صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

تاثیر مشکلات اقتصادی بر صنعت گردشگری

 مشکل بی ثباتی قیمت ها، تورم و چندگانگی موجود در نرخ گذاری‌ها و سهمیه بندی سوخت به‌عنوان معضلی جدید، صنعت متنوع و درآمدزای گردشگری را بیش از پیش در ایران دچار مشکل کرده است.  

 درحالی که درآمد جهانی جهانگردی همه ساله بالغ بر صدها میلیارد دلار است، ایران که از زمره پراستعدادترین کشورها در این زمینه به شمار می رود و جاذبه های فراوان طبیعی، تاریخی و فرهنگی آن زبانزد خاص و عام است، از این سفره گسترده تنها چند صدهزار دلار بهره می جوید.
صنعت توریسم که اینک به عنوان یکی از زیربخشهای خدمات در اقتصاد  کشور به شمار می رود، علاوه بر مشکلات خاص خود، با مشکلات عمومی اقتصاد کشور مواجه است.
گذشته از مشکلات عدیده ای همچون کمبود امکانات مالی برای توسعه و تجهیز تاسیسات موردنیاز؛ صنعت گردشگری و عدم تمایل بخش خصوصی بر سرمایه‌گذاری در این حوزه به علت نداشتن تامین و تضمین مالکیت و عدم سودآوری و حمایت دولت که درنهایت، گردشگران به خصوص توریست داخلی را در فصلهای پر سفر سال با مشکل نبود جا و کمبود مکان اقامتی مناسب مواجه می سازد.
از سوی دیگر مشکل بی ثباتی قیمت ها، تورم و چندگانگی موجود در نرخ گذاری ها، وجود دارد. عدم تامین وسایل حمل و نقل عمومی موردنیاز برای مسافرتهای فردی و گروهی گردشگران ایرانی و خارجی در داخل کشور از راه زمینی، هوایی و دریایی و مشکلات عدیده دیگر، از یک سو و سهمیه بندی سوخت، به عنوان معضلی جدید از سوی دیگر، صنعت متنوع و درآمدزای گردشگری را بیش از پیش در ایران دچار مشکل ساخته است.
باتوجه به تبلیغات سوء که با هدف مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی و ایجاد مشکلات سیاسی و اجتماعی در سطح بین المللی برای به انزوا کشیدن جمهوری اسلامی و عدم تطبیق و هماهنگی فرهنگ جهانگردان برخی از کشورها با فرهنگ اسلامی صورت می گیرد، گردشگران داخلی در ایران از بازار پرطرفدارتر و شلوغ تری نسبت به توریست خارجی برخوردار است. با درپیش گرفتن سیاستهایی چون سهمیه بندی سوخت و نظایر آن از جانب دولت، متاسفانه از این پس به این بخش نیز کمتر می توان امیدوار بود.
با چنین روندی صنعت گردشگری شامل هتلها، مهمان‌سراها، فروشگاه های بین المللی راهی، حمل و نقل های بین شهری، اتاقهای اجاره ای محلی بطور مستقیم و صدها شغل مرتبط دیگر به طور غیرمستقیم مشمول مهلک‌ترین ضربات اقتصادی خواهند شد. 


منبع: خبرگذاری میراث فرهنگی



اهمیت توریسم یا گردشگری در اقتصاد ایران

دانلود مقاله رابطه توسعه گردشگری و رشد اقتصاد در ایران

دانلود مقاله رابطه علی میان گردشگری و رشد اقتصادی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد