صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

حذف سفر از سبد خانوار نخستین اتفاق پس از حذف یارانه‌ها

  رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهان‌گردی کشور معتقد است:  حذف سفر از سبد خانوار نخستین اتفاقی است که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها رخ می‌دهد. اکبر غمخوار با بیان این‌که اصل این طرح با توجه به شفاف‌سازی که درباره‌ی قیمت‌ها صورت می‌گیرد، خوب است، ادامه داد: اجرای این طرح موجب می‌شود، قیمت‌ها واقعی شوند و مردم از اصل مبلغی که برای خرید هر کالایی می‌پردازند، آگاهی یابند. بنابراین اصل طرح هدفمند کردن یارانه‌، مترقی است و در کشورهای پیشرفته هم اجرا می‌شود و به‌لحاظ اقتصادی موفق بوده است؛ اما اجرای این طرح در ایران نگران‌کننده است، چون هنوز درآمدها به سطح واقعی نرسیده‌اند تا اقشار آسیب‌پذیر جامعه با درآمد کنونی، تمام هزینه‌ی خانوار را بتوانند تأمین کنند.

   وی بیان کرد: اجرای این طرح و حذف یارانه‌ها تا وقتی اقتصاد کشور ناسالم است و بیش‌تر بخش‌های اقتصادی در اختیار دولت‌اند و گاهی با اقداماتی که صورت می‌گیرند، مردم نگران می‌شوند، فقط تورم اساسی در کشور ایجاد می‌کند. البته شاید این موضوع برای قشر مرفه جامعه که جمعیت کمی را شامل می‌شود، خیلی مهم نباشد؛ اما قشر آسیب‌پذیر جامعه که بخش عمده‌ای از جامعه را تشکیل می‌دهد، با اجرای این طرح دچار بحران می‌شود.

   او با اعتقاد به این‌که حذف سفر از سبد خانوار با حذف یارانه‌ها، نخستین اتفاقی است که رخ می‌دهد، گفت: اگر به‌ازای حذف یارانه، پولی به مردم پرداخت شود، مردم ترجیح می‌دهند، نیازهای اضطراری خود را با آن برطرف کنند و سفر رفتن سخت‌تر می‌شود.

رییس هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران با بیان این‌که برای علاج این وضع راه حلی وجود ندارد، اظهار داشت: این تصمیم دولت ممکن است، در کوتاه‌مدت اثر شدیدی بر مسافرت مردم داشته باشد و در درازمدت این اثر کم‌تر شود؛ اما در هر صورت، پول این سفر را رییس خانواده باید تأمین کند که یک نفر با افزایش قیمت‌ها نمی‌تواند تمام این هزینه‌ها را بپردازد، پس سفر دچار بحران می‌شود.

   وی تأکید کرد: براساس آنچه تا کنون از این طرح منتشر شده است، مبلغی که به ازای حذف یارانه‌ها پرداخت می‌شود، با توجه به گرانی کالا حتا پاسخ‌گوی نیاز ابتدایی مردم نیست. پس دولت با هدفمند کردن یارانه‌ها و پرداخت پول آن به مردم، فقط هزینه‌های ابتدایی آن‌ها را تأمین می‌کند؛ اما معلوم نیست، آن اضافه‌ی هزینه‌ای را که با گرانی و افزایش قیمت‌ها ایجاد می‌شود، چه کسی تأمین می‌کند. باید برای این مسأله چاره‌ای اندیشید.

   غمخوار با اشاره به تأثیر این طرح بر تورهای گردشگری، افزود: اقلام تشکیل‌دهنده‌ی تور شامل حمل‌ونقل، غذا، اقامت و دیگر خدمات گردشگری است که با تورم، هزینه‌های آ‌ن‌ها بالا می‌رود و این موضوع بر قیمت تورها تأثیر می‌گذارد و به این ترتیب، مراجعه کم‌تر می‌شود. یک آژانس ترجیح می‌دهد، دو مسافر با نصف قیمت داشته باشد تا این‌که یک مسافر با قیمت بیش‌تر جذب کند.
منبع: iran-tourism.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد