صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

عید نوروز

  ایرانیان باستان، بر پایه‌ی آموزش‌های پیامبرشان اشو زرتشت، بر این اندیشه بودند که شادی از جلوه‌های نیک اهورایی و همساز با زندگی‌ست، با این نگرش، پیوسته بر آن بودند تا در هر مناسبتی اندوه و سوگواری را از خود دور سازند.

جشن نوروز از برجسته‌ترین و با شکوه‌ترین یادگاری‌های ایرانیان است که سال‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و یکی از جشن‌های بسیار کهن جهان به شمار می‌رود.

بیشترین ارزش این جشن را می‌توان در آن دانست که با سپری کردن نشیب و فرازهای فراوان، چون کوهی استوار ایستاده و با روح و احساس مردم این سرزمین چنان سرشته شده است که آنها همه ساله در ژرفای دل و جان و روان خود چشم به راه فرا رسیدن آن هستند و از هفته‌ها قبل، با ایمان و علاقه‌ی سرشتی به پیشبازش می‌روند.

بدین گونه هنگامی که گل، گیاه و سبزه جان تازه می‌گیرند و جهانِ زنده، درفش رنگارنگ زندگی را به شادی می‌افزاید، از سوی دیگر فروغ عشق و امید سراسر آفرینش را فرا می‌گیرد و جنبش، تلاش و کوشش در همه جا و همه چیز دیگر بار جان می‌گیرد. سال نو و جشن نوروز در شروع ماه فروردین با شکوهِ تمام آغاز می‌شود.

 

 پیدایش نوروز

  گروهی از پژوهشگران و تاریخ‌نگارانِ ایرانی بر این باورند که جشن نوروز را جمشید، پادشاه پیشدادی، بنیان نهاده است؛ نکته و باوری که دانشمندان و شاعرانی چون: حکیم فردوسی توسی، خیام نیشابوری و ابوریحان بیرونی در آثار ارزشمند خود گزارش آن را به خوبی شرح داده‌اند. در ادبیات کهنِ منسوب به زرتشتیان آمده است که خداوند جان و خرد، گیتی را در شش هنگام یا شش چَهره (گاهنبار) آفریده و هر چَهره، پنج روز به طول انجامیده و در هر چَهره یکی از پدیده‌های اهوارامزدا که لازمه زندگی است آفریده شد.

به این ترتیب که نخست آسمان، سپس آب، زمین، گیاهان، جانوران و در پایانِ چَهره ششم که پنج روز آخر هر سال است، انسان آفریده شده و با پیدایش انسان، تکامل در آفرینش به مرحله تازه‌یی رسید و از آن پس انسان اندیشمند با بهره‌گیری از شرایط مناسبی که از پیش برایش فراهم شده بود زندگی خود را روی زمین آغاز کرد.

زرتشیان برابر نوشته‌های اوستایی باور دارند که دَه روز مانده به آغاز فروردین ماهِ هر سال، فرَوَهرهای درگذشتگان، به زمین فرود خواهند آمد، مدت ده شبانه‌روز میهمان فرزندان و نوادگان خود خواهند بود و در سپیده‌دم نخستین روز از ماه فروردین (آغاز نوروز) به جایگاه مینوی خود باز خواهند گشت. در شبِ پیش از نوروز، زمانی که تاریکی آخرین شب سال در برابر سپیده‌دم نخستین روز بهار، رنگ می‌بازد، با افروختن آتش بر بالای بلندی و یا بام خانه‌ها، بازگشت فرَوَهَرها از زمین را بدرقه می‌کنند و با نیایش خود، خشنودی روان و فرَوَهَر درگذشتگان را فراهم می‌سازند و بازآمدنشان را در آغاز سال بعد، آرزو می‌دارند.

 

 سفره نوروزی

 پیش از تحویل سال نو باید سفره‌ی نوروزی آماده شود. در زمان گذشته این سفره را، زیرِ ویجو پهن و پس از آغاز سال نو آن را به روی ویجو منتقل می‌کردند.

در سفره‌ی نوروزی به جز نماد‌هایی از امشاسپندان، میوه، خوراکی و چیزهای دیگری هم وجود دارد.

کتاب اوستا - نامه‌ی آیینی زرتشتیان - یا کتاب گات‌ها - پیام اشوزرتشت - را در کنار آینه و گلابدانِ پُر از گلاب می‌گذارند. چراغ روشن که نماد فروغ ایزدی و یادآور نیک‌اندیشی و راستی است نیز در سفره وجود دارد. چند تخم‌مرغ ساده و رنگ کرده را هم که نشان باروری می‌دانند بر روی سفره قرار می‌دهند.

 

 

 

هفت سین

 در سفره‌ی نوروزی «هفت سین» نیز فراهم می‌شود. عدد هفت یکی از عددهای ورجاوند و گزیده شده در فرهنگ ایرانی و زرتشتی است. هفت‌سین در مراسم نوروزی به روایت‌های گوناگون به وجود آمده است، گروهی از پژوهشگران بر این باورند که در زمان ساسانیان، بشقاب‌های نقش‌دار بسیار زیبایی را از سرزمین چین به ایران آورده‌اند که به تدریج به نام آن سرزمین «چینی» نام گرفته‌اند و واژه «چینی» بعدها به «سینی» تبدیل شده است. در جشن نوروزِ آن زمان، میوه‌ها و شیرینی‌ها و خوراکی‌های دیگر را در هفت عدد از این سینی‌ها می‌چیدند و بر سفره نوروزی می‌گذاشتند و آن را هفت‌چینی یا هفت‌سینی می‌گفتند که بعدها در طول زمان به هفت‌سین تبدیل شده است.

گروهی دیگر چنین باور دارند که در زمان‌های پیش و به هنگام نو شدن سال، هفت‌شین بر سفره نوروزی می‌گذاشتند مانند: شیر، شکر، شیرینی، شربت، ... که به تدریج به هفت‌سین تبدیل شده است؛ گروهی دیگر بر این گمانند که ابتدا هفت‌چین بوده است، یعنی هفت نوع چیدنی از درخت، که بعدها به هفت‌سین تغییر یافته است.

 

 سیزده‌ی نوروز

 سیزدهمین روز از ماه فروردین، تیر یا تِشتَر نام دارد.

ایزد تیر یا تشتر که در اوستا یشتی هم به نام آن وجود دارد، ایزد بازان است. در باور پیشینیان پیش از اشوزرتشت، برای اینکه ایزدِ باران در سال جدید پیروز شود و دیو خشکسالی نابود گردد باید مردمان در نیایش روز تیر، از این ایزد یاد کنند و از او درخواست باریدن باران داشته باشند. در ایران باستان پس از برگزاری مراسم نوروز، هنگامی که سبزه از زمین می‌رویید و گندم و حبوبات سبز می‌گشتند، در روز سیزدهم که به ایزد باران تعلق داشت مردم به دشت و صحرا و کنار جویبارها می‌رفتند و به شادی و پایکوبی می‌پرداختند و آرزوی بارش باران را از خداوند می‌کردند.

  

منبع: narenj.com 

 

 

نوروز و آیین‌های آن 

جلوه های نوروز و بهار در شعر فارسی 

نوروز در شعر و اندیشه خیام 

چکیده‌ای درباره گاهشماری جلالی

تاثیر مشکلات اقتصادی بر صنعت گردشگری

 مشکل بی ثباتی قیمت ها، تورم و چندگانگی موجود در نرخ گذاری‌ها و سهمیه بندی سوخت به‌عنوان معضلی جدید، صنعت متنوع و درآمدزای گردشگری را بیش از پیش در ایران دچار مشکل کرده است.  

 درحالی که درآمد جهانی جهانگردی همه ساله بالغ بر صدها میلیارد دلار است، ایران که از زمره پراستعدادترین کشورها در این زمینه به شمار می رود و جاذبه های فراوان طبیعی، تاریخی و فرهنگی آن زبانزد خاص و عام است، از این سفره گسترده تنها چند صدهزار دلار بهره می جوید.
صنعت توریسم که اینک به عنوان یکی از زیربخشهای خدمات در اقتصاد  کشور به شمار می رود، علاوه بر مشکلات خاص خود، با مشکلات عمومی اقتصاد کشور مواجه است.
گذشته از مشکلات عدیده ای همچون کمبود امکانات مالی برای توسعه و تجهیز تاسیسات موردنیاز؛ صنعت گردشگری و عدم تمایل بخش خصوصی بر سرمایه‌گذاری در این حوزه به علت نداشتن تامین و تضمین مالکیت و عدم سودآوری و حمایت دولت که درنهایت، گردشگران به خصوص توریست داخلی را در فصلهای پر سفر سال با مشکل نبود جا و کمبود مکان اقامتی مناسب مواجه می سازد.
از سوی دیگر مشکل بی ثباتی قیمت ها، تورم و چندگانگی موجود در نرخ گذاری ها، وجود دارد. عدم تامین وسایل حمل و نقل عمومی موردنیاز برای مسافرتهای فردی و گروهی گردشگران ایرانی و خارجی در داخل کشور از راه زمینی، هوایی و دریایی و مشکلات عدیده دیگر، از یک سو و سهمیه بندی سوخت، به عنوان معضلی جدید از سوی دیگر، صنعت متنوع و درآمدزای گردشگری را بیش از پیش در ایران دچار مشکل ساخته است.
باتوجه به تبلیغات سوء که با هدف مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی و ایجاد مشکلات سیاسی و اجتماعی در سطح بین المللی برای به انزوا کشیدن جمهوری اسلامی و عدم تطبیق و هماهنگی فرهنگ جهانگردان برخی از کشورها با فرهنگ اسلامی صورت می گیرد، گردشگران داخلی در ایران از بازار پرطرفدارتر و شلوغ تری نسبت به توریست خارجی برخوردار است. با درپیش گرفتن سیاستهایی چون سهمیه بندی سوخت و نظایر آن از جانب دولت، متاسفانه از این پس به این بخش نیز کمتر می توان امیدوار بود.
با چنین روندی صنعت گردشگری شامل هتلها، مهمان‌سراها، فروشگاه های بین المللی راهی، حمل و نقل های بین شهری، اتاقهای اجاره ای محلی بطور مستقیم و صدها شغل مرتبط دیگر به طور غیرمستقیم مشمول مهلک‌ترین ضربات اقتصادی خواهند شد. 


منبع: خبرگذاری میراث فرهنگی



اهمیت توریسم یا گردشگری در اقتصاد ایران

دانلود مقاله رابطه توسعه گردشگری و رشد اقتصاد در ایران

دانلود مقاله رابطه علی میان گردشگری و رشد اقتصادی


اقتصاد و جهانگردی

 اقتصاددانان معمولاً منابع را به منابع آزاد (یعنی به قدری فراوانند که برای تخصیص آنها به هیچ ساز و کاری نیازی نیست)  منابع کمیاب (یعنی منابعی که عرصه آنها در قیاس با تقاضای بالقوه، محدود است )تقسیم می کنند.منابع کمیاب را به نوبع خود می توان به صورت زیر طبقه بندی نمود :

منابع طبیعی ـزمین ،معدن،آب و منابع زیست شناختی

منابع کار ـ کار انسان، و“ کارآفرینی”

منابع سرمایه ای ـ افزایش سایر منابع به دست انسان

مطالعات اقتصادی اکثراً به بررسی تصمیمات مربوط به تولید و تخصیص این منابع کمیاب می پردازند.

هر جامعه ای،تصمیمگیری درباره تخصیص منابع را در چند سطح انجام می دهد .یک کشور می تواند یک نظام سیاسی را اتخاذ کند که دارای روش شناسی تخصیص منابع باشد؛مانند قیمتگذاری از طریق بازار در اقتصاد سرمایه داری یا برنامه رزی متمرکز در اقتصاد کمونیستی .در نظام اول ،تصمیمات ملی یا منطقه ای ،عامل تخصیص منابع بین فعالیتها و کاربردهای اقتصادی مولد و نامولد است.برای مثال ،دولت ،صاحبان صنایع وگروههای فشار درباره قطعه زمینی مذاکره می کنند، که یا برای فعالیتهای مدنی،کشاورزی و جهانگردی قابل استفاده است یا بصورت طبیعی حفظ شود (از نظر اقتصادی،نامولد باقی بماند).در سطح صنعت،بنگاهها بر سر منابعی رقابت می کنند که کم و بیش مختص آن صنعت است.برای مثال،هتلداران  و صاحبان رستورانها شاید با استفاده از پیشنهاد اغواکننده پرداخت حقوق بیشتر برای استخدام آشپزهای خوب ـ«منابع کار ماهربرای تهیه غذا»ـ رقابت می کنند.حتی درون یک فعالیت مولد،رقابتی در تقاضای منابع کمیاب وجود دارد و چگونگی تخصیص این منابع باید روشن شود.برای مثال،آیا اداره ملی جهانگردی باید تمام بودجه تبلیغاتی خود را به خرید ویدئوی تبلیغاتی اختصاص دهد یا به تهیه بروشور و پوستر ؟

راههای تعیین نتیجه این تصمیمات،موضوع اساسی مطالعات اقتصادی چه در سطح کلی و چه در ارتباط با فعالیتهای معیین را تشکیل می دهند. بنابر این یکی از حوزه های اصلی اقتصاد جهانگردی باید به پرسشهای زیر بپردازد:

 *در مناطق جهانگرد فرست و جهانگرد پذیر چه ساز وکارهایی برای تخصیص منابع به

  کار می رود؟

 *در رقابت برای مناطق کمیاب ،چگونه جهانگردی با فعالیتها و صنایع دیگر مقایسه می شود؟

 *چه نوع رقابتی بین عرضه کنندگان سفر و جهانگردی بر سر منابع و بارازهای تقاضا در می گیرذ؟

 *آیا کاربرد بعضی منابع در جهانگردی، “هزینه های فرصت” چشمگیری دارد؟

    اینها همه پرسشهای اثباتی هستند نه هنجاری؛به عبارت دیگر، آنها به نظر ما باید رخ دهد.این کتاب به ناگریزگاهی به ابراز داوری های ارزشی خواهد پرداخت ،زیرا جهانگردی تاثیر بسیاری از جوامع و اقتصاد آنها گذاشته است.

 منابع سفر و جهانگردی:

با توجه به تعاریف قلی بیان دو نکته ضروری می رسد؛

 چون تولید کنندگان و مصرف کننده نسبت به آنچه «محصول» جهانگردی را تشکیل می دهد ،غالباً تصورات متفاوتی دارند ،درباره اینکه چه منابعی در جهانگردی به کار می رود،شاید اختلاف نظر وجود داشته باشد .

بعضی از منابعی که صنعت جهانگردی متقاضی آن است ،کالای عمومی یا حتی منابع رایگان هستند.

در حالیکه می توان گفت که در جهان امروز اگر منابع رایگانی هم باقی مانده باشد ،تعداد آن انگشت شمار است -یعنی هر نوع فعالیت بشر در این جهان عملاً تقاضایی را پدید می آورد که بلاخره کسی باشد هزبنه اش را بپردازد ـ اما بی شک بسیاری از کالاهای مورد تقاضا در جهانگردی کالای عمومی هستند.این کالاهای می تواند تسهیلات موجودی باشد ،که مورد بهره برداری کامل قرار نگرفته اند و فرد بدون کاهش استفاده دیگران از این تسهیلات از آن استفاده می کند.به عبارت دیگر این وضعیت نشاندهنده آن است که میزان ،هزینه-فرصت به صفر رسیده است

اگر خانواده ای با اتومبیل خود در فصل غیر تعطیل به تعطیلات برود ،می تواند از شبکه راهها ،پارکهای عمومی یا ملی و سواحل استفاده کند و با تماشا کردن یا عکس برداری از مناظر آنها بهره برد،بی آنکه مانع استفاده دیگران شده باشد.البته اگر همین خانواده در فصل تعطیلی به سفر می رفت بر اثر ازدحام وسیله نقلیه و تراکم جمعیت در مقصد و ضایع شدن منظر ،هزینه فرصت چشمگیری پدید می آمد. عرضه کنندگان سفر و جهانگردی نیز ترکیبهای مختلفی از همان منابع کمیابی را به کار می برند که تولید کنندگان دیگر مورد استفاده قرار می دهند.

تلاش های گوناگونی برای تعیین و طبقه بندی منابعی که از نظر آماری سهم چشمگیری ذر سفر و جهانگردی دارند انجام شده است.

 
ترکیب منابع :

چون تولید محصولات جهانگردی نیاز به کاربرد منابع یا عوامل تولید دارد ،چگونگی رابطه منابع تولید و محصول باید مورد بررسی قرار گیرد .اقتصاددانان این رابطه را تابع تولید نامیده اندد.

بابررسی تابع تولید علاوه بر تعیین کل منابع لازم برای تولید یک محصول ،می توان بع سایر روش های ترکیب این منابع پی برد.طبق نظریه کلاسیک ،با تکنولوژی معین و به فرض ثابت بودن سایر شرایط ،میزان کاربرد هر عامل تولید بستگی به بازده نهایی و قیمت آ ن دارد .

طبقه بندی انواع جهانگرد بر اساس سبک زندگی :

هرچند برای شناخت زمینه رفتاری انواع جهانگردان،بررسی سبک زندگی و خصوصیتهای شخصیتی اهمیت دارد ،اما برای تحلیل اقتصادی،اغلب طبقه بندی جهانگردان بر اساس اثر رفتارشان کفایت می کند.این امر را در مورد اثری که جهانگردان بر کشور مقصد میگذارند،می توان تفکیک تعاملی نامید. با این نوع طبقه بندی،جهانگردان بر حسب عوامل جمعیتی یا روان شناختی قابل طبقه بندی هستند.

) 1972,Cohen E) جدول انواع جهانگرد بر حسب چگونگی تعامل با کشور مقصد:

اثر بر مقصد و صنعت سفر

نوع جهانگرد

کم شمار ؛تقریباً بدون مصرف«محصولات جهانگردی»،

کاوشگر

نسبتاً کم شمار،دارای تقاضای بی کشش در برابر قیمت محصولات مسافرتی و جهانگردی بسیار مرغوب،عامل آغاز احتمالی سرمایه گذاریها در کشور مقصد

نخبگان

متقاضی دائمی سفر،اما با اقامت در خانه میزبان یا اقامتگاه شخصی،بنا براین با مصرف کم محصولات جهانگردی کشور مقصد،اما عامل افزایش مخارج محلی در کشور مقصد

میهمان یا دارای خانه دوم

پر شمار؛سفر گسترده؛تقاضای با کشش قیمتی ،تقاضای زیاد برای محصولات جهانگردی تولید شده در کشور مقصد یا متعلق به آن

جهانگرد فردی

بسیار پر شمار و بین مناطق جهانگرد فرست و مقصد های معین؛وابستگی کامل بخش هایی از صنعت سفر به آنان (مانند هواپیماهای دربستی)،اثر اقتصادی و هزینه های زیاد در مقصد،عامل احتمالی سرمایه گذاری سنگین بنگاههای کشور جهانگرد فرست در کشور مقصد

جهانگردی انبوه

 

منبع: مجله اینترنتی فصل نو



اهمیت توریسم یا گردشگری در اقتصاد ایران

دانلود مقاله رابطه توسعه گردشگری و رشد اقتصاد در ایران

دانلود مقاله رابطه علی میان گردشگری و رشد اقتصادی


گردشگری ترکیه را چه عواملی تقویت می‌کند؟

استانبول-ترکیه  

 مسئولان گردشگری ترکیه چه عواملی را در سیاست گذاری‌های خود لحاظ کرده‌اند که مدیران گردشگری در کشوری مانند ایران از آن غافل بوده‌اند؟! شاید همه این بسترسازی‌ها بود که توانست گردشگری این کشور را در بدترین شرایط از رکود نجات دهد.  
   

  "ایران آن‌طور که باید و شاید به ترک‌ها شناسانده نشده است." ازگر اوزلاسان تیرماه سال گذشته در دیدار از ایران در نشست گردشگری ایران و ترکیه، چنین جمله‌ای را عنوان کرد. البته مشابه این جمله را بارها مسئولان گردشگری دیگر کشورها نیز به صور مختلف عنوان کرده‌اند اما این تنها یک سوی معادله است سوی دیگر معادله زمانی است که از توفیق کشورهای موردنظر در جذب گردشگر سخن به‌میان می‌آید.
افزایش 4 میلیون نفری شمار گردشگران تنها در یک شهر ترکیه و ارتقاء ترکیه در نمایشگاه گردشگری به رتبه دهم؛ آنهم درمیان بیش از 50 کشور موفق در حوزه توریسم، از نابرابر بودن موضوعی حکایت می‌کند که از همان ابتدا کار مقایسه را غیرممکن می‌کند. شاید اگر نبود افزایش 50 درصدی گردشگران ورودی به ترکیه از تنها یک کشور( ایران) از سال 2004 تا سال 2005 به‌سختی می‌شد از نابرابری این معادله سخن به‌میان آورد. 
 

مسئولان گردشگری ترکیه چه عواملی را در سیاست گذاری‌های خود لحاظ کرده‌اند که مدیران گردشگری در کشوری مانند ایران از آن غافل بوده‌اند؟!
  ایجاد تسهیلات در صدور ویزا، پائین آوردن عوارض خروجی، ایجاد شبکه‌های تلویزیونی و وب‌سایت‌های مشترک و متنوع، گردهمایی‌های کاربردی میان آژانس‌داران و تورگردانان  این کشور و رسیدن به راهکارهای عملی در جذب مشتری، شرکت فعال در نمایشگاه‌های گرشگری و ایجاد غرفه‌های بزرگ و مشترک و انتشار انواع کتاب‌های راهنمای گردشگری، همکاری با کشورهای عضو اکو؛ کشورهای اسلامی؛ کشورهای منطقه خاورمیانه؛ اروپا و غرب، ترجمه انواع کتاب و راهنما و بروشورهای تبلیغاتی به تمامی زبان‌هایی که مسافران این کشور با آن تکلم می‌کنند، برگزاری انواع مسابقه سفرنامه‌نویسی و جشنواره و نمایشگاه‌های فصلی، ساخت فیلم‌های مستند از جاذبه‌های گردشگری، ایجاد تسهیلات در اعطای بورس به دانشجویانی که این کشور، زبان آن یا موضوعات گردشگری آن را به‌عنوان رشته تحصیلی خویش انتخاب کرده‌اند، بسترسازی برای استانداردسازی قوانینی که در حوزه گردشگری در این کشور وضع می‌شود، ایجاد دهکده‌های گردشگری، رونق زیرساختهای گردشگری و سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و انواع تاسیسات لازم در موضوع گردشگری، حمایت دولت از انجام هرگونه سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری در موضوع گردشگری، اجرای طرح‌های مشارکتی با دیگر کشورها در زمینه گردشگری و نهادینه کردن آموزش‌های لازم در استقبال از گردشگر و ده‌ها و ده‌ها اقدام دیگر.    

  شاید همه این زیرساخت‌ها و بسترسازی‌ها بود که توانست گردشگری این کشور را در بدترین شرایط (شیوع ویروس آنفولانزای پرندگان و وقوع چندین انفجار تروریستی و بروز ناآرامی‌های مربوط به انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام(ص) در سال 2006 و 2007) که با رکود قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو شده بود؛ نجات دهد.
اما درست در همین زمان بود که وزیر گردشگری ترکیه درحالی که کشورش با رکود 6 درصدی جهانگردان خارجی مواجه شده بود، اعلام کرد کشورش در سال جدید میلادی گام‌های بزرگی برای رکوردشکنی برخواهد داشت.
ترکیه برای سال 2006 میلادی رفت که به استقبال 26 میلیون گردشگر خارجی برود اما این پیش‌بینی‌ها موفق نبود اگرچه در شش‌ماهه اول همین سال حدود 19 میلیون گردشگر وارد این کشور شدند.
 با این‌وجود مسئولان همین وزارتخانه دامنه خواسته‌های خود را از ظرفیت‌های گردشگری کشورشان بازهم افزایش دادند و رقم 27 میلیون گردشگر را برای 2007 و 28 میلیون گردشگر را برای 2008 پیش‌بینی کردند و این همه درحالی بود که درآمد این کشور از صنعت گردشگری در سال 2005 میلادی 18 میلیارد و یک میلیون دلار و در سال 2006 این مبلغ به 13 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید.
انتشار آمار مربوط به گردشگری ترکیه و توفیق این کشور در جذب جهانگردان درشرایطی صورت می‌پذیرد که ترکیه در رده‌بندی داشتن اماکن تاریخی سازمان جهانی گردشگری از ایران، هفده پله پایین‌تر است، اما تعداد گردشگران آن به‌صورت میانگین، سالانه 20 میلیون نفر و تعداد بازدیدکنندگان خارجی از کشور ما طبق آمار غیررسمی سالانه 200 هزار نفر است.
در سال‌های اخیر همانطور که شمار گردشگران اروپایی در این کشور افزایش می‌یافت، گردشگران کشورهای اسلامی و عرب‌زیان نیز دایم سفرهای خود را به این کشور افزایش داده‌اند تا آنجاکه بسیاری از هتل‌های این کشور در طول سال تقریبا از پیش رزرو می‌شوند.
 

شاید اگر ما نیز به اندازه ترکیه می‌توانستیم از این موضوع که ایران مهد تمدن‌های کهن و میزبان خوبی برای به‌نمایش گذاشتن آثار مربوط به این تمدن‌ها در جغرافیای گسترده‌ای است_ که امروز پاره‌هایی از آن را به دلایل سیاسی در طول زمان از دست داده‌ایم؛ اما هنوز این پهنه آن اندازه وسعت دارد و آن اندازه آثار را در خود جای داده است_ بهره برداری کنیم و  بی‌شک اگر مدیرانی از نوع مدیران گردشگری ترکیه بر این روند سیاست‌گذاری می‌کردند، امروز نفت تنها درصد اندکی از درآمد سالانه کشورمان را تشکیل می‌داد.
 

 منبع: خبرگذاری میراث فرهنگی

گردشگری درمانی مانند هزاران طرح دیگر بی‌سرانجام رها شده‌است

 ظرفیت‌های گردشگری درمانی، روستایی، ورزشی، جنگ و تفریحی در کشور موردبررسی قرار گرفته‌ اما رسیدن به ظرفیت‌های گردشگری درمانی پیش از هرچیز نیازمند تهیه طرح جامعی است که تنها با هماهنگی ستادسلامت گردشگری و وزارت‌بهداشت امکان‌پذیر است که البته تاکنون محقق نشده‌است. توریسم درمانی طرح های اجرایی نشده بسیاری دارد
 
جدیدترین بررسی‌ها نشان داد:" سنگاپور با ارائه متخصصان برجسته پزشکی در کنفرانس‌های پزشکی؛ خاورمیانه جایگاه اول در جذب متقاضیان امور بهداشتی و درمانی کشورهای عرب را از آن خود کرده و این کشور با آغاز سال نو (2008) به عنوان کشور پیشرو در صنایع مسافرت و گردشگری پزشکی آسیا؛ حضور قدرتمندی را در میان کشورهای خاورمیانه و عربی دارد."
گویا این فعالیت‌ها با طراحی و ارائه خدمات پزشکی جامع و اعزام بهترین متخصصان پزشکی برای ایجاد پایگاه‌های دائمی در دبی صورت‌گرفته است.
پیش از این هم خبری منتشر کردیم با این مضمون که "مسئولان گردشگری منطقه تان در کشور هند تلاش‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری و احداث بیمارستان‌هایی بزرگ در این منطقه آغاز کرده‌اند که این منطقه را تا سال 2012 به یکی از قطب‌های گردشگری درمانی تبدیل کنند."
 این همه درحالی صورت می‌گیرد که مشکلات بهداشتی فراوان در این منطقه به دلیل پایین آمدن کیفیت آب شرب؛ نگرانی‌هایی را برای مقامات صنعت گردشگری هند نیز به دنبال داشته است.
اگر کشور هند امروز یکی از قطب‌های گردشگری به‌شمار می‌رود تنها به‌دلیل ظرفیت‌های دیدنی این کشور نیست که توسعه زیرساخت‌های گردشگری از هر نوع_ ازجمله گردشگری درمانی_ این کشور را به قطبی برای گردشگری تبدیل کرده است، بلکه حاصل تلاشی است که مسئولان مناطق مختلف آن در ایجاد زیرساخت‌های لازم حتی با کمک کارشناسان خبره خارجی_ ولو با تهدیداتی که آلودگی آب آشامیدنی این مناطق را تهدید می‌کند_ به انجام می‌رسانند.
صنعت گردشگری ایران و چگونگی رونق آن، از مهمترین مباحثی بود که رسانه‌های کشور در طول یک سال گذشته به آن پرداختند.
گردشگری درمانی، روستایی و عشایری، ورزشی و جنگ و مناطق تفریحی، از شاخه‌هایی هستند که ظرفیت‌های آنان مورد بررسی قرار گرفته‌اند و احتمالا ردیف بودجه‌ای آن‌ها تعریف شده است اما رسیدن به ظرفیت‌های گردشگری درمانی پیش از هرچیز نیازمند تهیه طرح جامعی است که تنها با هماهنگی و یکسان‌سازی ستاد سلامت گردشگری و وزارت بهداشت امکان‌پذیر است.
این طرح که سازمان محیط‌زیست با هدف سیاست‌گذاری‌ در زمینه توریسم درمانی، استفاده از پتانسیل‌های بالقوه نظام بهداشت و درمان، ایجاد امکانات قوی بازاریابی بین‌المللی به‌منظور توسعه و تجهیز توریسم درمانی و...تهیه و تدوین کرده است، قرار است با برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوع تورسیم درمانی، مبادله گردشگر درمانی درمیان کشورهایی که با ایران درارتباط بیشتری هستند_  کشورهای عربی مانند بحرین و عمان_ اجرایی شود که البته تاکنون نشده است.
پیشنهادهایی که پیش از این برخی از آن‌ها را میراث‌خبر درقالب اخبار و گزارش‌هایی ارایه داده است، درمجموع شامل: همکاری شرکت توسعه گردشگری با وزارت بهداشت، راه‌اندازی مجتمع آب‌درمانی در منطقه جوشان کرمان، راه‌اندازی مجتمع آب درمانی ایرانیان، تشکیل کمیته‌های توریسم درمانی در قم و خراسان رضوی، تفاهم‌نامه بیمه درمانی گردشگران خروجی، پیشنهاد ارایه ساخت بیمارستان برای گسترش توریسم درمانی، پی‌گیری 20 مجتمع آب‌درمانی در مناطق سرعین، محلات، سیرک کرمان و بندرعباس و همکاری ستاد سفرهای ارزان قیمت با کمیته گردشگری درمانی است.
برخی از این طرح‌ها قرار بود که تا پایان سالجاری اجرای آنها به پایان برسد، اما مانند هزاران طرح دیگر بی‌سرانجام رها شدند.
این همه درحالی است که به زعم بسیاری کارشناسان موقعیت استراتژیک  و سابقه کهن طب ایرانى، وجود پزشکان ماهر و ارزانى خدمات درمانى در کشورمان مى‌تواند ایران را به قطب توریسم درمانى منطقه تبدیل نماید. 
 منبع: خبرگذاری میراث فرهنگی