صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

لوحه های تاریخی زمان کوروش بزرگ در موزه بریتانیا

  نوشته هایى که به زبان بابلى بر روى استوانه گلى در سال هاى پایانى قرن نوزدهم میلادى و به عبارتى در سال ۱۸۷۸، ‌توسط یک باستان شناس آشورى به نام «هرمز سام» کشف شد،‌ در برگیرنده فرمان کوروش، پادشاه هخامنشى و در هنگام فتح بابل،‌ کهن ترین سند مکتوب از دادگسترى و احترام او به حقوق بشر در تاریخ ایران و احتمالا در تاریخ بشریت است.

  در این لوح به ویژه به آزادى باور شهروندان تاکید شده است. بخشى از این استوانه اما،‌ آسیب دیده و ناپدید شده است. ولى اکنون پس از گذشت بیش از یکصد و سى سال،‌ پرفسور ویلفرد لیمبرت،‌ باستان شناس و استاد بازنشسته دانشگاه بیرمنگام انگلستان به چند لوح بابلى دیگر دست یافته که متن نوشته آنها ، تا حدودى تکمیل کننده فرمان مکتوب کوروش در استوانه تاریخى اوست.

  دکتر لیمبرت، پژوهشگر موزه بریتانیا، نخست،‌ در توضیح چگونگى کشف این سند تاریخى مکمل مى گوید: موزه بریتانیا با سى یا چهل هزار لوح، داراى بزرگترین کلکسیون لوح هاى باستانى جهان است که بخشى از آن به آرشیو بابل کهن مربوط مى شود.

 او می گوید: من بر روى این لوح ها کار مى کردم. و روزى که در موزه بریتانیا در کنار پژوهشگر دیگرى نشسته بودم که به روى نوشته هاى باستانى پزشکى کار مى کرد، هنگامى که او لوحه هایى را که در اختیارش بود بررسى مى کرد، به لوحی دست یافت که در زمره لوحه هاى به اصطلاح پزشکى نبود.
 بسیارى از مردم تصور مى کردند استوانه کوروش که اکنون در موزه بریتانیا است و متن بابلى دارد، تنها سند به جا مانده درباره کوروش است. ولى یافته هاى ما نشان مى دهد که کاتبان بابلى به چنان متنى علاقمند بوده اند و آن را به آیندگان انتقال داده اند.

  این لوحه عبارتى داشت که شبیه به افسانه معروف آفرینش بابلى بود. با شتاب آن را ترجمه کردم. و با خودم به خانه بردم. روز بعد، این نوشته دیگر بخشى از افسانه آفرینش نبود، بلکه تکه اى از استوانه کوروش بود که واژه هاى کلیدى را عرضه مى کرد که پیش از این از آن آگاه نبودیم.

دکتر لیمبرت ادامه مى دهد: تلفنى با موزه بریتانیا تماس گرفتم و مسئولان موزه را از این امر آگاه کردم. آنان در گنجینه ویژه لوحه هاى بابلى به کاووش پرداختند و تکه دوم را پیدا کردند و حال مى بینید که رونوشت استوانه کوروش را یافته ایم.

  تکه دوم لوحى را که یافته ایم در یک طرف سطر اول نوشته و بر روى دیگر این لوح یعنى در پشت آن،‌ بخش دیگر نوشته حک شده است و مشخصات نویسنده هم در پشت لوح ذکر شده است. این اهمیت فراوانى دارد و نشان مى دهد که استوانه کوروش مورد علاقه پژوهشگران و ادیبان بابلى بوده و خود استوانه، تنها نسخه از فرمان کوروش نیست.

  پروفسور لیمبرت در پاسخ به این پرسش که «کشف این سند تاریخى تا چه میزان در جستجوى ما براى دریافت سیاست هاى صلح آمیز امپراطورى ایرانى کمک مى کند؟» مى گوید: دو منبع وجود دارد. یکى که همواره در دسترس بوده،‌ کتاب مقدس است. در بخش آخرین اشعیاء نبى اسرائیل از کوروش به نام و شیوه مطلوب یاد شده، بنابر این مى بینید که کوروش از آیین ها و مذهب هاى ملى پشتیبانى مى کرد.

  در آن تکه کوچکى که من یافته ام یک جمله کلیدى وجود دارد که پیش از آن در دسترس نبود، و آن عبارت این است « توشه رسان و تدارک دیده معابد ما ». و در این جا واژه «ما» به بابلی ها اطلاق مى شود.

  بنابراین مى بینید که نگاه آنها به کوروش به عنوان فردى بوده که از مذاهب و آیین هاى ملى دفاع و پشتیبانى مى کرده است.

  لوحه هاى تاریخى بازیافته از زمان کوروش بزرگ، به زودى در موزه بریتانیا و در کنار استوانه کوروش به نمایش گذاشته خواهد شد. 
  منبع: سایت رادیو فردا

نظرات 2 + ارسال نظر
نیما چهارشنبه 30 تیر 1389 ساعت 15:11 http://www.parsdvdshop1.com

وبلاگ خیلی خوبی داری، همین جور ادامه بده.

من روزی 1000 تا بازدید دارم، می خوای واسه بیشتر شدن بازدیدمون با هم تبادل لینک کنیم.

اگه مایل هستی منو با عنوان و آدرس زیر لینک کن بعد تو نظرات سایتم بگو با چه نامی لینکت کنم.

عنوان: .::هر فیلم 1000 تومان::.

آدرس: www.parsdvdshop1.com

hossein چهارشنبه 30 تیر 1389 ساعت 16:50 http://www.akslar.com

سلام . مطالب وبلاگتون بسیار جالب بود . خوشحال میشم از سایت من هم دیدن کنین . در ضمن اگه براتون مشکلی نیست خیلی خوشحال میشم من رو با نام "برترین سایت عکس" لینک کنین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد