صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

تاریخچة جهانگردی در جهان

   مردم در تمدن های ما قبل تاریخ فقط برای بدست آوردن غذا ودوری از خطر و یا نقل مکان به مناطقی که دارای آب و هوایی بهتر بود ،اقدام به سفر می کردند .در دوره های بعد،انگیزه تجارت و تبادل کالا به علل فوق اضافه شد .
با گسترش امپراطوری های باستان،میافرت های رسمی دولتی،که حاصل از اعزام نمایندگان حکام به مکانهای دور دست،جهت جنگها و یا دریافت مخارج و مالیات بود،نیز شروع گردید.
     در دوره حکومت خانواده های سلطنتی در مصر،مسافرت با قصد تجارت و تفریح انجام می شد.یونانیان باستان،با ضرب سکه و جایگزین شدن آن به جای کالا ،برای پرداخت توسط مسافران در ازای کالا و خدمات مورد نیاز و در نتیجه گسترش زبان یونانی در سراسر حوزه مدیترانه به عنوان زبان ارتباطی واحد،فعالیت قابل توجهی در گسترش مسافرت و جهانگردی می نمودند.همینطوردر زمان اوج امپراطوری روم هم مسافرت گسترش فراوانی داشت.رومی ها برای شرکت در مراسم مذهبی و ورزشی یا دیدن مکانهای جدید و تاریخی در یونان و مصر و یا برای خرید ،اقدام به مسافرت می کردند .
در زمان قرون وسطی(سدة پنجم تا چهاردهم میلادی)مسافرت و تجارت اهمیت و رونق خود را از دست داد   و بیشترسفرها،با سفارش کلسای مسیحی برای زیارت انجام می شد .در سدة چهارده،مسافرت به قصد زیارت به صورت یک پدیده انبوه و سازمان یافته درآمده بود ،که شبکة بزرگی از سازمان های خیریه،مقامات و طبقات بالای جامعه آن را تشویق می کردند. در نیمة دوم سیزدهم ،مارکوپولواز اروپا به آسیا سفر کرد و کتابی دربارة آن نوشت که  نخستین منبع اطلاعاتی غرب درباره زندگی شرق آن زمان است .
در دوره رنسانس (سدة چهاردهم تا هفدهم) بیشتر سفرها با اهدافی نظیرکسب دانش و تجربه آموزی انجام می شد ،در زمان الیزابت اول ملکه انگلستان ،برای نخستین بار، جواز مسافرت صادر شدکه تا سه سال هم اعتبار داشت.
در دوران انقلاب صنعتی(1750-1850) گردشهای دسته جمعی به مفهوم امروزی بوجود آمد .تغییرات ژرف اجتماعی و اقتصادی آن دوره ،باعث تغییرات اجتماعی و تغییر مشاغل و گسترش طبقه میانی اجتماع گردید و این طبقه امکان این را یافت تا بیشتر به مسافرت و تفریح بپردازد.
در پایان سده 19 کارگزان دارای تعطیلات سالیانه شدند و تعطیلات خود را در کنار دریاها می گذراندند،در همین دوران بود که برخی از مکانهایی که تا آن زمان فقط اختصاص به تفریح و گردش طبقه مرفه و ثروتمند داشت ،گسترش یافته و تاسیسات جدیدی بوجود آمد و فضای لازم ،.برای مسافرت طبقات دیگر مردم فراهم گردید .
امروزه ظهور تکنولوژی های نوین ،نظیر خطوط هواپیمایی،کامپیوتر و ارتباطات ماهواره ای ،باعث شده است که در سدة بیست و یکم شیوه زندگی ،کار،بازی و تفریح دگرگون شود .
به هر ترتیب این پیشرفت ها سبب گردیده است تا بر میزان ،مسافرت،گردش وجهانگردی توسط اقشار مختلف مردم، افزوده شود .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد