X
تبلیغات
رایتل

گردشگری ترکیه را چه عواملی تقویت می‌کند؟

پنج‌شنبه 20 اسفند 1388 ساعت 23:47

استانبول-ترکیه  

 مسئولان گردشگری ترکیه چه عواملی را در سیاست گذاری‌های خود لحاظ کرده‌اند که مدیران گردشگری در کشوری مانند ایران از آن غافل بوده‌اند؟! شاید همه این بسترسازی‌ها بود که توانست گردشگری این کشور را در بدترین شرایط از رکود نجات دهد.  
   

  "ایران آن‌طور که باید و شاید به ترک‌ها شناسانده نشده است." ازگر اوزلاسان تیرماه سال گذشته در دیدار از ایران در نشست گردشگری ایران و ترکیه، چنین جمله‌ای را عنوان کرد. البته مشابه این جمله را بارها مسئولان گردشگری دیگر کشورها نیز به صور مختلف عنوان کرده‌اند اما این تنها یک سوی معادله است سوی دیگر معادله زمانی است که از توفیق کشورهای موردنظر در جذب گردشگر سخن به‌میان می‌آید.
افزایش 4 میلیون نفری شمار گردشگران تنها در یک شهر ترکیه و ارتقاء ترکیه در نمایشگاه گردشگری به رتبه دهم؛ آنهم درمیان بیش از 50 کشور موفق در حوزه توریسم، از نابرابر بودن موضوعی حکایت می‌کند که از همان ابتدا کار مقایسه را غیرممکن می‌کند. شاید اگر نبود افزایش 50 درصدی گردشگران ورودی به ترکیه از تنها یک کشور( ایران) از سال 2004 تا سال 2005 به‌سختی می‌شد از نابرابری این معادله سخن به‌میان آورد. 
 

مسئولان گردشگری ترکیه چه عواملی را در سیاست گذاری‌های خود لحاظ کرده‌اند که مدیران گردشگری در کشوری مانند ایران از آن غافل بوده‌اند؟!
  ایجاد تسهیلات در صدور ویزا، پائین آوردن عوارض خروجی، ایجاد شبکه‌های تلویزیونی و وب‌سایت‌های مشترک و متنوع، گردهمایی‌های کاربردی میان آژانس‌داران و تورگردانان  این کشور و رسیدن به راهکارهای عملی در جذب مشتری، شرکت فعال در نمایشگاه‌های گرشگری و ایجاد غرفه‌های بزرگ و مشترک و انتشار انواع کتاب‌های راهنمای گردشگری، همکاری با کشورهای عضو اکو؛ کشورهای اسلامی؛ کشورهای منطقه خاورمیانه؛ اروپا و غرب، ترجمه انواع کتاب و راهنما و بروشورهای تبلیغاتی به تمامی زبان‌هایی که مسافران این کشور با آن تکلم می‌کنند، برگزاری انواع مسابقه سفرنامه‌نویسی و جشنواره و نمایشگاه‌های فصلی، ساخت فیلم‌های مستند از جاذبه‌های گردشگری، ایجاد تسهیلات در اعطای بورس به دانشجویانی که این کشور، زبان آن یا موضوعات گردشگری آن را به‌عنوان رشته تحصیلی خویش انتخاب کرده‌اند، بسترسازی برای استانداردسازی قوانینی که در حوزه گردشگری در این کشور وضع می‌شود، ایجاد دهکده‌های گردشگری، رونق زیرساختهای گردشگری و سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و انواع تاسیسات لازم در موضوع گردشگری، حمایت دولت از انجام هرگونه سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری در موضوع گردشگری، اجرای طرح‌های مشارکتی با دیگر کشورها در زمینه گردشگری و نهادینه کردن آموزش‌های لازم در استقبال از گردشگر و ده‌ها و ده‌ها اقدام دیگر.    

  شاید همه این زیرساخت‌ها و بسترسازی‌ها بود که توانست گردشگری این کشور را در بدترین شرایط (شیوع ویروس آنفولانزای پرندگان و وقوع چندین انفجار تروریستی و بروز ناآرامی‌های مربوط به انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام(ص) در سال 2006 و 2007) که با رکود قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو شده بود؛ نجات دهد.
اما درست در همین زمان بود که وزیر گردشگری ترکیه درحالی که کشورش با رکود 6 درصدی جهانگردان خارجی مواجه شده بود، اعلام کرد کشورش در سال جدید میلادی گام‌های بزرگی برای رکوردشکنی برخواهد داشت.
ترکیه برای سال 2006 میلادی رفت که به استقبال 26 میلیون گردشگر خارجی برود اما این پیش‌بینی‌ها موفق نبود اگرچه در شش‌ماهه اول همین سال حدود 19 میلیون گردشگر وارد این کشور شدند.
 با این‌وجود مسئولان همین وزارتخانه دامنه خواسته‌های خود را از ظرفیت‌های گردشگری کشورشان بازهم افزایش دادند و رقم 27 میلیون گردشگر را برای 2007 و 28 میلیون گردشگر را برای 2008 پیش‌بینی کردند و این همه درحالی بود که درآمد این کشور از صنعت گردشگری در سال 2005 میلادی 18 میلیارد و یک میلیون دلار و در سال 2006 این مبلغ به 13 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید.
انتشار آمار مربوط به گردشگری ترکیه و توفیق این کشور در جذب جهانگردان درشرایطی صورت می‌پذیرد که ترکیه در رده‌بندی داشتن اماکن تاریخی سازمان جهانی گردشگری از ایران، هفده پله پایین‌تر است، اما تعداد گردشگران آن به‌صورت میانگین، سالانه 20 میلیون نفر و تعداد بازدیدکنندگان خارجی از کشور ما طبق آمار غیررسمی سالانه 200 هزار نفر است.
در سال‌های اخیر همانطور که شمار گردشگران اروپایی در این کشور افزایش می‌یافت، گردشگران کشورهای اسلامی و عرب‌زیان نیز دایم سفرهای خود را به این کشور افزایش داده‌اند تا آنجاکه بسیاری از هتل‌های این کشور در طول سال تقریبا از پیش رزرو می‌شوند.
 

شاید اگر ما نیز به اندازه ترکیه می‌توانستیم از این موضوع که ایران مهد تمدن‌های کهن و میزبان خوبی برای به‌نمایش گذاشتن آثار مربوط به این تمدن‌ها در جغرافیای گسترده‌ای است_ که امروز پاره‌هایی از آن را به دلایل سیاسی در طول زمان از دست داده‌ایم؛ اما هنوز این پهنه آن اندازه وسعت دارد و آن اندازه آثار را در خود جای داده است_ بهره برداری کنیم و  بی‌شک اگر مدیرانی از نوع مدیران گردشگری ترکیه بر این روند سیاست‌گذاری می‌کردند، امروز نفت تنها درصد اندکی از درآمد سالانه کشورمان را تشکیل می‌داد.
 

 منبع: خبرگذاری میراث فرهنگی

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد