صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

صنعت توریسم

مقاله ها و اخبار گردشگری

جاذبه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی

 مسجد جامع ارومیه
  استان آذربایجان غربی یکی از ۳۰ استان ایران است که در شمال غربی این کشور قرار دارد و مرکز آن شهر ارومیه است. در کنارهٔ غربی این استان،دریاچه ارومیه قرار دارد. این استان دارای جاذبه‌های گردشگری ، تاریخی و طبیعی بی‌شماری است که به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم .

مسجد جامع ارومیه
این مسجد یکی از مکان‌های تاریخی استان که در جنب بازار تاریخی ارومیه واقع است و دارای گنبد, شبستان‌های ستوندار و حجرات طرفینی است. دیدن اجزای داخلی این مسجد از جمله محراب گچبری شده و آیات و احادیث پیامبران و امامان با خطوط نسخ و ثلث بسیار زیبا و دیدنی است.

بازار قدیمی ارومیه
بازار قدیمی ارومیه در مرکز شهر ارومیه واقع است قدمت آن به دوره های صفوی-قاجار و زندیه مربوط می‌شود. این بازار دارای راسته ها و چهارسوهای زیبا و گنبد آجری است. در بازار ارومیه هر راسته و بخش از سبک و شکل خاص دوره خود پیروی می کند، بقایای بر جای مانده نماینده ذوق معماری دوره های مختلف است.

سه گنبد
بنای سه گنبد قدیمی‌ترین اثر دوره اسلامی شهر ارومیه است . این برج مقبره مربوط به دوره سلجوقیان است که بصورت استوانه ای شکل دردو طبقه توسط معماری بنام منصور ابن موسی در نهایت زیبایی ساخته شده است. مصالح بنا سنگ و آجر بوده و مهمترین ویژگی آن وجود دو قاب تزیینی در جبهه شمالی بنا حاوی مقرنس و گره بندی سنگی و کتیبه های کوفی است.

غار تمتمای(ارومیه)
این غار تاریخی در کناره رودخانه باراندوز چای و مسلط به آن و نواحی محصور و در بخش کوهستانی مشرف بر جلگه حاصلخیز ارومیه است. این غار تاریخی متعلق به 50 هزار سال ق.م بوده و مسکن غار نشینان شکار گر است .

پل باراندوزچای
این پل بر روی رودخانه باراندوز واقع بین جاده ارومیه به اشنویه با مصالح آجری و دهانه های قوسی و موج شکن های ذوزنقه ای متکی به تکیه گاههای سنگی در طرفین با مصالح آجری است.محیط اطراف آن شامل دشت‌های سرسبز , مناطق کوهستانی با باغات سیب تفرجگاه مناسبی است .

دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه مهمترین دریاچه دائمی ایران و بزرگترین آبگیر داخلی کشور است این دریاچه حدود 4500 تا 6000 کیلومتر مربع مساحت دارد و از این نظر بیستمین دریاچه بزرگ جهان محسوب می شود.

دریاچه ارومیه بین 5 تا 16 متر ژرفا دارد. آب دریاچه ارومیه شور است و هیچ گاه یخ نمی بندد، آب و لجن آن به دلیل داشتن املاح معدنی فراوان از جمله کلرور دو سدیم و کلرور دو کلسیم منیزیم، خاصیت درمانی و ضد عفونی دارد و جهت مداوای امراض پوستی و رفع رماتیسم و سیاتیک تجویز می شود.

برخی موجود زنده از جمله نوعی خرچنگ به درازی دو سانتی متر به نام «آرته میاسالینا» و 12 نوع جلبک که از مهمترین آنها نوعی جلبک کبود به نام سیانو فی سس است نیز در آن زندگی می کنند که به عنوان منبع غذایی پرندگان به ویژه مرغابی و فلامینگو مورد استفاده قرار می گیرند.
این دریاچه به عنوان یکی از مهمترین زیست گاههای حیات وحش مانند فلامینگو، پلیکان، کاکایی، غاز خاکستری،‌با کلان کوچک و خروس کولی سینه سیاه و انواع اردک به شمار می رود.

قره کلیسا
این بنای مذهبی –تاریخی در 22 کیلومتری شرق شهرستان چالدران واقع بوده و از دو بخش قدیمی و جدید با برج و باروی سنگی خود نمایی می‌کند. این بنا دارای گنبد دوازده ترک و نقش گردونه های خورشید در قسمت بیرونی بنا بوده در داخل آن محراب سنگی قرار دارد هر ساله ارامنه ایران و جهان برای اجرای مناسک مذهبی به این مکان می آیند.

مقبره سید صدرالدین
این مقبره متعلق به سید صدرالدین وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی است که در جنگ تاریخی چالدران به تاریخ 920 ه.ق با عثمانیان به شهادت رسید. این بنای عظیم بصورت 6 گوش با گنبدی دو پوششی که از روی پی اصلی ساخته شده در میان دشت تاریخی و زیبای چالدران مکان مناسبی برای گردشگران است.

تپه قلایچی
در 8 کیلومتری شمالشرق بوکان واقع شده و محصور در تپه های اطراف با داشتن مناظر طبیعی و معماری ارزنده مربوط به ایزرتو مرکز اقدام مانا اولین پادشاه ماد در ایران حائز اهمیت است. معماری مکشوفه از حفاری این محل با داشتن معبد بزرگ در وسط و حصار دور بافت مذهبی جای بسیار دیدنی برای گردشگری است.

تپه حسنلو
حسنلو به اشعاع 20 متر از سطح زمین های اطراف واقع در دشت سلدوز (نقده) در غرب دریاچه پشت سد مخزنی حسنلوی گل با داشتن باغات سرسبز , مراتع وسیع و مجاورت با چندین تپه باستانی قرار گرفته است. بر اساس مطالعات این تپه در ده دوره مورد سکونت قرار گرفته است که دوره دهم و قدیمی ترین آن مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد بوده و لایه اوّل آن مربوط به اواخر دوره ساسانی و اسلامی است و نیز حجم وسیع معماری در طبقه IV آن حاوی معابد متعدد ، قربانگاه ، حیاط های روباز با استل های بر افراشته و محل کشف جام حسنلو مکان بسیار جلب توجه می‌کند. برج و بارو و سه تالار ستوندار از عمده واحدهای ساختمانی مکشوفه در این دوره هستند شواهد حفاری مؤید آن است که هر سه بنای ستوندار به عنوان یک مرکز مذهبی مورد استفاده بوده اند.

مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان 
  
  این مجموعه تاریخی در 45 کیلومتری شمالشرق تکاب واقع است. این محل دارای برج و باروی سنگی بیرونی با دریاچه همیشه جوشان خود منظره بسیار بدیع و دیدنی دارد دارای آثار متعدد تاریخی در اطراف دریاچه از جمله آتشکده آذرگشسب ، ایوان خسرو ، تالار شورا و موزه داخلی آن که اشیای مکشوفه از جمله کاشی های زرین فام و سایر اشیاء تاریخی به نمایش گذاشته شده و برای بازدید علاقمندان محل بسیار دیدنی و جالب توجه است.

مقبره صخره ای فخریگاه
متعلق به دوره هزاره اول ق.م دارای سرستون‌های مدور تزئینی شامل دو اتاق تودرتو با سه مدفن سنگی در پشت اثر مشرف بر باغات و در مجاورت رودخانه مهاباد تنها مقبره ستوندار در شمالغرب ایران است .

ایوان فرهاد(سنگر)
این مکان تاریخی در 7 کیلومتری شمال ماکو قرار دارد شامل قلعه سنگی و مقبره صخره ای پله دار با سه اتاق تودرتو و ورودی های چهار گوش مستقل مربوط به امپراتوری اورارتو تنها مقبره صخره ای پیوسته بزرگ در شمالغرب ایران است.

قلعه بسطام
قلعه بسطام در 7 کیلومتری غرب قره ضیا الدین و در کنار رودخانه آق چای محصور در مناطق کوهستانی و دشتی توسط روسای دوم یکی از امپراتوران بزرگ اورآرتو برای خدای خالدی ساخته شده است و متعلق به قرن 7 ق.م است . آثار معماری مکشوفه در دامنه کوه –دروازه سنگی و سایر بناهای اطراف ان برای بازدیدکنندگان بسیار زیبا و جالب توجه است.

تپه اهرنجان سلماس
تپه اهرنجان در داخل شهر سلماس قرار گرفته تپه و حدود 4 متر از سطح زمین های اطراف ارتفاع دارد. بر اساس مطالعات باستان شناسی صورت پذیرفته در این تپه علاوه بر قطعات سفال‌های دوره نو سنگی و مس و سنگ تعدادی مشته سنگ،‌ سنگ ساب،‌ هاون سنگی، تیغه های ابسیدین و انواع ادوات ساخته شده از استخوان حیوانات نیز بدست آمده است. این تپه یکی از قدیمی ترین سکونت گاه‌های جوامع بشری استان در اواخر هزاره هفتم و هزاره هشتم قبل از میلاد مسیح به شمار می رود.

کاخ موزه باغچه جوق ماکو
این مجموعه با زیر بنای دو هزار متر مربع در داخل باغ بزرگی به وسعت یازده هزار متر مربع که دارای انواع درختان میوه، گلها، درختان زینتی و چشم آب جاریست در روستای باغچه جوق شهر ماکو قرار دارد. این کاخ توسط اقبال السلطنه ماکویی از حکام دوره قاجاریه ساخته شده و از بخش هایی مانند هشتی ورودی، ساختمان اصلی قصر در دو طبقه، ساختمان سنگی دو طبقه و ساختمانهای گلخانه، حمام، نگهبانی و انباری تشکیل شده است. کاخ سردار ماکو از نظر تزئینات ویژگی های هنری زمان خود را دارد، گچبری ها و آیینه کاریهای تالار حوضخانه، طاق نماهای تزئینی، ارسی ها، کاغذ دیواریهای گران قیمت که برخی از مخمل و دارای طرح گل و بوته اند، پرده های اشرافی، نقاشی های رنگ و روغن داخل اتاقها، مجسمه های گچی و وسایل زندگی شخصی سردار مکمل آرایش مجموعه است.

غار آبی تاریخی سهولان مهاباد
این غار زیبا و دیدنی در جاده مهاباد به بوکان و در جوار روستایی به همین نام قرار گرفته و یکی از شگفت انگیز ترین غارهای طبیعی ایران است.
غار از چندین حوضچه بزرگ که بوسیله دالان های آبی به هم متصل می شوند تشکیل شده و ارتفاع سقف غار از سطح آب در حوضچه آخر پنجاه متر و عمق آن در حوضچه وسط سی و پنج متر است.
داخل غار دارای آب زلال و شفافی است و دیوارهای آن با صخره های سنگی آهکی پوشیده شده است. شواهد باستان شناسی از زندگی و ارتباط جوامع بشری از هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح (ع) در اطراف این غار حکایت دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد