X
تبلیغات
رایتل

راه‌حل‌های نادرست برای گردشگری

چهارشنبه 27 مرداد 1389 ساعت 14:32

  منبع: خبرگزاری فرارو

 پویا جبل عاملی در دنیای اقتصاد نوشت: اگرچه وضعیت نامناسب صنعت گردشگری در ایران بر هر ناظر مسائل اقتصادی آشکار است، اما گویی حاد بودن مساله اکنون برای مسوولان بیش از گذشته نمود یافته است، آنچنان که تکاپویی می شود تا این وضعیت اندکی تغییر کند. در آخرین اظهارنظر، عنوان شده است که آژانس های مسافرتی باید به ازای هر 100 مسافر ایرانی، حداقل 30 مسافر خارجی به ایران بیاورند وگرنه جریمه می شوند. در حقیقت پشت این گزاره، این استدلال خوابیده است که اگر گردشگر خارجی نداریم تقصیر آژانس های خصوصی است و وظیفه آنها است که این صنعت را روبه راه کنند، اما آیا به راستی آژانس ها دوست ندارند مسافر خارجی بیاورند یا مسافر خارجی رغبتی به دیدار از دیار ما ندارد؟ پاسخ به این سوال اتفاقا در کف دست علم اقتصاد است. مانند هر پرسش دیگر اقتصادی، در مقام پاسخ باید به انگیزه ها نگریست. آیا واقعا آژانس های مسافرتی تمایل ندارند که از طریق جذب گردشگر خارجی سود بیشتری کسب کنند؟ به نظر می رسد، بیش از آن که مسوولان بخواهند، این آژانس ها هستند که مشتاقند گردشگر خارجی را به ایران آورند که ای بسا آنان بیش از مسافر ایرانی حاضر باشند هزینه کنند و این سفره ای است که آژانس های ایرانی با جان و دل تمایل دارند بر سر آن بنشینند و نیاز به گوشزد نیست. اما مساله آنجا است که خوانی گسترده نیست. وقتی توجه توریست ها به سرزمین های دیگر است و به هزارویک دلیل ایران در لیست کشورهایی که آنان تمایل به بازدیدش دارند، نیست، آژانس های مسافرتی چه می توانند بکنند؟ انگشت اتهام به سوی کسانی که خود با تمام وجودشان می خواهند ایران را از توریست پر کنند و جیبشان را پرتر، کمی غیر معمول است. فراتر از این، چنین گزاره ای به معنای فرو کاستن یک مشکل چند وجهی به عاملی است که آن هم خود باید معلول قلمداد شود نه علت. به این معنا که اگر دلایل عدم استقبال توریست ها بر طرف شود خودبه خود، آژانس های ایرانی دروازه ای می شوند برای وارد کردن مسافران بیشتر. به هر رو با بررسی دقیق عوامل مختلف به نظر می رسد، مسوولان گردشگری هم آنچنان نباید مورد بازخواست باشند. در این زمینه هم می توان راه های آزمون شده اقتصادهایی را پی گرفت که توانسته اند گردشگران بیشماری را به کشورهای شان جذب کنند. در مقایسه ای حتی سطحی می توان گفت، که ملزومات صنعت گردشگری در ایران که طیفی از مسائل رفاهی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را شامل می شود فراهم نیست و تا این چنین باشد، نمی توان از گردشگر خارجی انتظار داشت، کمکی به صادرات خدمات ما کند و آژانس های مسافرتی هم اگر می توانستند معجزه ای کنند، چنین می کردند تا سودی مضاعف کسب کنند و در این بین به نظر می رسد "جریمه"  سیاستی نباشد که بتواند تمامی مشکلات صنعت گردشگری را به دوش کشد. 

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد