صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

کاهش ورود گردشگر خارجی به کشور

رئیس جدید سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در تازه‌ترین اظهارات خود از رشد 300درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور خبر داد.

این در حالی است که شرکت‌های خدمات گردشگری که در بخش تورهای ورودی کشور فعالیت می‌کنند فرایند زیاندهی در بخش گردشگری ورودی را طی می‌کنند. به گفته برخی مدیران شرکت‌های خدمات گردشگری به کشور ورود تورهای خارجی به ایران از سال‌های 86 به اینسو با کاهش چشمگیری مواجه بوده است. مصطفی شفیعی مدیرعامل یکی از شرکت‌های خدمات گردشگری کشور به همشهری گفت: به‌عنوان یکی از فعالان بخش گردشگر ورودی کشور می‌گویم که امسال تاکنون نسبت به سال گذشته 70درصد کاهش ورود گردشگر به کشور داشته‌ایم.

وی افزود: خوشبین‌ترین حالت نسبت به وضعیت ورود گردشگر به کشور این است که بگوییم 40 درصد ریزش توریست خارجی در کشور داشته‌ایم. شفیعی با اشاره به تعریف سازمان تجارت جهانی از گردشگری ادامه می‌دهد: پس از 15 سال که در امر گردشگری کشور فعالیت می‌کنم هنوز نتوانستم بدانم که آقایان این آمارهای گردشگری را از کجا می‌آورند. وی درخصوص اعلام آمار افزایش 300 درصدی ورود گردشگر خارجی به کشور گفت: ممکن است آمارها از گمرک جمع‌آوری شود که در این صورت حتی پیله ورانی را که به دو سوی مرز رفت وآمد می‌کنند و یا افرادی که برای تغییر ویزا نیز به کشور می‌آیند محاسبه می‌شوند درحالی‌که این افراد گردشگر نیستند. مصطفی شفیعی ادامه داد: ممکن است خیلی‌ها در روز از مرز خارج یا وارد شوند ولی به این معنا نیست که آنها گردشگر هستند. اگر ترکیه اعلام می‌کند که 27 میلیون گردشگر به آن کشور رفته‌اند منظور از آن افرادی است که بلیت هواپیما خریده‌اند و با هدف گردشگری به آن کشور رفته‌ از خدمات هتل بهره‌مند شده‌اند و جاذبه‌های آن کشور را دیده‌اند.

وی با طرح این سؤال که بهتر است مرکز توسعه صادرات ایران اعلام کند که تاکنون چند جایزه 40 دلاری و 20 دلاری به ازای هر گردشگر خارجی که به کشور وارد شده است به شرکت‌هایی که در امر ورود گردشگر خارجی به کشور فعالیت می‌کنند داده است افزود: اگر سال گذشته 270 هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کرده باشند جایزه وارد کردن این افراد به کشور برای جایزه 40 دلاری 10 میلیون و 800 هزار دلار و برای جایزه 20 دلاری 5 میلیون و 400 هزار دلار می‌شود حالا باید حساب کرد که آیا جایزه این افراد پرداخت شده است یا آنکه مرکز توسعه صادرات اصلا اینقدر پول برای پرداخت جایزه‌ها دارد؟

شفیعی تاکید کرد: مرکزی که قادر به ارائه آمار درست و مستدل باشد وجود ندارد ضمن آنکه براساس کارکرد گذشته و حال شرکتی که مدیریت آن را برعهده دارم و فعالیتی که دیگر همکاران در حوزه ورود گردشگر به کشور دارند باید بگویم ورود گردشگر به کشور شرایط وحشتناکی دارد. وی با اشاره به این موضوع که به‌عنوان نمونه شرکتی که وی مدیریت آن را برعهده دارد سال 85 و 86 برای هر سال نزدیک به 500 گردشگر خارجی به کشور وارد کرده که این میزان در سال 87 به حدود 400 نفر و در سال 88 نیز به همین میزان و در 89 نزدیک به 300 نفر و در سال جدید تاکنون حدود 200 گردشگر را به ایران وارد کرده است، می‌گوید: گردشگری ورودی به کشور وضعیت خوبی ندارد.

عباسعلی علیجانی مدیر یکی دیگر از شرکت‌های خدمات ورود گردشگر به ایران می‌گوید: فعالیت ورودی این شرکت در حال حاضر و به‌دلیل مسائل پیش آمده در کشور حدود 25 درصد نسبت به سال گذشته افت کرده است. وی با تاکید بر این موضوع که باید از رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرسید که واقعا آمار رشد 300 درصدی ورود گردشگر خارجی به کشور از کجا آمده است، گفت: معتقدم که افت گردشگری ورودی داشته‌ایم و اگر ایشان معتقدند که گردشگری ورودی به کشور 300 درصد افزایش داشته می‌تواند توضیح بدهد که این آمار چگونه تهیه شده است.

علیجانی افزود: ایران یکی از کشورهای بسیار گران برای گردشگران خارجی است و گاه تنها یکی از خدمات گردشگری کشور به اندازه یک تور دبی یا ترکیه برای گردشگر خارجی هزینه دارد. علیجانی در پاسخ به این سؤال که آیا قادر به ارائه آمار درخصوص تعداد گردشگر خارجی که وی به ایران وارد کرده هست یا خیر می‌گوید: متأسفانه اکنون قادر به ارائه آمار نیستم چون آمار باید دقیق ارائه شود و به‌گونه‌ای نباشد که با حدس و گمان موجب آبروریزی یا هرج و مرج شود.

اردشیر اروجی کارشناس برنامه‌ریزی گردشگری و میراث فرهنگی نیز درباره اعلام آمار رشد 300‌درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: وقتی کانال‌های آماری مستمر، مستند و قابل دسترس وجود نداشته باشد، قضاوت کردن درباره حرف‌هایی که از رشد 300 درصدی ورود گردشگران خارجی زده می‌شود، سخت است. نمی‌توان این رقم‌ها را قبول کرد چون مبنای علمی صحیحی ندارد. برای همین، آمارهایی که در گردشگری اعلام می‌شود، برای سرمایه‌گذاران و پژوهشگران جدی نیست. اروجی تاکید کرد: اگر خواهان توسعه گردشگری هستیم، باید آمار صحیح بدهیم.

این کارشناس برنامه‌ریزی میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: هتل‌های ما از یک سو از درصد پایین اشغال رنج می‌برند و از سوی دیگر، مسئولان کشور از «رشد 300 درصدی ورود گردشگران خارجی» خبر می‌دهند، در حالی که باید آماری داده شود که دست‌کم اصناف گردشگری آن را تأیید کنند.


منبع: همشهری آنلاین


نظرات 1 + ارسال نظر
شیوا سه‌شنبه 20 فروردین 1392 ساعت 21:19

واقعا مطالب وبتون عالی بود خیلی توی تحقیقم کمک کرد ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد