صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

امکانات بالقوه یزد برای توسعه صنعت گردشگری

 


  مسئله توریسم در استان یزد حائز اهمیت فراوان است. زیرا اولاً فعالیت‌های اقتصادی و محور توسعه آن مبتنی بر خدمات برتر مثل صنعت گردشگری و توسعه مراکز آموزشی، پژوهشی، صنعتی و ... است و ثانیاً، یزد امکانات بالقوه فراوانی برای توسعه این صنعت در اختیار دارد.


  گذشته از جاذبه های زیست محیطی و شرایط ویژه کویری و تنوع اقلیمی (که در جای خود مبحث بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری استان و امکانات بالقوه آن است)، یزد به عنوان شهر تاریخ جهان در برخورداری از معماری متکی به خشت خام و هزاران اثر گرانقدر به جا مانده آن نیز دارای اهمیت فراوان است.



جاذبه های گردشگری استان یزد

استان یزد با توجه به جاذبه‌های غنی طبیعی، تاریخی و بیادماندنی، مذهبی فرهنگی و نیز موقعیت خوب جغرافیائی می‌تواند باعث جذب و جلب توجه جهانگردان و ایرانگردان بسیاری چه از خارج و چه از داخل باشد.
  بخصوص داشتن تنوع آب و هوائی ( کویری – ییلاقی) ، داشتن کویرها و بیابان‌های منحصر به فرد، کثرت و پراکندگی آثار تاریخی و بیادماندنی، شیوه‌های زیستی بومی کهن و فرهنگ غنی، اماکن مذهبی زیارتی(اسلامی و زیارتگاه‌های اقلیت‌های مذهبی) وجود جاذبه‌های متنوع طبیعی ایران را به کانون‌های توریستی و مناطق گردشگردی جالب توجه بین‌المللی تبدیل کرده است.

  استان یزد و بویژه شهر یزد بخاطر دارا بودن و برخوردار بودن از ارزش‌های تاریخی، سنتی، معماری کویری همراه با ابنیه‌های مستحکم از قرن پنجم هجری به بعد و بافت قدیمی شهر بعنوان یک شهر نمونه از الگویی از معماری سنتی و خشت خام و معماری گلیم همراه با کوچه‌های پیچ در پیچ و دیوارهای بلند، طاق‌های ضربی و ساباط و بادگیرهای رفیع و ... جایگاه ویژه‌ای جهت جذب و جلب توریسم داخلی و خارجی دارد و می‌تواند از دیدگاه توریستی مورد توجه جهانگردان داخلی و خارجی واقع شود. هدف از تحقیق و بررسی وضع موجود و شناخت توان‌ها و پتانسیل‌های توریستی اعم از طبیعی، تاریخی، فرهنگی مذهبی، اقتصادی و توجه و شناخت مشکلات و تنگناهای استان بعنوان یک منطقه مستعد از نظر توریستی اعم از توریسم گذری و یا توریسم اقامتی و .. است .

صنعت گردشگری استان یزد
حلقه های صنعت گردشگری در استان هنوز هم کامل نشده است. هر چند در بخش ایجاد اماکن اقامتی، توفیقات استان در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است، اما واقعیت این است که در برنامه ریزی‌های هدفدار برای توسعه این صنعت (که زنجیره ای از اقدامات آموزشی، فرهنگی، تبلیغی، تدارکاتی، تأمینی، برنامه ها، زیرساخت‌ها و ایجاد فضاهای جدید را مطرح می سازد)، هنوز هم صنعت گردشگری در استان با مشکلات متعدد مواجه است.
 

  به نظر می رسد در کنار همه این عوامل، برخورداری از یک سیاست معین و خط مشی عمومی نیز برای جذب گردشگران لازم است.

  به هر صورت صدها اثر تاریخی و طبیعت بکرکویری استان از امکانات بالقوه بسیار مناسبی برخوردار است که می توان در یک سیاست برنامه ریزی شده و هدفدار، در صنعت گردشگری اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن را بر زندگی اهالی استان بسیار فراتر از وضعیت موجود تجربه کرد.
  در مورد آثار تاریخی در یزدباید گفت هر گوشه این استان دارای آثار و ابنیه گران سنگی است که بعضاً در حد شاهکار است.

نقش جاذبه های کویر در رونق صنعت گردشگری
 استان یزد جزئی از فلات مرکزی ایران است که بخش بزرگی از مساحت محدوده استان را کویرهای داخل این فلات پوشانده است.

مساحت بیابان و کویرهای استان حدود 650 هزار هکتار است که بیش از 50 درصد از مساحت استان را فرا گرفته است.

صنعت گردشگری از بعد اقتصادی
این صنعت با اهداف اقتصادی چون ایجاد درآمد ، کمک به بهبود وضعیت اشتغال و ایجاد شرایط بهتر توزیع درآمد از جایگاه خاصی برخودار است .
  توسعه و پیشرفت این صنعت در استان یزد که از جمله 5 استان ممتاز کشور از لحاظ جاذبه های متنوع گردشگری است ، نیاز به شناخت علمی ویژگی‌های اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی این صنعت محسوس است .

گذشته از جنبه های فرهنگی و اجتماعی آن ، از بعد اقتصادی براساس آمارهای سازمان جهانی گردشگری ، محوریت قرار دادن این صنعت در اکثر کشورهای جهان بیشتر از لحاظ درآمدی و اثرات آن بر رشد اقتصادی ملی و منطقه ای تأکید شده است .
  رشد و توسعه این صنعت علاوه بر ایجاد رشته فعالیت‌های جدید ، زمینه فعال شدن سایر بخش‌های اقتصادی را فراهم می‌آورد و در برقراری موازنه ارزی نیز تأثیرگذار است .
  توسعه صنعت گردشگری با عملکرد ملی و منطقه ای بعنوان یک پتانسیل جدید، درراستای توسعه پایدار نقش تعیین کننده دارد . با برنامه ریزی ، نظارت و حمایت دولت در این بخش در برنامه های توسعه به رشد اقتصادی ، اشتغال و درآمدهای ارزی کشور کمک خواهد شد .

  استان یزد با جاذبه های متنوع گردشگری نه تنها از بعد داخلی بلکه از نظر گردشگران خارجی نیز بعلت برخورداری از بافت اکولوژیکی و ساخت و ساز معماری خشت خام مطرح است .

منبع: خبرگزاری میزاث آریا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد