صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

قوانین ورود به ایران با خودرو شخصی

   یک ماشین سفری داشته باشید و به همراه خانواده، وسایل اولیه مورد نیاز را بردارید و بزنید به سینه جاده. شهر به شهر و کشور به کشور بروید، بدون اینکه دغدغه جا ماندن از هواپیما و قطار و کشتی داشته باشید. آن وقت است که می‌توانید یکی از جذاب‌ترین انواع سفر را تجربه کنید.
کسی که می‌خواهد با خودرو شخصی‌اش به ایران بیاید و جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی این سرزمین را ببیند، باید مطابق با قوانین گمرک جمهوری اسلامی برای اتومبیلش پروانه موقت بگیرد.
  صدور پروانه ورود موقت برای اتومبیل‌های مسافران ورودی به کشور تنها برای آن دسته از مسافران انجام می‌شود که مقیم خارج از کشور هستند و شرط شش ماه اقامت متوالی در کشور مربوطه را هم دارند.
  در سایت گمرک ایران آمده است: «مسافران خارجی و جهانگردان یا ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای این شرایط هستند و باخودرو شخصی خود وارد کشور می‌شوند، هروقت برای آن خودرو جواز عبور از کانون‌های جهانگردی کشورهای ملحق به (کارنه دو پاساژ) در دست داشته باشند و به گمرک ورودی ارائه دهند، می‌توانند متناسب با مهلت ویزا و حداکثر تا سه ماه با توجه به مدت اعتبار جواز عبور، بدون الزام به تسلیم اظهارنامه به گمرک از وسیله نقلیه خود در کشور استفاده کنند و در مدت مزبور چندین بار با وسیله خود از راه‌های مجاز وارد و خارج شوند.»
ورود موقت خودرو سواری شخصی به همراه مسافر به صورت‌های زیر امکان‌پذیر است:
خارجی‌ها و ایرانی‌های مقیم خارج از کشور می‌توانند با دریافت دفترچه تردد (کارنه دو پاساژ یا تریپ تیک) و تطبیق نام دارنده کارنه مندرج روی جلد دفترچه مبنی بر اعتبار آن برای ایران و همچنین عدم قید ایران در مهر بیضی شکل ضرب شده بر روی کارنه _ و تاریخ اعتبار آن منقضی نشده باشد (تاریخ انقضای روی جلد کارنه قید شده است)، نسبت به ورود موقت به کشور اقدام کنند. مدت مجاز اقامت خودروهایی که به صورت موقت به کشور وارد می‌شوند، سه ماه است و پس از مدت فوق باید از کشور خارج شوند.
تمدید مهلت‌های مذکور منوط به موافقت قبلی گمرک ایران است. خودروهای شخصی که به صورت موقت و برای تردد بیش از 10 روز وارد کشور می‌شوند، برای دریافت پلاک وقت شهربانی پس از گرفتن گواهی مربوط به گمرک مرز ورود باید نخستین واحد شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی که در گواهی صادره از گمرک مرز ورود مشخص شده، مراجعه کنند.
کسانی که به دلایلی موفق به گرفتن دفترچه کارنه دو پاساژ یا تریپ تیک نشده‌اند، می‌توانند در مرز ورودی با سپرده نقدی و یا ضمانت‌نامه بانکی یا تضمین بیمه‌نامه نسبت به گرفتن پروانه ورود موقت با رعایت شرایط مقرر (در صورت ایرانی بودن، اول اینکه مقیم خارج باشند و همچنین دست‌کم شش ماه اقامت متوالی در خارج از کشور را داشته باشند و در مورد خارجی‌ها داشتن ویزای معتبر توریستی) اقدام کنند.
  این روش به دلیل طولانی بودن مراحل اداری توصیه نمی‌شود. بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1370، علاوه بر کالاهای قابل ورود توسط مسافران و اعمال معافیت‌های گمرکی، هر جهانگرد می‌تواند کالاهای زیر که جنبه تجاری نداشته باشد را به کشور وارد به هنگام خروج از کشور خارج کند.
  فهرست مشخصات این وسایل که در برگه کالای همراه جهانگرد در گمرک ثبت می‌شود:
  الف ـ جواهرات شخصی، یک دستگاه دوربین عکاسی، یک دستگاه دوربین ویدئو یا فیلمبرداری غیرحرفه‌ای، یک دستگاه رادیو پخش و ضبط قابل حمل، یک دستگاه کامپیوتر شخصی قابل حمل، جعبه وسایل کمک‌های اولیه، یک چادر اردویی با وسایل آن، وسایل ورزشی از قبیل وسایل ماهیگیری، قایق تفریحی کوچک‌تر از 5،5 متر، وسایل اسکی معمولی و آبی، راکت تنیس و وسایل مشابه،
  ب ـ خروج اشیای عتیقه، مسکوکات قدیمی، آثار اصیل فرهنگی، کتب خطی، تابلوهای نقاشی عتیقه و مانند آنها مجاز نیست و ممنوع است.
  ج ـ خروج یک کیلو خاویار ممهور به مهر و پلمپ شرکت شیلات و قبض خرید فروشگاه شیلات فرودگاه بلامانع است.
  د ـ هر جهانگرد خارجی که از کشور خارج می‌شود، می‌تواند بر اساس تسهیلات مقرر مسافری، علاوه بر لوازم شخصی متعارف، صنایع دستی یا محصولات مجاز کشور و کتاب و مطبوعات را با حفظ جنبه تجاری آن از کشور خارج کند.  

منبع: iran-tourism.ir

نظرات 2 + ارسال نظر
محمدرضا پنج‌شنبه 30 اردیبهشت 1389 ساعت 13:08 http://afkareman.blogsky.com

سلام
وبلاگم به روز شد پیشنهادات من در مورد خصوصی سازی
http://afkareman.blogsky.com/

نیکو پنج‌شنبه 13 خرداد 1389 ساعت 15:05 http://jahangarditu88.blogfa.com

سلام
واقعا وبلاگ خوبیه. امیدوارم ادامه بدید چون برا پروژه واقعا مفیده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد