صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

نقش امنیت در توسعه پایدار گردشگری

      مفهوم امنیت همچون بسیاری از مفاهیم دیگر،‌ در طول تاریخ تغییر یافته و روندی رو به رشد داشته است. شک نیست که مفهوم « امنیت»‌ همسان و موازی با مفهوم «بشر» تعالی یافته،‌ تا امروزه ما تعریفی بسیار متفاوت از تعریف اولیه آن داشته باشیم. چنان که در دوران ماقبل از تاریخ، امنیت، تنها مربوط به حفظ بقا بود و بس. بعدها امنیت را نبود تهدید نظامی تعریف کردند. اما امروزه کارشناسان فن، مؤلفه‌های امنیت را در تمامی ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی پیگیری می‌کنند. و حتی بیش از آن‌ها،‌ می‌بینیم که عباراتی همچون « امنیت در رسانه»، «امنیت در فضای مجازی»، «امنیت داده‌ها»، « امنیت در گردشگری» و... به وجود آمده‌اند. به طور کلی، هنگامی که در جامعه‌ای بستر مناسبی فراهم است، به گونه‌ای که فعالیت‌های مختلف در ابعاد گوناگون،‌ به طور عادی و بدون مشکلی خاص جریان پیدا کنند، آن جامعه را امن فرض می‌کنیم. اما وقتی با وجود بسیاری از تمهیدات دستیابی به امنیت افراد جامعه باز هم احساس ناامنی می‌کنند باید این نکته را به یاد آورد که مردم خود را در امان نخواهند دید مگر این که به گونه‌ای، احساس امنیت به ایشان القاء شود. در این میان، وجود نظم اجتماعی و اجرای عادلانه قانون از مواردی هستند که احساس امنیت را در جامعه به وجود می‌آورند و نهایتاً‌ باید دانست و به این موضوع اعتقاد داشت که ملاک امنیت، احساس امنیت در میان اقشار مختلف مردم است.

اصولاً تا امنیت برقرار نباشد، سفری شکل نخواهد گرفت و سخن گفتن از گردشگری، بیهوده خواهد بود. براساس آن چه گفته شد، هرگاه در سطح جامعه بستر مناسبی فراهم باشد، افراد سفر می‌کنند و در پی آن است که فعالیت‌های مربوط به گردشگری رونق می‌یابند و اگر گردشگران نسبت به مقصدی احساس ناامنی داشته باشند، هرگز به آن‌جا سفر نمی‌کنند.

امنیت و گردشگری، پارامترهای یک معادله هستند که نسبتی مستقیم با هم دارند. در واقع همان‌طور که یکی از عوامل مهم توسعه گردشگری وجود امنیت است، رونق گردشگری در یک منطقه و تردد گردشگران در یک مقصد، موجب به وجود آمدن امنیت می‌شود. البته نباید فراموش کرد که این قضیه همیشه هم صادق نیست، چرا که در برخی مواقع،‌ وجود پدیده گردشگری و رفت و آمد گردشگران باعث ناامنی شده است. با این وجود،‌ صنعت گردشگری و مقوله امنیت ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

در این مورد هم باید دانست و اعتقاد داشت که ملاک امنیت در گردشگری، احساس امنیت توسط گردشگران است. از طرفی این مساله بسیار حائز اهمیت است که بدانیم امنیت را در چه مقوله‌هایی باید به وجود بیاوریم.

موفقیت و رشد پایدار گردشگری در گرو عملکرد مناسب چرخه گردشگری و عناصر متعددی است که روی هم رفته سیستم گردشگری را تشکیل می‌دهند. این مولفه‌ها هر یک در سیستم مذکور اهمیت خاصی داشته و با سایر مؤلفه‌ها ارتباط تنگاتنگی دارند. یکی از مهمترین این فاکتورها که رونق و توسعه گردشگری در گرو آن است، « امنیت گردشگران و مقصدهای گردشگری» است.

امنیت در حالت عمومی در برگیرنده امنیت جانی و مالی مسافران و گردشگران که از وظایف اولیه و اساسی دولت‌ها محسوب می‌شود. دولت‌ها موظف هستند که امنیت گردشگران بین‌المللی که وارد مرزهای یک کشور می‌شوند را تأمین کنند و برای این کار از هیچ تلاشی دریغ نورزند.

با توجه به پتانسیل‌های موجود در شهر و استان اصفهان و قرار‌گیری این منطقه در بستر غنی تاریخی، فرهنگی و اسلامی ایران، بدیهی است که این شهر مورد توجه طیف وسیعی از گردشگران داخلی و خارجی باشد. همانطور که قبلا ذکر شد امنیت و گردشگری یک ارتباط دو سویه و مستقیم با یکدیگر دارند، از این رو هدف اصلی ما از برگزاری همایش ملی امنیت و توسعه پایداری گردشگری، استفاده از تجارب و نظریات کاربردی کارشناسان و محققان در زمینه امنیت و گردشگری و دستیابی به یک نتیجه منطقی از ارتباط این دو مقوله است . یکی از مسائل مهم در زمینه امنیت گردشگری، آگاهی و اشراف به جرائم ارتکابی علیه گردشگران و تهیه نقشه مناطق جرم‌خیز ‌است ، که این آگاهی نیاز به جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات مرتبط با جرائم رخ داده و مکان‌های ارتکاب جرم در گذشته دارد. خوشبختانه نیروی انتظامی با در دست داشتن کارشناسان خبره و نرم افزارها و زیرساخت‌های لازم، در این زمینه دارای اطلاعات و امکانات به روزی است. در این راستا، همچنین جلسات مشترک با کارشناسان و متخصصان درون سازمانی و برون‌سازمانی برگزار می‌شود تا نتایج کاربردی این مباحث به طور گسترده‌آی در تامین امنیت مورد استفاده واقع شود.

بسیاری از گردشگران خارجی به علت تفاوت فرهنگی و عدم آشنایی با بستر فرهنگی جامعه ما ممکن است دچار مشکلاتی شوند: یکی از راهکارهای فائق آمدن بر این مشکلات،‌ آموزش کامل گردشگران قبل از شروع سفر است که این آموزش، علاوه بر مسائل مختلف گردشگری و معرفی مکان‌ها و فرهنگ جامعه و مردم ایران زمین، باید تا حدی مسائل امنیتی و وظایف نیروهای انتظامی مطابق قانون و نیز محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های فرهنگی و اجتماعی و تذکر پرهیز‌ها و اجتناباتی که گردشگران باید انجام دهند، را شامل شود که نیروی انتظامی در این زمینه‌ها اطلاعات مفید و مناسبی به آژانس‌های مسافرتی و برگزار کنندگان تورهای گردشگری می‌توانند ارائه کند .

البته ارائه آموزش‌ها باید یک حالت دو سویه داشته باشد، یعنی هم آموزش گردشگران و هم آموزش پرسنل تامین کننده امنیت گردشگری را باید شامل شود، به همین منظور پرسنل انتظامی مرتبط با امنیت گردشگری، ضمن تامین امنیت و اجرای کامل و دقیق قوانین باید رفتار شایسته و ملایمی با گردشگران خارجی داشته باشند چرا که آشنایی آنان با فرهنگ و قوانین کشورمان ممکن است کافی نباشد و بنابراین سهل‌انگاری‌های احتمالی از سوی مجریان تورهای گردشگری به هیچ وجه نباید با خشونت همراه باشد.

سازمان‌های مرتبط با گردشگری قبل از هر اقدامی در خصوص برگزاری تورها و فعالیت‌های گردشگری باید در رابطه با تامین امنیت این فعالیت‌ها توجه ویژه مبذول کرده و با نیروی انتظامی در زمینه تامین امنیت همکاری کامل و هماهنگی داشته باشند، و این نیرو را در جریان تمام فعالیت‌هایی که به نوعی مستقیم یا غیرمستقیم با امنیت مرتبط است،‌ قرار دهند. از دیدگاه یک گردشگر،‌ نیروی انتظامی پشتیبان و محافظ جان و مال گردشگران و تامین کننده امنیت در مکان‌های مورد بازدید آنها است که باعث می‌شود آنها از این سفر گردشگری خود لذت کافی ببرند و بدون هیچگونه آسیب و صدمه و با خاطره‌ای خوش ایران را ترک کنند .


منبع:خبرگزاری میراث آریا

نظرات 1 + ارسال نظر
رسول شنبه 18 اردیبهشت 1389 ساعت 00:39 http://nejadaria.blogfa.com

با سلام
وبلاگ اموزنده ای بود
من دانشجوی رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه شیراز هستم
واقعا به عنوان یک منبع استفاده کردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد