صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

آمار گردشگران ورودی به‌ کشور کاهش یافت

  کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری از کاهش آمار ورود گردشگران به کشور خبر می‌دهندکه این امر نیازمند تصمیمات جدی برای برطرف کردن این مشکل در سال آینده است. پیش از این در سومین همایش آموزشی- تخصصی اکوتوریسم، رضا موسوی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: طبیعت گردی نگرشی تازه در صنعت گردشگری است، بنابراین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، سال 89، سال رشد و توسعه گردشگری و طبیعت گردی خواهد بود.

این در حالی است که کارشناسان و دست اندرکاران صنعت گردشگری از کاهش آمار ورود گردشگران به کشور خبر می‌دهند.

 

مسافران از دست رفتند

محمد علی اشرف واقفی، نایب رئیس هیأت‌مدیره جامعه تورگردانان در باره کاهش آمار ورود گردشگر به کشور در سال 88 به همشهری گفت: آمار دقیقی در دست نیست اما آنچه از طریق دفاتر خدمات مسافرتی درباره تعداد ورودی گردشگر داشته‌ایم نشان از کاهش گردشگر ورودی دارد.

وی درباره راهکارهای توسعه ورود گردشگر به کشور گفت: وظیفه ما به‌عنوان بخش خصوصی، بازاریابی، حضور در نمایشگاه‌ها و تبلیغات است اما بخش دیگری از کارها به‌عهده دولت است که نیاز است کار بیشتری روی آنها صورت گیرد.

نایب رئیس جامعه تورگردانان افزود: متأسفانه در سال 88 اتفاقاتی در کشور روی دادند که تاثیر منفی بسیاری بر ورود تورهای گردشگری داشته است و ما حجم زیادی از مسافران را از دست داده‌ایم.

وی در ادامه به مقایسه آمار ذخیره تورهای ورودی مربوط به سال 89 و سال 88 اشاره کرد و گفت: در مقایسه رزروهای مربوط به فصل بعدی ورود تورها که از تاریخ 7 فروردین آغاز می‌شود و تا اواسط خرداد ماه ادامه خواهد داشت با مدت مشابه در سال 88 کاهش زیادی در ذخیره تور داشته‌ایم.

علی اصغر رضایت رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان نیز درباره آمار گردشگران ورودی به کشور به همشهری گفت: گاهی اوقات آماری از ورود 3 میلیون گردشگر به کشور اعلام می‌شود درصورتی که آیا همه این گردشگران در تهران می‌مانند؟

آیا بخشی از این گردشگران به شیراز یا اصفهان سفر نمی‌کنند؟ باتوجه به اینکه استان اصفهان از جمله مقاصد اصلی گردشگران ورودی به کشور محسوب می‌شود، اما آمار گردشگران خارجی ورودی به این استان در 10 ماهه سال 88 از مرز 20 هزار نفر فراتر نرفت.

وی با اشاره به راهکارهای افزایش تعداد ورود گردشگر به کشور گفت: حدود یکماه پیش 15 مورد را به‌صورت مکتوب به مسئولان اعلام کردم که اگر اجرایی شوند تاثیر زیادی در افزایش آمار ورود گردشگر به کشور خواهند داشت و اگر اجرا نشوند با ضرر بیشتری مواجه خواهیم شد.

رضایت با اشاره به مواردی چون تعدیل هزینه‌های انرژی، کاهش هزینه بیمه کارکنان مراکز اقامتی از 27 درصد به 10 درصد، انجام تبلیغات لازم در کشورها با هدف جذب، اعمال تسهیلات ویزا و حذف هزینه‌ها و تسریع در صدور روادید به آمار کاهش ورود گردشگران اشاره کرد و افزود: یکی از هتل‌های اصفهان برای 2 ماه اول سال بعد ذخیره اقامتی 90 گروه گردشگری را داشته است که تا روز یکشنبه 30 گروه لغو شده‌اند و بعید نیست که تا چند روز آینده همه ذخیره‌ها لغو شود.

وی درمورد آمار ارائه شده از سوی مسئولان درباره تعداد گردشگران ورودی نیز گفت: آمارهایی که از تعداد گردشگران منتشر می‌شود ممکن است تاحدی با واقعیت مطابقت داشته باشد اما نکته‌ای که در انتشار این آمارها اعلام نشده و مغفول می‌ماند، این است که این آمارها از طریق گمرکات مسافری کشور تهیه می‌شود و در واقعیت آمار ورود مسافران به کشور است، نه آمار گردشگران.

رئیس جامعه هتلداران استان فارس، همچنین کاهش گردشگران ورودی به کشور در سال 88 را تایید کرد و گفت: هتل‌های این استان با افت شدید مسافر به‌خصوص در ایام تابستان مواجه شدند؛ به‌طوری‌که 80 درصد از ظرفیت‌ هتل‌های استان در 3ماه تابستان خالی بود.

حمید سجادیان به میراث خبر گفت: آمار اشغال هتل‌های استان فارس در فصل تابستان کمتر از 20 درصد بود و با مقایسه این آمار با آمار اشغال سال گذشته که به 90 درصد هم رسید، می‌توان گفت که هتل‌های استان با کاهش 70 درصدی مسافر در فصل تابستان مواجه شدند.

وی همچنین با اشاره به کاهش شدید ورود گردشگر به استان طی ماه‌های گذشته، اظهار داشت: با توجه به لغو پرتعداد تورهای ورودی و عدم‌اقبال شدید مسافران داخلی، می‌توان گفت که استان فارس یکی از سخت‌ترین سال‌های خود را در حوزه گردشگری پشت سر گذاشت.

حال با توجه به‌نظر دست‌اندرکاران صنعت گردشگری مبنی بر کاهش آمار گردشگران ورودی از یک سو و آمار ارائه شده از سوی مسئولان مبنی بر رشد تعداد ورود گردشگران باید منتظر ماند تا در آینده‌ای نه چندان دور آمار جدید ورود گردشگران بررسی شود.
منبع: iran-tourism.ir

نظرات 1 + ارسال نظر
پری چهارشنبه 22 اردیبهشت 1389 ساعت 16:45

سلام از اطلاعاتی که در این سایت گذاشتین ممنونم . من دانشجو مدیریت جهان گردی هستم اگر از جدید ترین خبر ها داخل سایت بگذارید ممنون میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد