صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

غار قوری قلعه در کرمانشاه

  علت نامگذاری این غار به نام غار قوری قلعه این است که در ٧٠٠ متری غار آبادی ای قرار دارد که در ایام قدیم اطراف این آبادی را قلعه های مختلفی در بر گرفته که شکل یکی از این قلعه ها شبیه قوری بوده است.

 این غار در گذشته مورد توجه غارنوردان مختلف از کشور هایی همچون امریکا ،انگلیس ، فرانسه در سالهای قبل از انقلاب قرار گرفت که تا عمق ٥٥٠ متری غار را شناسایی کرده اند. در تابستان ١٣٦٨ غارنوردان کرمانشاه تا عمق ١٣٤٠متری غار را شناسایی کردند.
  بازدید عموم که در تابستان ١٣٧٨راه اندازی شده است شامل دو تالار به نامهای مریم و کوهان شتر می باشد واشکال مختلفی ار جمله نیم رخ شتر، کوهان شتر ، کاخ سفید امریکا ، مار ، طوطی ، کرکس ، قلب ، مشابه تصویر حضرت مریم ، شیر سنگی ، بابانوئل ، برج پیزا، آسیه زن فرعون، مجسمه ابوالهول ، مجسمه فردوسی، کشتی واشکال دیگری که مشابه آن در این قسمت یافت می شود.

  فار دوم غار که ١٠٠٠متر است شامل سه تالار به نامهای نماز ، بلور ، عروس یا بتهوون(بزرگترین موسیقی دان جهان) می باشد. تالار نماز در ٥٥٠ متری غار و چسبیده به تونل برزخ است و قسمت اصلی غار که عملیات حفاری ان را متوقف کرده است تونل برزخ است به طول ١٢ متر و عرض ٨ متر که ارتفاع آب آن ٢ الی ٣ متر می باشد و سقفش به آب چسبیده است. این قسمت باید تونل شیشه ای بخورد تا قسمت های بعدی آن حفاری بشود. در ١٠٠٠متری غار تالار بلور وجود دارد که قشنگ ترین حوضچه جهان داخل آن قرار دارد و قندیل هایی وجود دارند که به ضورت پرده ای شکل اند و با دست به هر کدام از آنها که می زنید صدای یکی از آلات موسیقی می دهد.  در ١٥٠٠ متری غار تالار عروس (بتهوون) قرار دارد که زیبایی آن قابل وصف نیست و جنس سنگ های آن کریستال وسفید و براق هستند و این قدر زیبا است که اگر کسی بخواهد از روی آنها برود جای پای او در این قسمت می ماند. سقف آن طوری است که قندیل هایی شبیه میله خودکار که جنسشان از رسوبات آهکی و حالت کریستال به خود گرفته اند (٢الی٨ متر ) پایین آمده اند و این قدر نازک وشفاف هستند که با زدن یک دست هشت متر آن می ریزد . در ٢٧٠٠ متری غار ٤ آبشار به ارتفاع ١٠ الی ١٢ متر وجود دارد. در طول ٣١٤٠ متری، غار ریزش کرده است و این قسمت باید کنده کاری شود تا قسمت های بعدی غار نیز شناسایی شود و تا حال کسی انتهای غار را کشف نکرده است و در اصل غار بی انتها می باشد.  
 
غار قوری قلعه در کرمانشاه   
 
زمین شناسان قدمت غار را ٦٠ میلیون سال پیش براورد کرده اند و طول تقریبی غار را ١٣ کیلومتر تخمین زده اند. دمای داخل غار 7- و رطوبت نسبی ٨٩% می باشد. اشیای یافته شده در غار هشت عدد قاشق و بشقاب ، ٤ عدد کوزه بزرگ ، یک عدد کوزه کوچک که ١٥ عدد سکه داخل آن بود و مربوط به دوران یزدگرد سوم و اواخر دوره ساسانیان است و همچنین جمجمه سر انسان نیز یافت شده است . این غار با طول  ١٣ کیلومتر بزرگترین غار آبی آسیا و جزء شکیل ترین غار های جهان است. غار قوری قلعه در دّره مران (غارها) در ٨٨کیلومتری جاده کرمانشاه - پاوه در شمال روستای قوری قلعه قرار گرفته است.

منبع: iran-tourism.ir
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد