسب اهمیت نسبی وجود امکانات و ارائه خدمات مناسب در یک مکان و در مجموع مکان‌های بازدیدشده گردشگران معنی پیدا می‌کند.

گرایش و تمایل مسافرت به یک مکان می‌تواند آن مکان را در زمره مکان‌های بازدید شده گردشگران قرار دهد. به این ترتیب وجود گردشگران می‌تواند در تعیین بازار هدف و رونق مقصدهای گردشگران نقش داشته باشد.

یکی از محورهای توسعه استان گلستان در سند برنامه چهارم، توسعه صنعت گردشگری است. سیاست‌ها و خط مشی‌های تعیین شده در بخش گردشگری در این سند حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، شناسایی و جمع آوری مدارک و مستندسازی ابنیه‌ها و اماکن و محوطه‌های فرهنگی– تاریخی استان جهت ثبت در فهرست میراث فرهنگی کشور، تکمیل و توسعه پروژه‌های توسعه فضاهای گردشگری، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغاتی و آموزشی و نهایتاً تجهیز و توسعه زیربناها و زیرساخت‌های گردشگری است.


هدف‌های توسعه بخش گردشگری عبارتند از:

1- حداکثر رساندن سهم گردشگری در ایجاد فرصت‌های اشتغال

2- ایجاد بستر مناسب برای جلب مشارکت بخش‌های خصوصی، تعاونی و هدایت سرمایه‌های خصوصی برای توسعه فعالیت‌های گردشگری

3- انجام مطالعات در زمینه فراهم آوردن بستر مناسب جهت احداث زیرساخت‌های گردشگری

4- گسترش پژوهش‌های تاریخی، فرهنگی و تلاش در جهت شناسایی و مستندسازی آثار و ابنیه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی

5- تلاش در جهت افزایش ماندگاری مسافران در استان به عنوان استان مقصد گردشگری

6- توسعه و ساماندهی گردشگری طبیعی، تاریخی، مذهبی، ورزشی، درمانی

7- برقراری یک نظام موثر شاخص جهت مدیریت منابع گردشگری براساس اصل

8- برقراری ارتباط میان کشورهای آسیای میانه به عنوان بازارهای هدف گردشگری توسعه پایدار

9- توسعه فن آوری اطلاعات و به کارگیری آن درصنعت گردشگری .


منبع: خبرگزاری میراث آریا




برنامه ریزی برای توسعه پایدار در جهانگردی

نقش امنیت در توسعه پایدار گردشگری


تعریف درستی از اقامت در سفر نداریم

اینکه زمانی از ترافیک و اوج مسافر در عذاب هستیم و مکانی برای اقامت ایشان نداریم و زمانی هم به دلیل نبود مسافر تا مرز ورشکستگی پیش می‌رویم، نشان‌دهنده این است که تعریف درستی از اقامت در سفر نداریم.
   
در نوروز 90 بیش از 82 درصد سفرها توسط خودروهای شخصی انجام شده است و به گفته مسئولین ‌18 درصد سفرها نیز توسط وسایل نقلیه عمومی انجام شده است که نسبت به گذشته 10 تا 15 درصد افزایش داشته است. به گفته مدیر اتحادیه هتداران تهران این امار و ارقام در نگاه اول افزایش سفر را نشان می دهند درحالی که اگر تناسبی از آنها بگیریم شاهد کاهش سفر و تناسب 8 به یک خواهیم بود.
 
رجبعلی خسروآبادی در این خصوص گفت: متولیان گردشگری در اعلام آمار نفر-سفر، پلیس‌راه را مبناقرارداده‌اند درحالی که این آمار می تواند برای حوزه حمل و نقل قابل بررسی باشد درحالی که گردشگری به کسی گفته می‌‌شود که در مکانی اقامت داشته و ماندگار باشد.
 
به گفته وی مسافران ما نمی‌دانند از سفر خود چه هدفی دارند و قصد دارند در مسافرت چه انجام بدهند. از این روست که برای سفر و اقامت خود برنامه ریزی نمی کنند و اسباب سفر را جمع کرده سوار وسیله شخصی خود شده و سفر را آغاز می کنند.
 
خسروآبادی با اشاره به آمار 60 درصد اشغال هتل های 5 ستاره در فروردین 90 معتقد است: این آمار به معنای آن است که تعریف مناسبی از اقامت نداریم. زمانی از ترافیک و اوج مسافر در عذاب هستیم و مکانی برای اقامت ایشان نداریم و زمانی هم به دلیل نبود مسافران تا مرز ورشکستگی پیش می‌رویم.
وی از بی برنامگی مسافران، افزایش هزینه سفر به واسطه افزایش قیمت بنزین و... به عنوان زنجیره‌های متصل به هم نام ‌برد که سبب کاهش آمار اقامتی مسافران شده است.
 
بی‌برنامگی و عدم رعایت سیستم رزرواسیون در کشور سبب شده است که هتلداران و دیگر زنجیره‌های متصل به گردشگری در زمانهای پر رفت و امد سفر در ایران دچار مشکل شوند. به گفته وی مسافرانی که بدون برنامه به سفر می روند برنامه ریزی خاصی برای محل اقامت خود ندارند اینگونه است که هتل دار نیز با بی برنامگی مواجه می شود و این روند ادامه می یابد چراکه تمام عناصر سفر همانند یک زنجیره واحد به یکدیگر متصل هستند و بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند.


منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی