صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

ظرفیت های گردشگری در ایران

  دکتر علی اکبر امین بیدختی ، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان صنعت گردشگری در ایران را صنعتی با ظرفیتهای بالا می داند و می گوید : گردشگری ایران به عنوان یک صنعت از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری ، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی همچنین رتبه‌ پنجم را از نظر جاذبه های طبیعی در جهان دارا است . بر اساس آمارهای موجود در سال 2008 میلادی ،  در حدود 2 میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند و این در حالی است که در این سال ۸۴۲ میلیون جهانگرد در دنیا سفر کرده‌اند.

 رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان معتقد است  : به عقیده  کارشناسان  ، صنعت گردشگری در ایران از توسعه‌ای که شایستهٔ آن است برخوردار نبوده‌است. وی در بیان دلایل این مهم می افزاید : از دلایل آن می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد. بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران از زمینه‌های گردشگری در ایران و نیز عملکرد ضعیف در اطلاع رسانی  همچنین تبلیغات منفی راجع به کشور ما ، و همچنین تنش‌های سیاسی با بعضی کشورهای غربی نیز از دیگر موانع در راه رشد صنعت گردشگری در ایران بوده است.

 دکتر امین بیدختی ادامه می دهد  : در مقایسه با ایران، برخی کشورها توانسته‌اند کارنامه موفقی را در این زمینه از خود برجای بگذارند. به طور مثال تنها در سال ۲۰۰۷ میلادی، حدود ۱۵ میلیون گردشگر خارجی از شهر دبی در کشور امارات متحده عربی در جنوب خلیج فارس  دیدار کردند. این در حالی است که کشور ایران با سهمی کمتر از یک پانزدهم تعداد گردشگران شهر دبی در سال مشابه، تنها کمتر از یک درصد سهم درآمد جهانی از صنعت توریسم را به خود اختصاص داده‌است .
او معتقد است : می توان با درست کردن زیر ساختها به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن و مولد ، توریسم را به صنعت اول کشور تبدیل کرد و خاطر نشان می کند : توجه داشته باشیم که ورود توریسم درآمد سرشاری را نصیب کشور میکند بدون آنکه منابع ما هدر رفته باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد