صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

مدیریت کلان گردشگری مشکل دارد - آمار توریست های ورودی واقعی نیست

  همایش «نقش گردشگری در توسعه پایدار کشور» 7 مهر با حضور جمعی از تورگردانان، مسولان سازمان توسعه تجارت، اساتید دانشگاه و دانشجویان گردشگری در ساختمان شماره 1 سازمان توسعه تجارت در نمایشگاه بین‌المللی برپا شد.
   این همایش که به مناسبت هفته گردشگری از سوی بخش خصوصی برگزار شد، بهانه‌ای بود تا اعضاء این بخش گردهم آیند و دغدغه‌هایشان را درباره صنعت گردشگری ایران و وضعیتی که دارد، مطرح کنند و به انتقاد از نگرش بخش دولتی بپردازند.
  در این همایش قرار بود، مسولان شهرداری تهران و معاون گردشگری کشور حضور داشته باشند، اما این همایش بدون حضور این مسوولان برپا شد و تنها محمدشریف ملک‌زاده دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور برای لحظاتی در میان اعضاء بخش خصوصی صنعت گردشگری و جمعی از دانشگاهیان حاضر شد.
  ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردان ایران ـ‌در این همایش با اشاره به اقدامات کشورهای دیگر برای بزرگداشت روز جهانی جهانگردی، اظهار کرد: تمام کشورها از این فرصت پیش آمده بهره‌برداری می‌کنند و به موقعیت‌های بیشتری نسبت به سال گذشته دست می‌یابند. همه کشورها تلاش می‌کنند سهم بیشتری از صنعت جهانگردی را نصیب خود کنند.
  در ایران هم همه ساله این روز گرامی داشته می‌شود و همایش‌ها و نشست‌های مختلفی را برگزار می‌کنند تا توانایی‌های ایران را برای جذب گردشگر مطرح کنند.
  وی ادامه داد: همواره در این مراسم سخنانی مبنی بر اینکه ایران جزو 10 کشور اول دنیا و صاحب تمدن تاریخ و جزو پنج کشور نخست دنیا از نظر طبیعت گردی است گفته می‌شود، اما آیا در بخش خصوصی و دولتی محصولات گردشگری را می‌توانیم تولید و به بازارهای جهانی ارائه کنیم یا اینکه سیستم مدیریتی ما اشکال دارد که نمی‌توانیم این رتبه‌ها را و ظرفیت‌های موجود در کشور را به جهانیان معرفی کنیم.
  وی گفت: ما همه چیز در ایران داریم، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم گردشگری را توسعه بدهیم.
پورفرج درادامه این همایش علمی تخصصی که بهانه‌ای برای بررسی مشکلات صنعت گردشگری ایران بود، گفت: تا 20 بهمن ماه به دانشجویان و بخش علمی فرصت داده شده است تا مقاله‌های خود را برای این همایش ارسال کنند، تا براساس این مطالب نقش گردشگری در توسعه پایدار کشور و موانع و مشکلات آن را به صورت کامل بررسی کنیم.
او یادآور شد: گردشگری تنها صنعتی است که می‌تواند کشور را از تک محصولی نجات دهد و تلاش ما در جامعه برای این است که به این هدف برسیم.
رییس جامعه تورگردانان ادامه داد: گردشگری می‌تواند معضل بیکاری در کشور را حل و تعامل فرهنگی بین کشورها را برقرار کند.
پورفرج در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد: بخش خصوصی در ارز آوری کشور از طریق سفر گردشگری تلاش کند.
در ادامه این مراسم کرمانشاهی ـ معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ـ با اشاره به وضعیت‌ صنعت گردشگری گفت: باید جلوی پای گردشگران فرش قرمز پهن کنیم و همه امکانات و تسهیلات را فراهم کنیم تا گردشگران ازمزیت‌ها و امکانات موجود استفاده کنند.
وی ادامه داد: با وجود آنکه متولی گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، اما یکی از مسایلی که در سازمان توسعه تجارت پیگیری می‌شود، موضوع گردشگری است.
کرمانشاهی در ادامه به مزیت‌های صنعت گردشگری در ایران اشاره کرد و گفت: آمار ورود گردشگران مشمول جایزه صادراتی از سال 1384 تا 1388 نشان می‌دهد که علی‌رغم مشکلات موجود این آمار افزایش داشته است و فقط در سال 88 نسبت به سال قبل آن ورود کشورهای اروپایی و ورود گردشگران اروپایی هشت هزارتایی کاهش داشته است، اما در مقابل ورود گردشگران آسیایی افزایش داشته است.
وی در ادامه به جوایز صادراتی اهداشده به فعالان واردکننده گردشگری خارجی به کشور اشاره کرد و گفت: در سال 85، 122 هزار دلار، سال 86 ، 400 هزار دلار، سال 87، 620 هزار دلار و سال 88 ، 518 هزار دلار جایزه صادراتی پرداخت شده است.
کرمانشاهی برای توسعه گردشگری، تبلیغات گسترده در سطح کشور و بین‌الملل را ضروری دانست و گفت: باید بودجه خاصی را در این حوزه اختصاص داد که البته اقداماتی در گذشته ازطریق کمیسیون اقتصادی دولت برای دریافت اعتبارات تبلیغات انجام شده بود که اگر این اعتبار تخصیص یابد می‌توان کارهایی در این بخش انجام داد.
به گزارش ایسنا، محمود ضیائی ـ مدیر گروه گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی ـ نیز گفت: به تازگی باب شده است که دانشگاهیان و اصحاب گردشگری دیگر هر کدام راه خود را می‌روند، این درد همیشگی ماست. 15 سال است که داریم درباره گردشگری حرف خودمان را می‌زنیم، حالا چه می‌خواهیم بگوییم.؟!
وی ادامه داد: اعداد و ارقام گردشگری مطرح شده از کجا می‌آید.؟! رقم گردشگران کشورهای دنیا به میلیارد می‌رسد، ولی ما در ایران به 20 هزار گردشگری خارجی خود افتخار می‌کنیم.؟!
این استاد دانشگاه گفت: بحث ما این نیست که باید هتل سه ستاره برای گردشگری کشور ایجاد کنیم، بلکه باید مراکز اقامتی ارزان قیمت بسازیم.
وی ادامه داد: ذخایر و منابع گردشگری منابعی هستند که در اختیار ما قرار گرفتند، اما باید فکر کنیم، آیا تاکنون سرمایه و دانش آن را داشته‌ایم که آنها را به محصول تبدیل کنیم تا برای کشور درآمدزا باشند.
ضیایی گفت: آیا اگر تبلیغات گردشگری نبود، ایران گردشگران کمتری نسبت به حالا داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه اظهار کرد: تلاشهایی که دربخش گردشگری شده است را نادیده نمی‌گیرم، اما دربحث مدیریت کلان گردشگری کشور در حد یک سازمان باید قبول کنیم که مشکل داریم، اگر غیر از این بود وضعیت گردشگری ما بهتر می‌شد.
سخنان ضیایی با تشویق فراوان حضار مواجه شد.
همچنین یکی از حاضران از او پرسید آیا روی صحبت شما با مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است ضیایی این گفته‌ها را تایید کرد و گفت: دقیقا منظورم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود.
حاضران این همایش در واکنش به صحبتهای این استاد دانشگاه بار دیگر او را تشویق کردند.
بای‌سلامی رییس انجمن گردشگری ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تهران با انتقاد به معاونت گردشگری درباره آمارهایی که از گردشگران می‌دهد گفت: صنعت گردشگری وقتی رونق می‌یابد که به صورت علمی مطرح شود.
وی ادامه داد: هنوز متولیان گردشگری در سخنرانی‌های خود از منابع، جاذبه، محصول و گردشگری به جای هم استفاده می‌کنند، در حالی که نمی‌دانند تعریف هر یک ازآنها جدا از هم است.
رییس انجمن گردشگران ایران تصریح کرد:گردشگری در کشور به بازشناسی قوی نیاز دارد. چون واژه‌های گردشگری با یکدیگر متفاوت‌اند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی آمارهای گردشگری، غلط هستند و مسولان با اختیاراتی که دارند آنها را دررسانه‌ها اعلام می‌کنند گفت: برخی ازافراد درسازمانهای دولتی، بخش خصوصی را به دادگاه می‌کشند به این اتهام که چرا می‌گویند، آمار گردشگری کشور غلط است.
در ادامه این همایش پنل تخصصی با حضور اساتید دانشگاهی و بخش خصوصی برگزار شد.
منبع: ایسنا

نظرات 1 + ارسال نظر
قاسم یکشنبه 18 مهر 1389 ساعت 16:02 http://ghasemrayaneh.blogsky.com

سلام

مطلبتون روخوندم ، مطل واقعا جالبیه ولی علت اینکه ایران در صنعت گرشگری ضعیفه عدم اطلاع رسانی در مورد میهن عزیزمون باشه .
به جرات میتوان گفت حتی برخی از مردم جوامع اروپایی نمیدانند ایران در کجای جهان قرار داره . این نظر من بود .

موفق و سرافراز باشید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد